رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران اقتصاد دومین مقصد هیات تجاری ایران را بررسی می‌کند

فنلاند نخستین کشور جهان در دسترسی به آخرین فناوری

میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 برابر با 28هزار دلار و واردات از این کشور برابر با 24.956میلیون دلار بوده‌است.

11 خرداد 1395
کد خبر : 1541
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرزمین یخ و برف و گوزن و افسانه‌های جادویی؛ «فنلاند» دومین مقصد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هیات تجاری همراه او در سفر اخیرش به 4 کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوایل دهه 90میلادی، اقتصاد فنلاند به علت پایان یافتن داد و ستد تجاری با اتحاد جماهیر شوروی دچار بحران شد. اما بحران اقتصاد خیلی سریع پایان یافت و صنایع با فناوری بالا مشغول به کار شد. این کشور در سال 1995 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

اقتصاد فنلاند وابستگی بسیاری به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تأثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته‌است. فنلاند یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای حوزه یورو به شمار می‌آید. بدهی‌های دولت در فنلاند تقریباً نصف بدهی‌های حوزه یورو است. از نظر شاخص فساد اقتصادی نیز فنلاند سال‌های زیاد است که به عنوان کشور نمونه شناخته شده و کمترین فساد مالی را داشته‌است. نرخ بیکاری در این کشور در سال 2015 حدود 9.4درصد بوده و نرخ تورم برابر با منفی 0.2درصد بوده‌است.

تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال 2015 برابر با 224.7میلیارد دلار بوده‌است. نرخ رشد اقتصادی آن نیز 0.4درصد بوده‌است. صادرات فنلاند در سال 2015 برابر با 66.9میلیارد دلار بوده که شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی و اپتیکال، تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، چوب، کاغذ و خمیر کاغذ می‌َشود. عمده صادرات فنلاند به ترتیب به کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، امریکا، هلند، انگلیس و چین بوده‌است. واردات این کشور نیز 58.05میلیارد دلار بوده که به صورت عمده شامل مواد غذایی، نفت و فرآورده‌های نفتی، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل‌ونقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، کامپیوتر، تولیدات صنعتی الکترونیک،‌منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات شده‌است. کشورهای سوئد، آلمان، روسیه، هلند و دانمارک عمده‌ترین کشورهایی هستند که فنلاند از آن‌ها کالا وارد می‌کند.

میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 برابر با 28هزار دلار و واردات از این کشور برابر با 24.956میلیون دلار بوده‌است. به این ترتیب تراز تجاری ایران نسبت به فنلاند منفی است. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش‌های نسجی، میوه‌های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، مبل، شیشه و ظروف شیشه‌ای بوده و واردات اصلی ماشین‌آلات، رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار، تجهیزات الکرونیکی، محصولات دارویی، کاغذ و مقوا، خمیر کاغذ و چوب بوده‌است.

فنلاند در آخرین گزارش رقابت‌پذیری جهانی (16-2015) که هر سال توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، رتبه 8 را در بین 140کشور مورد بررسی دارد. علاوه بر آن، فنلاند در زمینه توسعه بازارهای مالی در جایگاه ششم در بین 140کشور جهان قرار گرفته‌است. مهم‌ترین ویژگی اقتصادی این کشور، برخورداری آن از آخرین فناوری است. این کشور از این لحاظ در جایگاه نخست جهان قرار دارد. همچنین به لحاظ همکاری صنعت و دانشگاه در زمینه تحقیق و توسعه و برخورداری از دانشمندان و مهندسان جایگاه اول را در بین 140کشور جهان داراست.

در همین رابطه