رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نائب رئیس اتاق خرمشهر در نشست شورای گفت‌وگو

ورود گردشگران خارجی باعث توسعه پایدار اقتصاد منطقه می‌شود

سیدمصطفی موسوی، نائب رئیس اتاق خرمشهر می گوید خلأهایی در ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند وجود دارد که عمده آن ناشی از عدم ارائه بسته های گردشگری مناسب به توریست های وارد شده به منطقه است.

21 مهر 1397
کد خبر : 15762
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر با هدف بررسی راهکارهای ساماندهی ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند و توسعه صنعت گردشگری در این منطقه برگزار شد.

این نشست با حضور نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، معاون فرمانداری ویژه خرمشهر، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و جمعی از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی استان در محل سالن اجتماعات اتاق خرمشهر برگزار شد و جوانب مختلفی از فرصت‌ها و تهدیدهای ورود گردشگران خارجی بدون رواید به منطقه آزاد اروند مورد بررسی قرار گرفت.

نائب رئیس اتاق خرمشهر در این نشست ضمن اعلام نوسان ارز به عنوان عامل اصلی در تشدید ورود اتباع خارجی و افزایش میزان خرید گردشگران بدلیل اختلاف سطح ارزش پول ایران با دیگر کشورها اعلام کرد: خلأهایی در ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند وجود دارد که عمده آن ناشی از عدم ارائه بسته‌های گردشگری مناسب به توریست‌های وارد شده به منطقه است.

سیدمصطفی موسوی افزود: عدم وجود شرکت‌های خدمات گردشگری در مرز شلمچه و ارائه خدمات متنوع از سوی آنها از عمده مشکلات موجود در بهبود وضعیت گردشگری منطقه است. عدم وجود خدمات بیمه ای متنوع، کافی شاپ و رستوران، اماکن تفریحی و فروشگاه های بزرگ در مرز از نواقص موجود در ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه هستند.

موسوی تاکید کرد: دیدگاه اتاق خرمشهر در رابطه با ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند به عنوان یک فرصت ایده آل جهت ارزآوری و عاملی در جهت ایجاد نشاط اقتصادی است که می توان با ساماندهی و برنامه ریزی مناسب به بهترین شکل از این فرصت بهره برد. از 6 سال پیش پیشنهاد تأسیس بازارچه مرزی در شلمچه از سوی اتاق خرمشهر ارائه شده که مناسفانه تا کنون حمایت لازم از این طرح صورت نگرفته است.

رشد شاخص‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر است

معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری ویژه خرمشهر نیز در این نشست بیان کرد: انتظار مردم و مسئولین منطقه، تبدیل منطقه آزاد اروند به منطقه ای نوین و مدرن همانند سایر مناطق آزاد کشور است. مشکلات در این مسیر فراوان است اما خوشبختانه گام های اول برداشته شده است.

ساعدی افزود: بی شک در ابتدای هر مسیری خلل ها و نواقصی رخ میدهد که ورود گردشگران اتباع خارجی بدون روادید، خارج از این امر نیست به خصوص آن که منطقه آزاد اروند از اولین و معدود نقاط کشور در پذیرش گردشگران خارجی بدون نیاز به روادید به شمار می رود.

معاون فرمانداری ویژه خرمشهر بیان کرد: ورود بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری و زیر ساخت های آن ضروری است. توسعه و رشد شاخص های اقتصادی تنها با حضور و فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر است و توسعه صنعت گردشگری، امکان بهبود فضای اقتصادی، گسترش سطح اشتغال و در نتیجه آن کاهش بزهکاری و بهبود امنیت را به دنبال دارد.

 احداث بازارهای ویژه گردشگران خارجی در اولویت باشد

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ارتباط دادن نواقص موجود در منطقه به دوران بازسازی، عدم مدیریت بودجه های واریزی در آن دوره را عامل اصلی در بوجود آوردن این شرایط دانست.

عبدالله سامری افزود: در چند سال اخیر با تحرکات صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد اروند، روز به روز شاهد رفع بسیاری از ضعف های موجود هستیم. از مدیران این سازمان توقع میرود با سرعتی بیشتر نواقص موجود در توسعه صنعت گردشگری منطقه را رفع کنند.

سامری بیان کرد: احداث بازارهای ویزه گرشگران جهت پرهیز از کمبود کالاهای یارانه ای و همچنین عدم افزایش قیمت در بازارهای داخلی ضروری است.

وی با اشاره به فشارهای خارجی علیه کشور افزود: افزایش همدلی با مقاومت و بهبود وضعیت داخلی از جمله اقتصاد، توسط آحاد مختلف کشور ضروری است. همچنین استقرار امنیت جهت بهبود شرایط شهروندان و همچنین توسعه گردشگری باید در اولویت ها قرار گیرد که این امر با توسعه شبکه فیبر نوری در خرمشهر و افزایش میزان دوربین های امنیتی در سطح منطقه در حال حصول است.

موضوعات :
در همین رابطه