رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

موافقت هند با افتتاح شعبه یک بانک خصوصی ایرانی در بمبئی

در شرایطی که آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، درصدد محدود کردن روابط اقتصادی کشورها با ایران است، دولت هند با افتتاح شعبه یک بانک خصوصی ایرانی در دهلی‌نو موافقت کرد.

23 تیر 1397
کد خبر : 14328
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دولت هند در بحبوحه فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با افتتاح شعبه یک بانک خصوصی ایرانی در دهلی‌نو موافقت کرد.

به گزارش ایندینا اکسپرس، دولت هند درست چند هفته قبل از شروع تحریم‌های آمریکا علیه تهران، پیشنهاد افتتاح شعبه توسط بانک پاسارگاد ایران را در بمبئی مورد موافقت قرار داد.

در همین حال اولین تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ششم ماه اوت سال جاری میلادی شروع خواهد شد و دومین دور تحریم‌ها از چهارم نوامبر ۲۰۱۸ میلادی کلید خواهد خورد.

همچنین وزارت دارایی هند به رزرو بانک این کشور اعلام کرد که مخالفتی با افتتاح شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی ندارد. این اقدام هند در بحبوحه اعلام آمریکا برای تحریم‌ها علیه ایران و درخواست ایالات‌متحده از کشورهای طرف خریدار نفت ایران مبنی بر به حداقل رساندن واردات نفت از ایران است.

پیش‌ازاین هم فدراسیون سازمان‌های صادرات هند به رزرو بانک هند پیشنهاد داده بود که باید به بانک‌های ایرانی اجازه ورود به هند داده شود تا به تجارت ۲ جانبه تهران-دهلی‌نو تسریع بخشد.

علاوه بر تأسیس شعبه بانک پاسارگاد در هند، مجوز تأسیس ۲ بانک کره جنوبی هم مورد موافقت گرفته است. درحالی‌که آمریکا به دنبال وضع تحریم علیه ایران است، انتظار می‌رود هند در پی احیاء توافق احتمالی روپیه-ریال به‌منظور واردات نفت از ایران است.

حضور یک بانک ایرانی در هند کانال مالی مهمی را باز خواهد کرد که انتقال پول را بین ۲ کشور هموار می‌کند. هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت ایران است و متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار شده است.

پیش‌ازاین هند از توافق روپیه-ریال برای تسویه‌حساب نفتی خود با ایران در دوره تحریم استفاده می‌کرد که بر اساس این مکانیسم، هند ۵۵ درصد از تعهدات بدهی خود را به یورو و ۴۵ درصد آن را به روپیه به ایران از طریق بانک «یو سی او» هند پرداخت کرد.

بر پایه این گزارش، دیگر بانک‌های ایرانی مانند پارسیان و سامان هم درخواست افتتاح شعبه در هند داده‌اند که تاکنون فقط با افتتاح شعبه از سوی بانک پاسارگاد موافقت شده است.

در همین رابطه