رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست با خبرنگاران

اتاق شیراز پیشنهادهای خود برای برون‌رفت از تنش‌ ارزی کنونی را ارائه کرده است

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز معتقد است از دلایل ایجاد بحران اقتصادی در کشور نبود سیاست گذار و برنامه ریزی لازم برای مدیریت و مقابله با تحریم ها است وگرنه تحریم های فعلی کشور به سختی تحریم های گذشته نیست.

03 مهر 1397
کد خبر : 15469
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در نشستی با خبرنگاران گفت: از دلایل ایجاد بحران اقتصادی در کشور متاسفانه نبود سیاست گذار و برنامه ریزی لازم برای مدیریت و مقابله با تحریم ها است وگرنه چنین مشکلاتی در کشور ایجاد نمی شد. در این زمینه اتاق شیراز پیشنهادهای کارشناسی خود به دولت برای برون رفت از مشکلات فعلی اقتصادی کشور را ارائه کرده که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

جمال رازقی بیان کرد: پس از اعلام ارز ٤٢٠٠ تومانی بلافاصله عکس‌العمل لازم را مکتوب و توسط استاندار فارس به معاون اول ریاست جمهوری ارائه کردیم که با توجه به تحریم‌های پیش روی ارز باید به کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه تولیدی و قطعات یدکی اختصاص داده شود.

رازقی ادامه داد: در آن پیشنهاد قبلی از دولت خواسته بودیم که اجازه خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به واحدهای کوچک و متوسط بخش خصوصی کشور و کالاهای سنتی داده شود و ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی با همان نرخ ٤٢٠٠ تومانی به خزانه دولت برگردد.

وی تاکید کرد: اگر پیشنهاد قبلی اتاق شیراز توسط دولت مورد توجه قرار گرفته بود با تنش‌های فعلی مواجه نمی‌شدیم. این پیشنهاد با تغییراتی بخشنامه شد و تنها به ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولادی‌ها اجازه داده شد که در بازار ثانویه به فروش برسند.

رئیس اتاق شیراز بیان کرد: ارز حاصل از کالاهای سنتی و کشاورزی مطابق بخشنامه اخیر باید با پیمان‌نامه ارزی در بازار ثانویه به فروش برسند که این مهم خود به مانعی بزرگ برای صادرات کشور تبدیل شده است. با اتخاذ چنین تدبیری، امروز صادرکنندگان امکان انتقال ارز را ندارند و با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش اساسی در تولید کشور تا مرز ٥٠ درصد هستیم، گفت: اتاق شیراز مجددا پیشنهاد و راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی آماده کرده که به زودی توسط استاندار به دولت ارائه خواهد شد.

رازقی با اشاره به وجود سه نوع ارز مبادله‌ای همزمان در کشور بیان کرد: هم‌اینک سه نرخ ٤٢٠٠، آزاد و نیمایی داریم که متاسفانه ارز اعمالی، فساد و رانت ایجاد کرده است.

رئیس اتاق شیراز ارائه نرخ کاملا آزاد، صادرات و واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز آزاد و مابقی با ارز روز، ارائه بن خرید نقدی از محل اضافه درآمد دولت به اقشار کم‌درآمد، آسیب پذیر و حقوق‌بگیر ثابت، توقف بدهی واحدهای تولیدی به نظام بانکی کشور تا یکسال و پرداخت بهره آنها  از محل اضافه درآمد دولت، کاهش مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی کشور به ١٥ درصد، معافیت مالیاتی صادراتی صرفا مشمول کالاهای ساخته شده شود و قیمت حامل‌های انرژی هم برای همه به نرخ روز و واقعی تعدیل شود را از جمله مهمترین راهکارهایی عنوان کرد که توسط اتاق شیراز آماده ارائه به دولت است.

رازقی با بیان اینکه با آزاد شدن نرخ ارز، صادر کنندگان می‌توانند به راحتی کالای خود را صادر کنند، گفت: امروز صادر کننده نمی‌تواند پیمان ارزی بسپارد و از طرفی اگر متعهد نشود که ارز به کشور بیاورد دچار مشکل در واحد تولیدی خواهند شد.

وی ادامه داد: بسیاری از صنایع بالا دستی فولادی‌ها و پایین دستی پتروشیمی‌ها تعطیل شده‌اند، بدین معنا که مواد اولیه کالا را قطره چکانی وارد بازار بورس کرده‌اند و دلالان چندین برابر آن را به فروش می‌رسانند و مالیات کالای صادر شده را هم نمی‌دهند.

رازقی همچنین عنوان کرد: نقدینگی از دو محل ایجاد شده است یکی نرخ سود سپرده‌ها و دیگری حاصل استقراض دولت از بانک‌ها و بانک مرکزی است که در پیشنهاد جدید از دولت خواسته‌ایم تا با اجرایی کردن این راهکارها هم نقدینگی را جبران کند و به مرور به شرط حفظ قدرت خرید از موضوع تحریم‌ها مصون بماند.

وی با بیان اینکه وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشاوره دادن به دولت و سه قوه است، گفت: ما به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم که کمترین آسیب به جامعه وارد شود بنابراین راهکارهای پیشنهادی اتاق شیراز مواردی از جمله حفظ قدرت خرید مردم، فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی و تا حدودی جلوگیری از فساد مورد توجه قرار گرفته است.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم پیوستن ایران به FATF هم اشاره و افزود: اخیرا در اتاق ایران بیانیه‌هایی در این خصوص و با تاکید بر لزوم پیوستن ایران به FATF صادر شده که ما در اتاق شیراز نیز نامه‌ای را تهیه کرده و هشدار داده‌ایم که لازمه همکاری ایران و اروپا، پیوستن به این مهم است که در روزهای آینده به دولت ارسال می شود.

موضوعات :
در همین رابطه