رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

یلدا راهدار در اتاق شیراز اعلام کرد

مشکل بیمه هنرمندان در شورای گفت‌وگو پیگیری می‌شود

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز در نشست بررسی معضلات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اعلام کرد: از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات بیمه‌ای هنرمندان صنعایع دستی استفاده خواهد شد.

17 تیر 1397
کد خبر : 14252
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: استان فارس ظرفیت قابل‌توجهی در حوزه صنایع‌دستی دارد که به همین دلیل مشکلات ما در این حوزه نیز بسیار زیاد است، درحالی‌که متأسفانه بار مشکلات استان‌های هم‌جوار نیز در حوزه اشتغال و تأمین اجتماعی بر دوش استان فارس است.

یلدا راهدار در نشست تخصصی بررسی معضلات بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان صنایع‌دستی، افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یک ظرفیت قانونی منحصربه‌فرد برای رفع سریع مشکلات فعالان بخش خصوصی است که ما در اتاق شیراز از این فضا برای رفع مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی استان استفاده خواهیم کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز ادامه داد: تلاش می‌کنیم مشکلات فعالان صنایع‌دستی استان را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و راهکارهای مناسبی برای آن تدبیر کنیم.

راهدار با بیان اینکه در تعامل دولت و بخش خصوصی حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که برای توسعه استان باید رفع شود، تصریح کر: بر این اساس به‌زودی جلسه کارشناسی دقیق با حضور نمایندگان تأمین اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، صنایع‌دستی استان و فعالان اقتصادی در بخش صنایع‌دستی در اتاق برگزار خواهیم کرد.

در ادامه علی‌اصغر ظریف کار فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در خصوص بیمه هنرمندان و مشکلات آنها در حوزه تأمین اجتماعی گفت: بیمه یک برنامه حمایتی از سوی دولت و نیاز اساسی برای هر فرد است و بیمه تأمین اجتماعی باید چتر حمایتی خود را بر سر تمام مردم داشته باشد و در مواقع ضروری دست آنها را خالی نکند.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از هنرمندان ما بیمه ندارند و در طول دوران زندگی خود در شرایط سختی به سر می‌برند به همین دلیل جوانان به سمت رشته‌های صنایع‌دستی اقبال ندارند و برخی از رشته‌ها منسوخ شده است.

ظریف کار فرد با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران ما نیازمند امنیت برای ادامه کار هستند، اظهار کرد: تأمین اجتماعی باید با دیدگاه ارائه راهکار با ذی‌نفعان خود برخورد کند اما متأسفانه علاوه بر وجود قوانین، اجراکنندگان نیز نگاه سخت‌تری دارند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از بخش‌ها عدم مدیریت صحیح و تصمیم‌های کارشناسی موجب بروز مشکلاتی برای اقشار مختلف می‌شود که بخش خصوصی و مردم متحمل این فشارها می‌شوند.

حسن ارژنگ زاده رئیس امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی استان فارس نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 29 هزار نفر تحت پوشش بیمه هنرمندان تأمین اجتماعی هستند و از نیمه دوم سال 93 تاکنون هیچ هنرمندی تحت پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: هیچ‌یک از شعب تأمین اجتماعی حق قطع بیمه هنرمندان به‌ویژه در حوزه فرش را ندارند و تنها در صورت نظارت و گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تأمین اجتماعی اقدام به قطع بیمه هنرمندان می‌کند.

ارژنگ زاده با توضیح قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 80 و بخشنامه اجرایی قانون بیمه‌های تأمین اجتماع، تصریح کرد: دلایلی از جمله معضل تأخیر در پرداخت‌های بیمه‌شدگان و عدم امکان اصلاح موارد در سیستم تأمین اجتماعی موجب قطع شدن بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و قالیبافان می‌شود.

او گفت: بر اساس قانون، صنعت‌کاران موظف‌اند ظرف مدت سه ماه، حق بیمه خود را پرداخت کند که این زمان مناسبی است اما متأسفانه بسیاری افراد با تأخیر در پرداخت و مشکلات بعدی آن مواجه می‌شوند.

ارژنگ زاده افزود: ما در سازمان تأمین اجتماعی به دنبال همکاری با ذی‌نفعان خود و پرهیز از هرگونه کارشکنی هستیم اما برخی معضلات در راستای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی ضعف قانون است.

نجابت، کارشناس فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز با اشاره به برخی موازی کاری‌های موجود در حوزه همکاری مابین سازمان بیمه و سازمان صنعت، معدن و تجارت، گفت: این عدم انسجام باید در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی استان یکپارچه شود.

او افزود: مواردی از جمله قطع بیمه بدون هماهنگی کتبی با سازمان صنعت، معدن و تجارت، نحوه استفاده از معافیت‌های بیمه، عدم ارائه آمار ماهانه از میزان قطع بیمه نفرات از طرف سازمان تأمین اجتماعی، معضل بین بیمه و فنی حرفه‌ای که منجر به قطع بیمه‌ها می‌شود و قطع بیمه افرادی که کارت مهارتی قالیبافی را از طرف این سازمان دریافت کرده‌اند، توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

نجابت اظهار کرد: اینکه نظارت سازمان صنعت معدن باید در قطع بیمه‌ها لحاظ شود، یک الزام است و شعب نمی‌توانند به‌صورت مستقل در این حوزه عمل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه