رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان بخش خصوصی با کارشناسان مرکز تجارت بین‌الملل ITCمطرح شد

توسعه روابط میان SMEهای ایران و اروپا تحریم را کمرنگ می‌کند

نشست فعالان بخش خصوصی با کارشناسان مرکز تجارت بین‌الملل ITC با حضور معاون بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد. در این نشست توسعه روابط اقتصادی میان SMEهای ایران و اروپا یکی از زمینه‌ها موثر برای کم‌رنگ کردن تحریم‌ها عنوان شد که تمرکز بر آن با باکمک سازمان‌های بین‌المللی مانند ITC می‌تواند به بین‌المللی شدن آنها منجر شود.

20 مرداد 1397
کد خبر : 14794
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست فعالان بخش خصوصی با کارشناسان مرکز تجارت بین‌الملل   ITCسه‌شنبه هفته گذشته با حضور معاون بین‌الملل اتاق ایران، رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه ITC، رابط کمیسیون اروپا در ایران، مدیران و کارشناسان سازمان توسعه تجارت، مدیران و مشاوران عالی امور بین‌الملل و همچنین جمعی از فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های آموزش، بانوان، جوانان، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، صادرات، حمل‌ونقل و کارشناسان معاونت‌های مختلف اتاق ایران برگزار شد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: در حال حاضر با خروج آمریکا از برجام، ایران در موقعیت متفاوت و منحصر به فردی قرار دارد و شرایط جدید، موقعیت متفاوتی برای روابط اقتصاد خارجی ایران به وجود آورده و پیدا کردن راه جدید جهت گسترش روابط اقتصاد خارجی برای مسئولین و همچنین فعالان بخش خصوصی کشور یک امر اساسی شده است .

محمدرضا کرباسی در نشست فعالان بخش خصوصی با کارشناسان مرکز تجارت بین‌الملل  ITCافزود: با در نظر گرفتن این واقعیت که اتحادیه اروپا به‌صورت رسمی خود را موظف به حفظ برجام و تقویت روابط اقتصادی خود را با ایران می‌داند، این اتحادیه چندین پیشنهاد به ایران داده که یکی از اصلی‌ترین آنها توسعه روابط اقتصادی بین SME های ایران و اتحادیه اروپا است.

کرباسی تصریح کرد: بر اساس همین سیاست، اتحادیه اروپا برای گسترش فعالیت‌ها با ایران در این موقعیت جدید، هیات کارشناسی ITC  را به سرپرستی رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه این مرکز به ایران اعزام کرده است.

او با اشاره به بزرگ بودن اقتصاد دولتی تصریح کرد: متأسفانه با در نظر گرفتن این واقعیت که قسمت اعظم اقتصاد ایران هنوز دولتی است و برنامه‌های مبنی بر توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط و بین‌المللی شدن آنها مغفول مانده است، موقعیت جدید، به ما این فرصت را می‌دهد که بتوانیم تمرکز اصلی خود را بر روی حمایت از SME ها بگذاریم تا با کمک سازمان‌های بین‌المللی مثل  ITC به‌صورت اساسی ابتدا در منطقه و بعد در جهان آنها را بین‌المللی کنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: برای تعامل با مرکز تجارت بین‌الملل پیشنهادهایی را مبنی بر توسعه روابط شرکت‌های کوچک و متوسط، توسعه روابط با اتحادیه اروپا به‌منظور کم‌رنگ کردن تحریم‌ها، توسعه پروژه‌های SME و جهانی کردن SME ها و رقابت با سایر SME ها در جهان ارائه شد.

کرباسی با اشاره به برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه تجارت و صنایع کوچک و متوسط، اعلام کرد: اتاق ایران برای مشارکت در پروژه‌های آموزشی ITC و همچنین برگزاری برنامه‌های جدید در زمینه‌های مختلف آمادگی کامل دارد.

در ادامه، مدیر اداره چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران نیز با تأکید بر همکاری اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا با محوریت صنایع کوچک و متوسط SME ها گفت: هم‌اکنون در مرحله جدیدی از همکاری‌ها با اتحادیه اروپا هستیم و محور این همکاری‌ها بر شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز است که این نیازمند حمایت از فعالیت SME هاست.

اسفندیار امیدبخش با بیان اینکه در گذشته ایران با مرکز تجارت بین‌الملل  ITC همکاری‌های آموزشی داشته است، تأکید کرد: فصل جدیدی از روابط با مرکز تجارت بین‌الملل ITC شروع شده و همکاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط ،زمینه جدیدی برای پروژه‌های مشترک میان بخش خصوصی ایران و مرکز تجارت بین‌الملل ITC است چراکه در ایران SME ها تجربه کمی برای جهانی‌شدن دارند و خواهان دریافت همکاری‌های فنی ITC در این زمینه هستیم.

امیدبخش با اشاره به شرایط فعلی ایران و تحریم‌های جدید گفت: لازم است که در این شرایط روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با اتحادیه اروپا گسترش یابد و یک مدل جدید همکاری‌ها تدوین شود.

ژوجون جیانگ، رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه مرکز تجارت بین‌الملل ITC با تأکید بر همکاری‌های اتاق ایران با اتحادیه اروپا و مرکز تجارت بین‌الملل گفت: این مرکز کمک‌های فنی خود را به کشورهای درحال‌توسعه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت نقش SME ها در تجارت ITC  اظهار کرد: فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را بیشتر با تمرکز بر روی SME ها انجام خواهد داد و با کشورهای زیادی در این خصوص کار کرده است.

رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه ITC اظهار کرد: اتحادیه اروپا در حال تشکیل برنامه‌ای جهت حمایت از ایران است و در این راستا 3 طرح را دنبال می‌کند.

به گفته او شکوفایی (Prosperity) یکی از پروژه‌های تجاری است که به ITCواگذار شده است و قرار است با کمک شرکای ایرانی و نظرات آنها طراحی شود.

جیانگ دومین طرح که در برنامه حمایت از ایران دنبال می‌شود، پروژه‌های کره زمین (Planet) که بر محیط‌زیست تمرکز دارند و به یکی از مؤسسات تخصصی در این زمینه در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا واگذار خواهد شد.

او پروژه مردم (People ) را سومین طرحی عنوان کرد که برای حمایت از ایران دنبال می‌شود و شامل پروژه‌هایی خواهد بود که بر سلامت انسان‌ها تمرکز دارد و به پیمانکار اروپایی که هنوز مشخص نیست، واگذار خواهد شد.

رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه ITC ادامه داد: از نظر مرکز تجارت بین‌الملل، پروژه شکوفایی تجارت ایران در قالب افزایش و متنوع کردن تولیدات و خدماتی که ایران بتواند صادر کند امکان‌پذیر است و در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران 5 زمینه فعالیت را انتخاب کرده است که بر آنها تمرکز کند.

او این زمینه‌ها را شامل جمع‌آوری اطلاعات بازارها ( Market Intelligence)، تدوین استراتژی ملی صادرات و پیاده‌سازی آن، کمک به تقویت مؤسسات حمایت از سرمایه‌گذاری ایران با هدف نهایی حمایت از صادرکنندگان، برنامه تقویت مشارکت جوانان در فعالیت‌های تجاری و تمرکز بر کارآفرینان جوان و همچنین توسعه GVC زنجیره جهانی ارزش بعد از نهایی شدن استراتژی ملی صادرات ایران عنوان کرد.

جیانگ گفت: مرکز تجارت بین‌الملل برای رسیدن به این اهداف لازم است با تمام گروه‌های ذینفع در ایران همفکری کند و به نظریات طرف‌های ایرانی احتیاج دارد برای اینکه مشخص کند با چه مؤسساتی در ایران همکاری کنند.

در پایان این نشست، مدعوین ضمن با طرح سؤالات و پیشنهادهای مختلف در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش‌افزایی فعالان اقتصادی و .... با گروه کارشناسیITC   به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

همچنین مقرر شد اتاق ایران پیشنهادهای آموزشی و پژوهشی خود را جهت همکاری با مرکز تجارت بین‌الملل به سازمان توسعه تجارت ارائه کند.

در همین رابطه