رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست شورای گفت‌وگوی استان

مسئولان راهبردهای مقابله با مشکلات ارزی را بازبینی کنند

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان معتقد است کاهش نرخ ارز فرصتی است که مسئولان پیش‌بینی‌های لازم را در تثبیت نرخ ارز داشته و راهبردهای مقابله با بحران را به‌درستی بررسی کنند.

16 مهر 1397
کد خبر : 15683
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در چهل و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: اثبات حقانیت ایران در دادگاه لاهه نشان داد که ایران بر تعهدات بین‌المللی پایبند است.

علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: رأی دادگاه لاهه نشان از قانونمندی و اقتدار ایران و انزوای سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی دارد. مسئولان نظام باید بدانند اگر آحاد مردم متحد باشند موفقیت‌ها روزافزون خواهد بود.

جمعه‌ای ادامه داد: کاهش نرخ ارز فرصتی است که مسئولان پیش‌بینی‌های لازم را در تثبیت نرخ ارز داشته و راهبردهای مقابله با بحران را به‌درستی بررسی کنند. عده قلیل و محدودی در بحران ارزی تأثیرگذار بودند و دستگاه نظارتی باید مدیریت کافی بر بنگاه‌های شبه‌دولتی داشته باشند.

رئیس اتاق سمنان خطاب به سیاست‌گذاران سامانه نیما گفت: بخش خصوصی از شفافیت مالی حمایت می‌کند به‌شرط اینکه به معنای واقعی داده‌های ارزی به اشتراک گذاشته شود و تا آنجا که امکان دارد بروکراسی سامانه‌ای کاهش یابد.

در ادامه این نشست ماده ششم قانون برنامه ششم، موضوع عوارض مالیات ارزش‌افزوده بند (ب -ج -م –د- و) با عنوان عوارض ارزش‌افزوده گاز طبیعی موردبررسی قرار گرفت. طبق این مصوبه قانون‌گذار 30 درصد عوارض مالیات ارزش‌افزوده را برای تأمین زیرساخت‌ها باید در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار بدهد.

بی‌نیاز، مدیرکل امور مالیاتی، قانون مذکور را به نفع تولیدکنندگان گاز طبیعی تفسیر کرد و گفت: طی استعلام صورت پذیرفته از دایره حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده منوط به استفاده واحدهای تولیدکننده گاز طبیعی تبیین شده و هیچ دستورالعمل دیگری صادر نشده است.

بی نیاز افزود: اعضای شورا، تفسیر امور مالیاتی را نپذیرفته و به استناد صراحت قانونی، اجرای درست قانون مذکور را مطالبه و مصوب شد که موضوع فوق در صحن شورای گفت وگوی مرکز مورد کارشناسی قرار گیرد.

در ادامه حیدر آسیابی، دادستان استان سمنان گفت: زمانی که قانونی تصویب می‌شود اجرای قانون باید صورت بپذیرد و عدم اجرای آن جرم محسوب می‌شود. رویکرد قوانین بر توسعه تولید است و تمام سعی و اهتمام قوا این است که رونق تولید روزبه‌روز بهتر شود.

نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود قابلیت اجرایی دارد. طی هماهنگی‌های صورت پذیرفته در مجلس و اتفاق‌نظر نمایندگان، رصد اجرای قوانین به‌صورت هفتگی در مجلس شورای اسلامی صورت خواهد پذیرفت.

همتی از مدیران امور مالیاتی درخواست کرد تا دیدگاه‌های خود را نسبت به تولید، تغییر بدهند و اگر لازم است ممیزان، آموزش‌های مرتبط توسعه تولید را بگذرانند زیرا اگر تولید را از دست بدهیم اقتصاد مقاومتی، اشتغال، توسعه و دیگر ساختارهای بالندگی نظام را از دست خواهیم داد.

از زیان دیدگان ارزی حمایت شود

در ادامه استاندار سمنان اظهار داشت: خوشبختانه نرخ ارز تعدیل و سودا گران ارز به انزوا رانده شدند. همت دستگاه قضایی و مجموعه اقتصادی کشور و اتحاد جامعه اقتصادی باعث کنترل تب و التهاب ارز در کشور شد.

سید شهاب‌الدین چاوشی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌هایی در حال تدوین است که از زیان دیدگان ارزی حمایت شود. معاونت اقتصادی استانداری سمنان پیگیری‌های مختلفی در این خصوص داشته، امیدواریم این تصمیمات به نتایج خوبی منتهی بشود.

رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان داشتن نگاه حاکمیتی را یک امتیاز برشمرد و گفت: همفکری و وحدت را باید در آحاد مردم توسعه بدهیم زیرا دشمن می‌خواهد ارتباط حاکمیت و مردم را قطع کند.

در ادامه این نشست اصلاح ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی موردبحث و تبادل‌نظر اعضای شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه