رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با فعالان اقتصادی مطرح شد

جمهوری آذربایجان، دروازه استراتژیک ایران در مسیر بازارهای سی‌آی‌اس

با توجه به پایین بودن هزینه تولید در ایران، نیروی کار و مواد اولیه ارزان، صادرات محصولات کشاورزی از استان‌های مختلف به آذربایجان امکان پذیر است.

17 شهریور 1397
کد خبر : 15232
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتمین نشست از مجموعه نشست‌های تخصصی معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران با هدف شناسایی موانع و مشکلات موجود بین ایران و جمهوری آذربایجان با همکاری اتاق مشترک این دو کشور برگزار شد.

ارائه راه‌حل‌های نوین و کاربردی به منظور توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان، مهم‌ترین محور برگزاری این نشست بود که روز گذشته با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و نمایندگان شرکت‌های خصوصی و تشکل‌های فعال در تجارت با جمهوری آذربایجان برگزار شد.  

به اعتقاد حاضران در این نشست، هر چند حجم کل مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان در مقایسه با مبادلات تجاری کشورهای ترکیه و روسیه با آذربابجان رضایت‌بخش نیست اما آذربایجان در میان کشورهای حوزه CIS،بزرگ‌ترین واردکننده اقلام تجاری از ایران است و در مسیر ارتباطی ایران با بازارهای اقتصادی CIS قرار دارد.

همچنین تراز تجاری بین ایران و آذربایجان همیشه مثبت و به نفع ایران است. از طرفی با توجه به موقعیت قرارگیری این کشور میان ایران و قفقاز، آذربایجان می‌تواند به عنوان یک دروازه استراتژیک ارتباطی، امکان تبادلات تجاری بین ایران و بازارهای اقتصادی حوزه CIS را فراهم کند که تحقق این موضوع نقش حائز اهمیتی در تعمیق مبادلات تجاری بین دو کشور و مناسبات راهبردی بین ایران و آذربایجان دارد.

فعالان اقتصادی حاضر در نشست به این نکته اشاره کردند که با توجه  به پایین بودن هزینه تولید در ایران، نیروی کار و مواد اولیه ارزان، صادرات محصولات کشاورزی از استان‌های مختلف به آذربایجان امکان پذیر است. ضمن اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت ایران، صادرات محصولات ایرانی به آذربایجان را دارای مزیت‌های بسیاری کرده است اما دستیابی به این مزیت در گروی رعایت قواعد و اصول تجارت و بازاریابی از جمله بسته‌بندی مناسب است.

در همین رابطه