رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست کمیسیون بازرگانی استان

ابهامات بخشنامه‌های ارزی عامل سردرگمی صادرکنندگان است

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید ابهامات و تعدد بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی، عاملی برای کاهش صادرات و ایجاد مشکلات و سردرگمی صادرکنندگان است.

21 مهر 1397
کد خبر : 15761
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان برگزار شد و صادرکنندگان پسته به بیان برخی مسائل و مشکلات این صنعت پرداختند. صادرکنندگان استان ابهامات و تعدد بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی را عاملی برای کاهش صادرات و ایجاد مشکلات و سردرگمی صادرکنندگان عنوان کردند و بر یافتن راه حلی برای روان شدن روند صادرات تاکید داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست شرایط اقلیمی، کاهش محصول، حمل و نقل و پیمان‌سپاری ارزی را از جمله مشکلات صادرکنندگان به ویژه در محصول پسته دانست و گفت: از این موضوعات بدتر، پذیرفتن شرایط بحرانی پیش آمده در تولید پسته و شرایط پس از آن، توسط تصمیم گیرندگان امر است. سیدمهدی طبیب زاده افزود: اجرای پیمان سپاری ارزی، تکرار اشتباهات گذشته است که نشان می‌دهد متاسفانه همچنان تصمیمات خلق الساعه بر اساس آمارهای اشتباه ارائه شده، گرفته می شود.

وی با اشاره به منزلت تجار کرمانی در طول دهه های گذشته ادامه داد: این تجار همواره فعالیت های رسمی و قانونی انجام داده‌اند و تاکنون هیچ مشکلی از سوی صادرکنندگان استان به وجود نیامده است.

طبیب زاده، اظهار کرد: رفع ابهامات در برگشت ارز حاصل از صادرات، تسهیل در امورمالیاتی، پیگیری برخی مسائل از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و عملیاتی شدن پیشنهادات بانک مرکزی از جمله مواردی است که باید برای اجرای آنها تلاش کرد.

صادرکنندگان تسویه پیمان سپاری ارزی را بپذیرند

در ادامه این نشست صادرکننده و فعال و تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: با کاهش تولید محصول پسته، در حال حاضر در همه ارکان مربوط به این محصول از جمله میزان تولید، نوع واریته، تنوع، قیمت خرید و فروش، بخشنامه ها و دستورالعمل های دولت، ابهام وجود دارد.

محسن جلال پور اولین نیاز فعالیت در صنعت پسته را مشخص بودن آمار و اطلاعات دانست و اظهار کرد: مسئولان از صادرکنندگان انتظار دارند در این شرایط مبهم به فعالیت بیشتر بپردازند. پیشامد این وضعیت نتیجه بی‌سیاستی تصمیم‌گیران و بی تدبیری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که پس از نیم قرن صادرات، هنوز آماری از وضعیت پسته نداریم.

وی ادامه داد: در این شرایط فعالان صنعت پسته باید به هم‌اندیشی، همفکری و برگزاری نشست‌های مشترک با یکدیگر بپردازند و در مورد ابهامات نحوه تسویه پیمان‌سپاری ارزی و بازار داخل و خارج بحث و تبادل نظر کنند.

جلال پور با بیان اینکه میزان تولید پسته در سال جاری 15 درصد محصول سال گذشته است، اظهار کرد: به دلیل گرمازدگی محصول در فروردین امسال حجم عمده‌ای از پسته نابود شد که چنین شرایطی در طول بیش از 50 سال گذشته وجود نداشته است.

وی گفت: در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت فروش نفت و در نظر گرفتن تثبیت و افزایش ذخایر ارزی، به نظر می‌رسد سیاستگذار بتواند نرخ ارز را نزدیک به نرخ سامانه نیما نگه دارد. با توجه به شرایط کشور و وضعیت صادرات، صادرکنندگان موظف به تسویه پیمان ارزی هستند و در حال حاضر امکان برداشتن این تعهد برای صادرکنندگان وجود ندارد.

جلال پور بر رعایت اخلاق در کسب و کار و تجارت تاکید کرد و ادامه داد: بازاریان در گذشته معتبرترین و مورد اعتمادترین افراد جامعه بوده‌اند که متاسفانه در طول این سال‌ها نه تنها این جایگاه حفظ نشده بلکه برخی مسائل اخلاقی به حداقل رسیده است.

اعتراض بخش خصوصی به تصمیمات متعدد دولت

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان گفت: در طول چند ماه گذشته اعتراضات بخش خصوصی نسبت به تصمیمات متعدد دولت را به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم و همواره پیگیر مسائل و مشکلات آنها بوده‌ایم.

 جلیل کاربخش افزود: در بخشنامه اخیر بانک مرکزی در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات مواردی مانند واردات به جای صادرات مطرح شده که صادرکنندگان باید با دقت و در نظر گرفتن همه موارد و مذاکره با واردکنندگان معتبر، نسبت به صادرات اقدام کنند.

 وی ادامه داد: در رابطه با صادرات کالا و محصول به عراق و افغانستان که مبادلات به صورت ریالی انجام می شود نیز بررسی ها و مذاکرات صورت گرفته که امیدواریم برگشت ارز حاصل از صادرات به این کشورها به صورت ریالی به تصویب برسد.

در همین رابطه