روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی با نماینده اتاق برلین در ایران مطرح شد

موانع همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان برطرف شود

فعالان اقتصادی ایران در نشستی با نماینده اتاق برلین خواستار رفع موانع تجارت با آلمان شدند. محدودیت واردات، ایجاد مراودات مطمئن بانکی، عدم نقل‌وانتقال پول، مشکلات مرتبط با صدور ویزا برای فعالان اقتصادی و خروج شرکت‌های آلمانی از ایران به‌رغم پایبندی کشور آلمان به حفظ برجام مهم‌ترین موضوعاتی بود که حاضران در نشست به عنوان چالش فعلی توسعه روابط ایران و آلمان مطرح کردند.

11 مهر 1397
کد خبر : 15613
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاونت بین‌الملل اتاق ایران طی نشستی با همکاری اتاق ایران و آلمان و با حضور فون بنشتین نماینده اتاق برلین در ایران، مشکلات داخلی فعالان اقتصادی ایرانی برای حضور در بازار‌های آلمان و راهکارهای عملی برای توسعه همکاری تجاری با طرف‌های آلمانی را بررسی کرد.

به گفته عباسعلی قصاعی رئیس اتاق ایران و آلمان، حضور نماینده اقتصادی اتاق برلین در ایران فرصت مناسبی است تا مشکلات فعالان اقتصادی مستقیماً از طریق این مقام مسئول پیگیری و راه‌حل‌های پیشنهادی به اجرا گذاشته شود.

او همچنین با اشاره به سازوکار اتحادیه اروپا برای همکاری مالی با ایران تأکید کرد که به لحاظ فنی باید بسته حمایتی مالی اروپا مشخص باشد.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران هم با تأکید بر سابقه روابط اقتصادی ایران و آلمان تأکید کرد در شرایط حساس بین‌المللی ضروری است که زمینه‌های همکاری با این کشور و به‌ویژه فرصت‌های پیش‌روی بخش خصوصی ایران و آلمان با جدیت بیشتری دنبال شود.

او در ادامه افزود: آلمان در سال 2008 اولین شریک جمهوری اسلامی ایران بود اما متأسفانه با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوره گذشته، دیدیم که آلمان هم با توجه منافع خود از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تبعیت کرد. بااین‌حال پس از اجرای برجام آلمانی‎ها جزو اولین کشورهایی بودند که هیات‌های متعددی به ایران اعزام کرده و خوشبختانه تفاهم‌نامه‌های خوبی در سطح بخش خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسید.

او افزود: روابط اقتصادی ایران و آلمان که پس از اجرای برجام با 60 درصد افزایش همراه بود امروز با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا به مشکل خورده است و به‌رغم اعلام پایبندی کشور آلمان به حفظ برجام، شرکت‌های این کشور فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرده‌اند.

به گفته کرباسی، در برابر 110 میلیارد یورو مبادلات تجاری اقتصاد آلمان با آمریکا، حدود 3 میلیارد یورو به مبادلات تجاری با ایران اختصاص دارد و نگاه سازنده‌ای از سوی آلمانی‌ها برای همکاری با ایران وجود دارد. مصداق این ادعا را در همکاری آلمان با فرانسه و انگلیس در تدوین بسته حمایتی برای همکاری با ایران شاهد هستیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر این نکته که آلمان شریک اقتصادی خوبی برای ایران است، تصریح کرد: نقش آلمان در کاهش ریسک اقتصادی ایران و کمک این کشور به قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه FATF حائز اهمیت است و به همین دلیل در شرایط کنونی نباید از همکاری با آلمان غفلت ورزید.

ضرورت رفع موانع حضور شرکت‎‌های آلمانی در ایران

فون بنشتین نماینده اتاق برلین در ایران بر تمایل همکاری شرکت‌های آلمانی و بخش خصوصی این کشور با طرف‌های ایرانی تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی حفظ روابط اقتصادی با ایران از سوی اتحادیه اروپا بسیار دشوار است و به دلیل درهم تنیدگی اقتصاد در سطح بین‌المللی و فعالیت‌های شرکت‌های آلمانی با آمریکا، این شرکت‌ها ناخواسته درگیر تحریم‌ها خواهند شد.

به اعتقاد نماینده اتاق برلین در ایران، سیاست و اقتصاد دو روی یک سکه هستند و نمی‌توانیم بدون توجه به سیاست، اقتصاد را پیش ببریم.

او همچنین تأکید کرد باید موانع و مشکلات داخلی از جمله محدودیت در واردات برخی اقلام که امروز از سوی دولت ایران وضع‌شده است، برطرف شود تا با توجه به علاقه‌مندی شرکت‌های آلمانی برای حضور در ایران، موانع پیش‌روی آن‌ها حداقل در داخل کشور رفع شود.

مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی در تجارت با آلمان

در ادامه این نشست نمایندگان شرکت‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی حاضر در نشست به بیان مهم‌ترین مشکلات موجود در توسعه روابط تجاری خود با آلمان پرداختند.

بر اساس اظهارات فعالان اقتصادی حاضر در نشست، مواردی نظیر طولانی بودن زمان انتظار اخذ ویزا، عدم واردات برخی اقلام ازجمله لوازم‌یدکی از کشور آلمان، عدم تعریف دقیق سازوکار بانک‌های اروپایی و آلمانی برای همکاری با ایران، عدم برگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به آلمان، تعلیق فعالیت بانک‌های آلمانی، ترس شرکت‌‎های آلمانی برای همکاری با ایران، تعریف دقیق مکانیزه اجرایی بسته حمایتی اروپا ازجمله مهم‌ترین موانع همکاری با ایران است که البته در این زمینه اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و آلمان و نماینده اتاق برلین در ایران قول مساعد برای حل چالش‌های موجود داده‌اند.

همچنین حاضران در نشست پیشنهاد دادند تا اتاق ایران و آلمان با تشکیل اتاق فکری متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و همچنین فعالان اقتصادی، مشکلات موجود در توسعه همکاری ایران و آلمان را با جدیت بیشتری دنبال کند.

 

در همین رابطه