رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از جزئیات سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به ایران گزارش می‌دهد

مسیر ترانزیتی به کشورهای حوزه خزر راه‌اندازی می‌شود

علی صفرنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است با وجود موقعیت جغرافیایی خوب ایران، نگاه عمیقی به ترانزیت کالا در ایران وجود ندارد.

05 خرداد 1395
کد خبر : 1414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی صفرنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است با وجود موقعیت جغرافیایی خوب ایران، نگاه عمیقی به ترانزیت کالا در ایران وجود ندارد.

شاهین مصطفی‌یف؛ وزیر اقتصاد آذربایجان

بر اساس گفته محسن پاک‌آیین سفیر ایران در آذربایجان، شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد آذربایجان امروز به ایران می‌آید. طبق گفته پاک‌آیین این وزیر به دعوت محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایران می‌آید تا با توسعه راه ریلی قزوین-رشت-آستارا از نزدیک آشنا شود.

این راه قرار است خلیج‌فارس را از طریق آذربایجان به روسیه و دریای سیاه متصل کند. پیش از این واعظی در روز 24 آوریل اظهار کرده بود آذربایجانی‌ها با گشایش اعتبار 500میلیون دلاری برای پروژه راه ریلی رشت-آستارا موافقت کرده‌اند.

او همچنین گفته بود این پروژه در بخش قزوین-رشت حدود 92درصد تکمیل شده و بخش باقی‌مانده نیز به زودی به اتمام می‌رسد. به این ترتیب انتظار می‌رود این پروژه تا اواخر 2016 به مرحله بهره‌برداری برسد.

انتظار می‌رود پس از راه‌اندازی خط ریلی رشت-آستارا و برقراری رابطه میان قزوین و آستارا، سالانه 10میلیون تن کالا از خلیج‌فارس به روسیه و دریای سیاه و همچنین اروپات منتقل شود. بر اساس گفته پاک‌آیین، در حال حاضر این کالاها از طریق هند به اروپا می‌رسند که بیش از 60روز زمان می‌برد، اما وقتی این کوریدور جنوب به شمال راه‌اندازی شود این زمان به 14روز تقلیل پیدا خواهد کرد.

در همین راستا علی صفرنژاد عضو اتاق گرگان و عضو کمیسیون حمل‌ونقل، لجیستیک و گمرک ایران می‌گوید: «حمل‌ونقل به صورت کلی بستر اولیه هرگونه داد و ستدی به شمار می‌آید. ایران نیز در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند مرکز این روابط حمل‌ونقلی باشد.»

صفرنژاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «راه‌اندازی پروژه‌هایی از این دست می‌تواند تأثیرات بسیاری داشته باشد اما در مرحله نخست باید به قوانین بالادستی توجه داشت.»

طبق گفته این عضو اتاق ایران، هرگونه حمل‌ونقل یا داد و ستدی در کشور به قوانین بالادستی مربوط است. 

او تأکید می‌کند: «هر کشوری برای اینکه در حوزه حمل‌ونقل روابط خوب و موثری با سایر کشورها داشته باشد باید آرامش، یک‌صدایی و همسونگری را سرلوحه روابط خود قرار بدهد.»

او ادامه می‌دهد: «به این ترتیب ما باید به گونه‌ای با سایر کشورها تعامل داشته باشیم که بتوانیم از این نعمت‌الهی یعنی موقعیت خاص جغرافیایی که در آن قرار داریم، منتفع شویم.» او در پایان می‌گوید: «هر چند ما از این موهبت الهی برخورداریم اما نگاه عمیقی به ترانزیت کالا در کشور نداشته‌ایم و به همین خاطر هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که باید از آن بهره بگیریم.»

در همین رابطه