رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق البرز

در شرایط تحریم باید با هم‌افزایی و وحدت از مشکلات عبور کنیم

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق البرز معتقد است هماهنگی بین اتاق و ارگان‌های دولتی استان از جمله گمرک، سازمان صنعت و معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی، موجب از بین رفتن مشکلات استان می‌شود.

29 مرداد 1397
کد خبر : 14982
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز در نشست هم اندیشی روسای شهرک‌های صنعتی و هیات رئیسه اتاق البرز گفت: تحریم‌های آمریکا موجب تقویت هرچه بیشتر وحدت ملی شد. با تقویت روحیه تعامل و وحدت ملی تهدید و تحریم به یک فرصت خوب تبدیل شده تا با هم افزایی، تمامی مشکلات را پشت سر بگذاریم.

رحیم بنامولایی اتاق بازرگانی را پل رفت و آمد بین حاکمیت و بخش‌خصوصی ذکر کرد و افزود: برگزاری نشست‌های فعالان اقتصادی با مسئولان دولتی و ارائه راهکارها در راستای رفع موانع و تنگناها از اولویت‌های اتاق البرز است. نقش نشست های کمیته قضایی در رفع پاره‌ای از چالش‌های بخش تولید موثر است. فعالان اقتصادی می‌توانند ضمن شرکت در این نشست مشکلاتشان را نیز مطرح کنند.

بنامولایی گفت: خوشبختانه هماهنگی بین اتاق بازرگانی و ارگانهای دولتی استان از جمله گمرک، سازمان صنعت و معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی برقرار است که این مهم دوران طلایی را در رفع مشکلات استان ایجاد کرده و امیدواریم این تعامل نتایج در حد انتظار را به ارمغان بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی با همراهی اداره کل فناوری و اطلاعات استان آماده سازی «دیتا» ‌با هدف جمع آوری اطلاعات از وضعیت تولید، صادرات و واردات را در دستور کار قرار داده است که این مهم ساماندهی پنجره واحد در گمرک استان را در پی خواهد داشت. با کمک «دیتا» و همراهی گروه کارشناسی مدیران استان قطعا پنجره واحد گمرک استان بیش از پیش فعال خواهد شد.

رئیس اتاق البرز با اشاره به تشکیل کار گروه " آی‌تی" در اتاق بازرگانی گفت: نشست‌های این کارگروه که با حضور جوانان و استارتاپ‌های موفق تشکیل می‌شود، حرکتی کارآمد در فصای کسب و کار است.

وی افزود: تلاش در جهت تهیه بانک اطلاعات اتاق البرز با همکاری سازمان های مربوطه در بحث آمایش واقعی سرزمین، حرکتی رو به جلو برای راستی آزمایی و دستیابی به تحلیل های صحیح و منطقی جهت برنامه ریزی های استان است. تنها با آگاهی کامل نسبت به آمایش واقعی سرزمین است که می توانیم در بحث تولید و صادرات حرکت های مناسب داشته و مسیر اقتصاد مقاومتی را هموار کنیم.

نیاز مبرم شهرستان اشتهارد  تاسیس گمرک

فرماندار اشتهارد نیز دراین نشست ضرورت تاسیس شعبه گمرک استان در این شهرستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با راه اندازی گمرک در شهرستان اشتهارد، مشکل اتلاف وقت و دغدغه های صنعتگران برای دریافت خدمات گمرکی برطرف خواهد شد. در صورت موافقت مسوولان ذیربط با ایجاد شعبه گمرک ما برای تامین کلیه نیازهای سخت افزاری و فیزیکی جهت راه اندازی این شعبه آمادگی داریم.

محمد کردی رفع موانع و مشکلات صنعت و تولید و بهبود فضای کسب و کار را مستلزم عزم ملی و حاکمیت مدیریت جهادی عنوان کرد و افزود: البرز استانی نوپا و جوان است. به همین دلیل بسیاری از ساختار های شهرستانی استان پویایی لازم را نداشته و نیاز است با تفویض اختیارات این مشکل برطرف شود .

وی با اشاره به تلاش وافر اتاق بازرگانی در مسیر رفع موانع تولید و صادرات و احقاق حقوق واحدهای صنعتی اظهار امیدواری کرد با همراهی و مشارکت بخش خصوصی و دولتی، بستر برای توسعه اقتصاد استان مهیا شود. 

کردی اصلاح و شفاف سازی ضوابط و مفاد قانون صدورکارت بازرگانی را ضروری دانست و‌ گفت: با اصلاح این قانون زمینه های سوء استفاده عوامل فرصت طلب از کارت های بازرگانی مسدود خواهد شد.

فرماندار اشتهارد با اشاره به ماده 110 قانون مالیات های مستقیم گفت: براساس این ماده قانونی امور مربوط به اظهار نامه های مالیاتی بایستی در محل استقرار صنایع انجام پذیرد تا ارزش افزوده آن که در استان ما بالغ بر  500 میلیارد تومان است به تهران  تعلق نگیرد. در صورتی که  این ارزش افزوده به البرز تعلق گیرد اقتصاد مناطق محروم استان تقویت خواهد شد.

بسته حمایتی گمرک راهگشای بخش تولید

در ادامه این نشست مدیر کل گمرک البرز با اشاره به بسته حمایتی گمرک از بخش تولید، صادرات و واردات گفت: ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی، ترخیص نسیه قطعات و مواد اولیه، در نظر گرفتن انبارهای اختصاصی برای فعالان اقتصادی از جمله برنامه های گمرک استان در حمایت از فعالان عرصه اقتصاد است.

صادق کریمی افزود: ارائه سرویس ارزیابی ویژه برای واحدهای تولیدی و انجام تشریفات ارزیابی در محل انبارها یا واحد های تولیدی بدون محدودیت زمانی و مکانی از دیگر خدماتی است که در بسته حمایتی گمرک لحاظ شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان دراین نشست از کمبود برق به عنوان مشکل حاد صنایع استان نام‌برد و گفت: تا زمانی که استان اجازه برداشت از پست برق سراسری کشور را نداشته باشد، این معضل برطرف نخواهد شد.

 محمد امین فرشی افزود: شرکت شهرکهای صنعتی در پی آن است تا ضمن هماهنگی با مدیران شهرکهای صنعتی و بزرگان صنعت استان از تجربیات مفید آنان در زمینه های مختلف از جمله رفع مشکل کمبود آب و برق استفاده کند.

فرشی اضافه کرد: در تعامل شهرک صنعتی نظرآباد و شرکت آب منطقه ای با حفر چاهی با عمق 220 متر آب  این شهرک به میزان 40 لیتر بر ثانیه تامین شده است و امید است با تداوم اینگونه هماهنگی ها مشکل کمبود آب سایر شهرک ها نیز برطرف شود.

وی گفت: دربحث تولید و اشتغال طی سال جاری چندین برابر سالهای قبل طرح های تولیدی آماده افتتاح و بهره برداری قرار گرفته، لاکن راه اندازی رسمی این طرح ها نیازمند ارائه خدماتی از قبیل تامین آب و برق است.

در همین رابطه