رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن با رئیس اتاق ایران مطرح شد

تلاش ژاپن برای تداوم همکاری با بخش‌ خصوصی ایران

نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تلاش برای حفظ روابط اقتصادی توسط بخش‌های خصوصی دو کشور با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد و از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد تا در اکسپوی 2025 اوزاکا حضور داشته باشند.

08 مهر 1397
کد خبر : 15564
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن طی سفر به ایران با رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ملاقات کرد.

در این نشست علاوه بر اشاره به زمینه‌های همکاری بین دو کشور، حمایت ایران از برگزاری اکسپو 2025 در شهر اوزاکای ژاپن اعلام شد. بر اساس اظهارات شیگرو اندو، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن انتخابات نهایی برای میزبانی اکسپو در 23 نوامبر سال جاری خواهد بود و در این انتخابات رأی ایران به نفع ژاپن بسیار مؤثر است.

وی ضمن دعوت از فعالان اقتصادی ایران برای مشارکت در این اکسپو، خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های متنوعی با یکدیگر همکاری کنند. ادبیات، موسیقی و شعر، سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محصولات جدید کشاورزی و عرضه آنها در سطح دنیا و همکاری دو کشور در زمینه فناوری‌های نو از مهم‌ترین موضوعاتی بود که نماینده ویژه وزارت امور خارجه ژاپن به آنها اشاره کرد.

اندو، همچنین ظرفیت دو کشور را برای جذب گردشگر بسیار بالا ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر در این حوزه شد.

بر اساس گفته‌های وی موضوع اصلی اکسپوی 2025 طراحی زندگی برای آینده است. در واقع متولیان اکسپو در تلاش هستند به این سوال پاسخ دهند که آیا فناوری می‌تواند زندگی انسانی را راحت‌تر کند یا خیر؟ آیا توسعه فناوری‌ها می‌تواند مایه خوشبختی انسان‌ها شود؟ در واقع می‌خواهند این پیام را منتقل کنند که تکنولوژی نباید جایگزین انسان شود. جامعه باید انسان‌محور باشد و این انسان‌ها باشند که فناوری‌های جدید را به خدمت می‌گیرند.

در این نشست همچنین به سالگرد نودمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن اشاره شد. به باور اندو این موضوع می‌تواند فرصتی برای ایجاد سطح جدیدی از مناسبات ایران و ژاپن باشد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ادامه موضوع اکسپو 2025 را بسیار جذاب خواند و توجه به این مسئله را با اهمیت دانست و گفت: دیدگاه ایرانیان در مورد فناوری نیز همین است. تکنولوژی‌های جدید باید همگی در خدمت زندگی انسانی باشد و این موضوع به جد در سطح جامعه ما تبلیغ می‌شود.

وی ضمن حمایت از برگزاری این نمایشگاه در ژاپن ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی ایران در اکسپو 2025 مشارکت خواهند داشت.

شافعی البته در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و ژاپن با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد. بر اساس اظهارات او، متأسفانه سطح مناسبات پولی و بانکی دو کشور نیز کاهش یافته است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: از رایزنی‌های دولت ژاپن برای تداوم همکاری با ایران خبر داریم و بابت این مسئله سپاسگزاریم. امیدواریم ژاپن در این مسیر ثابت‌قدم باشد و بتواند راه تداوم همکاری‌ها را پیدا کند. در حال حاضر میزان خرید نفت ایران از سوی ژاپن کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین به زمینه‌های متنوعی که برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، اشاره کرد و خواستار توجه بخش خصوصی این کشور به این مسئله شد. بر اساس اظهارات شافعی، آنچه در برنامه‌های توسعه‌ای ایران آمده است شامل مواردی می‌شود که در همکاری دو کشور قابل پیگیری است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین از برنامه ایران برای توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی سخن گفت و خواستار تسهیل در صدور روادید برای رفت‌وآمد تجار به کشور ژاپن شد.

موضوعات :
در همین رابطه