رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش فدرال رزرو آمریکا از وضعیت اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها

آمریکایی‌ها موفق در تامین مالی بنگاه‌های کوچک

بانک مرکزی آمریکا موسوم به فدرال رزرو طی گزارشی اعلام کرد در سال گذشته میلادی 46 درصد از بنگاه‌های کوچک این کشور موفق به دریافت 100 درصدی تسهیلات مالی درخواستی خود شده‌اند.

21 مرداد 1397
کد خبر : 14789
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی آمریکا موسوم به فدرال رزرو طی گزارشی اعلام کرد در سال گذشته میلادی 46 درصد از بنگاه‌های کوچک این کشور موفق به دریافت 100 درصدی تسهیلات مالی درخواستی خود شده‌اند.

طبق این گزارش که خود بر پایه یک مطالعه میدانی سراسری و با همکاری شعب 12گانه فدرال رزرو تدوین شده است، در سال 2017 تعداد بنگاه‌های کوچک خواستار دریافت تسهیلات مالی، در قیاس با سال قبل از آن با کاهش نسبی مواجه شده است؛ اما در عوض تعداد بیشتری از بنگاه‌های کوچک توانسته‌اند تسهیلات مالی درخواستی خود را تمام و کمال دریافت نمایند. در مطالعه میدانی سراسری فدرال رزرو، بنگاه‌هایی جزو بنگاه‌های کوچک طبقه‌بندی شده‌اند که تعداد کارکنان آنها (در زمان انجام پژوهش) کمتر از 500 نفر بوده است.

نیازهای مالی

از بین کل بنگاه‌های کوچکی که در مطالعه میدانی فدرال رزرو مورد بررسی قرار گرفتند، 64 درصد اعلام کرده‌اند که در سال 2017 با چالش‌های مالی مواجه بوده‌اند. مشکل پرداخت هزینه‌های عملیاتی (برای 40 درصد از شرکت‌ها) و مشکل پایین بودن اعتبار جهت دریافت تسهیلات (برای 30 درصد از شرکت‌ها)، جزو مهم‌ترین مشکلاتی بوده‌اند که در سال گذشته میلادی شرکت‌های کوچک آمریکایی را تحت فشار قرار داده‌اند. استارت‌آپ‌ها (بنگاه‌هایی که کمتر از 5 سال از تأسیس آنها می‌گذرد) و نیز شرکت‌هایی که درآمد سالانه آنها کمتر از 100 هزار دلار است، بیش از سایر بنگاه‌های کوچک با چنین مشکلاتی درگیرند.

اغلب بنگاه‌های کوچک آمریکایی به‌ناچار تلاش می‌کنند تا بخشی از چالش‌های مالی خود را با تکیه بر منابع شخصی مالکان خود حل‌وفصل کنند. به‌طوری که بنا بر نتایج مطالعه میدانی فدرال رزرو، 67 درصد از بنگاه‌های کوچک آمریکایی از این شیوه برای تأمین مالی خود استفاده کرده‌اند و چنین وضعیتی موجب شده است که 39 درصد از مالکان این شرکت‌ها مجبور به اخذ وام شخصی (با تکیه بر اعتبار خود) از نظام بانکی شوند.

تقاضا برای تسهیلات

چنان‌که اشاره شد، در سال 2017 تقاضای بنگاه‌های کوچک آمریکایی برای دریافت تسهیلات مالی، نسبت به سال 2016 با کاهش مواجه شده است. در سال 2017 حدود 40 درصد از این بنگاه‌ها تقاضای تسهیلات داده‌اند، در حالی که این رقم در سال قبل از آن حدود 45 درصد بوده است.

همچنین بر اساس گزارش فدرال رزرو، حدود سه‌چهارم از بنگاه‌های کوچکی که تقاضای دریافت تسهیلات داشته‌اند، به دنبال دریافت مبالغی کمتر از 250 هزار دلار بوده‌اند. درواقع 59 درصد از این شرکت‌ها قصد داشته‌اند با دریافت تسهیلات کم و بازپرداخت به‌موقع آن، رتبه اعتباری خود را ارتقا بخشند که البته آنها در کنار این هدف، تسهیلات دریافتی را صرف اموراتی مانند پرداخت هزینه‌های عملیاتی (به‌ویژه دستمزد) و تأمین مالی مجدد نیز کرده‌اند.

جلب نظر تسهیلات‌دهندگان

علاوه بر 46 درصدی از بنگاه‌های کوچک آمریکایی که در سال 2017 موفق به دریافت کل تسهیلات درخواستی خود شده‌اند، 12 درصد دیگر نیز توانسته‌اند بخش عمده تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند. از طرفی بنا بر گزارش فدرال رزرو، 58 درصد بنگاه‌های کوچکی که سابقه اعتباری خوبی داشته‌اند، موفق شده‌اند تسهیلات درخواستی خود را به‌صورت کامل دریافت نمایند؛ نسبتی که در قیاس با سال قبل، 5 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

به‌رغم این پیشرفت‌ها هنوز هم تعداد شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند به تسهیلات مورد نظر خود دست یابند، چندان کم نیست. در بین کل بنگاه‌های کوچک، استارت‌آپ‌ها بیش از سایرین چنین مشکلی را احساس کرده‌اند. در سال 2017 حدود 61 درصد از استارت‌آپ‌های آمریکایی موفق نشده‌اند تسهیلات درخواستی خود را تمام و کمال دریافت کنند.

فدرال رزرو از مواردی همچون نداشتن سابقه اعتباری کافی، انباشت بدهی‌های قبلی و نیز نداشتن وثیقه یا ضامنی که بتواند کمبود اعتبار آنها را جبران کند، به‌عنوان مهم‌ترین عوامل ناکامی بنگاه‌های کوچک (به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد و استارت‌آپ‌ها) در دسترسی به تسهیلات مالی مورد نیازشان، نام می‌برد.

در همین رابطه