رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر

تقویت بخش صنعت کشور، حمایت از صنایع کوچک و متوسط را می‌طلبد

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر می گوید بهترین راه برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیه های صنعتی با راه اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تقویت و افزایش کیفیت کارخانه های تولیدی عظیم است.

26 تیر 1397
کد خبر : 14376
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش روز ملی صنعت با حضور رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران و مدیران عالیرتبه استان خوزستان و منطقه آزاد اروند در مرکز همایش های اتاق خرمشهر برگزار و از  21 شرکت تولیدی نمونه و 15 شرکت قابل فعال منطقه تقدیر به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این همایش ضمن تبریک روز ملی صنعت به تمامی صنعتگران منطقه، گفت: به طور کلی چرخ های اقتصاد هر کشوری به شکل ابتدائی توسط تولیدکنندگان و صنعتگران به حرکت در می آید. نقش صنعت در پویائی و جوشش زمینه های مختلف اقتصاد غیر قابل انکار است.

هانی فیصلی افزود: ایجاد اشتغال، گسترش دامنه و میزان نقدینگی، توسعه تجاری و افزایش سطح درآمد ملی هر کشوری از مهم ترین تاثیرات بخش صنعت در هر کشور به شمار می رود.

فیصلی بیان کرد: در شرایط انسداد کنونی دروازه های اقتصادی کشور، آن هم در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است بهترین راه برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیه های صنعتی با راه اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط، تقویت و افزایش کیفیت کارخانه های تولیدی عظیم و بزرگ و ایجاد بستر مناسب فعالیتی برای آنها است.

وی ادامه داد: از سویی عدم ثبات ارز و افزایش بی رویه قیمت آن باعث تحمیل هزینه های بالا به صنایع، توقف خطوط تولید و وخامت اوضاع کسب و کار برای تولیدکنندگان و امرار معاش برای کارگران شده است. در این راستا اتخاذ سیاست های حمایتی با ایجاد امتیازات و تسهیلات ویژه یکی از ضروری ترین نیازهای تقویت صنعت در کشور به شمار می رود.

رئیس اتاق خرمشهر افزود: نبود شهرک های صنعتی اختصاصی چون شهرک صنایع دریائی  و شهرک صنایع پتروشیمی، کمبود و ضعف زیر ساختی در سایت های صنعتی خرمشهر، کمبود نقدینگی و شرایط سخت تسهیلات برای طرح های کار آفرینی و ایجاد صنایع کوچک، کمبود سرمایه در گردش یا سرمایه توسعه محور، عدم بهره مندی کامل از امتیازات ویژه مناطق آزاد برای صنایع فعال موجود، عدم تخصیص معافیت ها و تخفیف های ویژه در مصارف و هزینه های خدماتی ارائه شده از سوی دولت از مهم ترین مشکلات موجود در صنایع منطقه به شمار می رود.

وی بیان کرد: اتاق خرمشهر در دو سال گذشته نشست های مکرری در رابطه با بهبود شرایط صنایع فعال در سایت صنعتی خرمشهر، بررسی معضلات صنایع دریائی، بررسی مشکلات صنایع آبزیان، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی تخصصی و حرفه آموزی و ایجاد بستر برای آغاز صنایع جدید الاحداث چون بازارهای کارآفرینی و تولیدی بانوان و پرورش زالو صورت داده است که به دلیل عدم انجام کامل مصوبات توسط دستگاه های دخیل همچنان شاهد موانع در بخش صنعت منطقه هستیم.

فیصلی تاکید کرد: الزام سازمان و دستگاه های مختلف استان به خرید تولیدات صنعگران منطقه و ایجاد دستگاه های دیپلماسی قوی جهت رایزنی برای گسترش بازارهای فروش بین المللی و ایجاد بستر مناسب جهت مراودات فرامرزی می تواند یکی از ابتدائی ترین اقدامات حمایتی از صنایع منطقه باشد که متاسفانه هیچ گاه عملی نشده است.

در ادامه این همایش رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور تاکید کرد: ایستادگی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در برابر این فشارهای سنگین اقتصادی اولین و بهترین راه در پیشبرد اهداف اقتصادی و بهبود شرایط فعلی است.

دکتر روغنی افزود: در نشست های اخیر با کشورهای جهان نشانه ای از وخامت تعاملات بین المللی که ناشی از شرایط تحریم و فضای انسداد آن بود، دیده شد. سریع ترین و مناسب ترین راه برای عبور از این شرایط بحرانی فعالیت گسترده تر فعالان اقتصادی و واگذاری امور اقتصادی به صاحبان اصلی آن یعنی بخش خصوصی است.

ایشان ضمن اشاره به تاثیر واحد های تولیدی کوچک و متوسط افزود: بر خلاف اغلب نقاط جهان بیش از 80 درصد از صنعت کشور را واحد های تولیدی کوچک و متوسط تشکیل می دهند. با توجه به عدم نیاز به تکنولوژی های پیچیده، شرایط راحت تر در نصب دستگاه ها و تجهیزات لازم و گستردگی این صنایع در سطح کشور، این بخش از صنعت به شکلی فراگیرتر می تواند در اقتصاد کشور تاثیری مثبت داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه