رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

تازه‌ترین رویدادها از سفر وزیر امور خارجه و هیات اقتصادی به 4کشور اروپایی

تفاهم‌نامه مشترک بازرگانی ایران و لهستان به امضا رسید

وزیر امور خارجه: « بخش خصوصی ایران و لهستان محرک توسعه اقتصادی و افزایش روابط اقتصادی دو کشور است.»

10 خرداد 1395
کد خبر : 1527
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به همراه هیاتی 60نفره از فعالان اقتصادی به 4 کشور اروپایی سفر کرده‌است. سوئد، لهستان، لتونی و فنلاند قرار است میزبان حضور ظریف و فعالان اقتصادی ایران باشند. محور اصلی این سفرها قرار است «تجارت و اقتصاد» باشد. ظریف در مورد این دیدارها گفته‌است: «این دیدارها حامل این پیام برای کشورهایی است که با آن‌ها ارتباط ویژه داریم چرا که برای توسعه روابط توجه ویژه ما به همکاری‌ها در بخش خصوصی است. دولت هم وظیفه خود می‌داند که از بخش خصوصی حمایت کند.»

ظریف در دومین روز سفر خود به همراه هیات تجاری ایرانی به ورشو پایتخت لهستان رفته‌است و دیدارهایی با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر فرهنگ لهستان داشته‌است. او پس از لهستان قرار است راهی فنلاند شود و سوئد و لتونی مقاصد بعدی او دراین سفر اروپایی خواهند بود.

وزیر امور خارجه ایران در اجلاس مشترک اقتصادی ایران و لهستان گفته‌است: «امروز بعد از پایان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به بهانه هسته‌ای، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاریِ کشورهای دوست در ایران فراهم است.» او با اشاره به روابط سیاسی بین دو کشور ایران و لهستان گفته‌است: «نگاه ما به فعالان اقتصادی این است که روابط دو کشور را به جلو ببرند. بخش خصوصی ایران و لهستان محرک توسعه اقتصادی و افزایش روابط اقتصادی دو کشور است.»

او درادامه گفته‌است: «امروز در جلسه شورای اقتصادی مشترک دو کشور، این فرصت برای فعالان اقتصادی فراهم می‌شود که با توانمندی‌های خود آشنا شوند.» او در پایان اضافه کرده‌است: «من به عنوان نماینده دولت ایران به شما اطمینان می‌دهم که تسهیل خط ارتباط بانکی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری شما فراهم شود. ایران آماده پذیرایی از گردشگران لهستانی است.»

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان در مذاکرات دو جانبه بر همکاری بیش از پیش اقتصادی تأکید و درباره مسائل بین‌المللی همچون بحران‌های غرب آسیا و راه‌حل‌های آن گفت‌وگو کردند. در این دیدار، در مورد حوزه‌های مختلف همکاری اقتصادی ایران و لهستان از جمله در زمینه انرژی و روابط بانکی و همچنین مسائل بین‌المللی مورد اهتمام دو طرف مانند بحران‌های غرب آسیا و راه‌حل‌های آن و بحران مهاجرت بحث و تبادل نظر شد.

مهر در خبری کوتاه از امضای تفاهم‌نامه مشترک بازرگانی ایران و لهستان نوشته‌است. بر اساس این خبر، اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در هتل سوفیتل ورشو تفاهم‌نامه مشترک بازرگانی امضا کردند. این تفاهم‌نامه در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی ایران و لهستان انجام گرفته‌است. علاوه بر آن در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت‌های خصوصی ایران و لهستان در حوزه انرژی به امضا رسیده‌است.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران نیز پیش‌تر در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد این سفر گفته بود: «مذاکرات در این سفر حول تولید مشترک کالا، جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی انجام خواهد شد.»

در همین رابطه