رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران تحولات بازارها پس از افت قیمت دلار را بررسی می‌کند

غافلگیری بازار از شوک معکوس ارزی

شوک معکوس ارزی که از دیروز عصر ایجاد شده کل بازارها را با سردرگمی و هیجان مواجه کرده است. شاخص بورس تهران بیش از 6800 واحد ریخته و بازار سکه و ارز نیز با حجم اندک معاملات در بازاره منفی فعالیت خود را آغاز کرده است.

محمد رضایی

سردبیر ارشد
10 مهر 1397
کد خبر : 15589
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شوک معکوس ارزی که از دیروز عصر ایجاد شده کل بازارها را با سردرگمی و هیجان مواجه کرده است. شاخص بورس تهران بیش از 6800 واحد ریخته و بازار سکه و ارز نیز با حجم اندک معاملات در بازاره منفی فعالیت خود را آغاز کرده است.

عکس: تسنیم، محمدعلی اسدی.

سردرگمی قیمت‌ها در بازار ارز، از اول صبح و حتی پیش از بازگشایی بازار امروز ارز و طلا، دیگر بازارها را شدیداً وارد شوک کرده است. فعالان بازار سرمایه از دقایق اولیه معاملات امروز شاهد رنگ قرمز در اغلب سهام و حتی صف فروش آنها هستند. سکه‌فروشان و صرافی‌ها هم از همان عصر دیروز که زمزمه ریزش نرخ ارز پیچید معاملاتشان را متوقف کردند یا با اختلاف بسیار زیاد اقدام به خریدوفروش کردند به‌گونه‌ای که اختلاف خریدوفروش قیمت سکه بهار آزادی تا یک‌میلیون تومان نیز رسید چراکه افت ارزش دلار عملاً به افزایش ریسک سکه فروشان دامن زده بود.

دلالان و اخلالگران ارزی که در چند روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا را از زیر 15 هزار تومان به بالای 20 هزار تومان رساندند، در ساعات پایانی دیشب دلارهای خانگی را با قیمت 12 هزار تومان می‌خریدند و حتی خبرهایی از رسیدن قیمت خرید آنها به 8هزار تومان نیز مخابره می‌شد.

در وضعیت فعلی، خبرها حاکی از این است که جو فروش در بازار ارز تهران و شهرستان‌ها تقویت شده و قیمت‌هایی که با شانتاژ دلالان به‌صورت بی‌حساب بالارفته بود حالا با هراس مردم از کاهش شدید، در روند قوی نزولی قرار گرفته است.

در این میان البته اتفاقاتی نظیر سیگنال مثبت مجلس برای تصویب لوایح چهارگانه مربوط به FATF و همچنین اتمام‌حجت قوه قضائیه با کانال‌ها و سایت‌هایی که بی‌حساب و لحظه‌ای قیمت ارز را اعلام می‌کردند نیز توانسته است جو هیجانی بازار را خنثی کند چراکه این کانال‌ها در ساعات تعطیلی بازار نیز فعالیت داشتند و قیمت‌هایی را اعلام می‌کردند که مبنای خریدوفروش دلالان قرار می‌گرفت.

امروز فعالیت بسیاری از این کانال‌ها و سایت‌ها توسط متولیان آنها معلق شده و حتی بزرگ‌ترین سایت اعلام نرخ طلا و ارز کشور نیز قیمت دلار را از خروج خود حذف کرده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد از وقتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا افزایش یافت که می‌توان دلیل آن را سردرگمی متولیان بازار عنوان کرد که عملاً دست دلالان را بازتر گذاشت تا قیمت‌ها را لحظه‌ای و لفظی بالا و بالاتر ببرند.

پس از برگشت روحانی از نیویورک اما، خبرهای غیررسمی از رایزنی متولیان بازارهای مالی با روحانی مبنی بر اینکه آنها خواستار مجوز برای دخالت در بازار شده‌اند چراکه باوجود اتفاقاتی که برای معاون ارزی بانک مرکزی و برخی دلالان بازار ارز و طلا رخ داده است، عملاً مسئولان ترجیح داده‌اند خطر نکنند و کاری که بعدها می‌تواند آنها را در جایگاه متهم بنشاند، انجام ندهد.

حالا برآیند همه این اتفاقات باعث شده قیمت ارز که تا 100 درصد بالاتر از نرخ ارز بازار ثانویه نیز رشد کرده بود، در روند نزولی قرار بگیرد و حتی امیدهایی برای رسیدن نرخ آن به نرخ بازار ثانویه قوت بگیرد.

گرچه افت احتمالی قیمت دلار از محدوده 20 هزار تومان به قیمت‌هایی نظیر 12 یا 10 یا حتی 8 هزار تومان می‌تواند اتفاق بسیار بزرگی به نظر برسد اما بازخوانی اتفاقات حوزه ارز نشان می‌دهد وقتی در 21 فروردین امسال، قیمت دلار از سوی دولت 4200 تومان تعیین شد، بخش خصوصی پیشنهاد یکسان‌سازی نرخ ارز روی 6500 تومان را به هیات دولت ارائه داده بود که هم به واقعیت نزدیک‌تر بوده و هم برای چرخش چرخ اقتصاد مزاحمت ایجاد نمی‌کرد.

حالا قیمت ارز در روند نزولی قرار گرفته و گرچه هنوز بازار امروز باز نشده و نمی‌توان از نرخ‌های جدید تحلیلی ارائه داد اما اگر در این تحولات قیمت هر دلار آمریکا در مقابل ریال به 8هزار تومان نیز برسد هنوز به معنای باز شدن گره‌های اقتصادی کشور نیست اما تثبیت آن روی این نرخ می‌تواند ثبات را به اقتصاد برگرداند و لااقل تکلیف فعالان اقتصادی روشن شود.

در گشایش بازار قیمت هر سکه بهار آزادی 3.28 درصد معادل 145هزار تومان افت کرد و اغلب ارزها نیز با افت یک درصدی معاملات خود را آغاز کردند اما سریعا تا 10 درصد افت قیمت را تجربه کردند.

شاخص بازار سرمایه نیز به واسطه سردرگمی سهامداران به شدن منفی شده و بیش از 6800 واحد افت کرده است اما کارشناسان معتقدند همچنان روند صعودی آن پا بر جاست و به سهامداران توصیه می کنند از هیجان خودداری کنند.

در همین رابطه