رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از بازاریابی در کانال‌های مجازی گزارش می‌دهد

رونق کسب و کارهای کوچک با شبکه‌های اجتماعی

پایگاه خبری اتاق ایران در گفتگو با صاحبان کسب و کارهای کوچک که از طریق تلگرام و اینستاگرام به تبلیغ فعالیت اقتصادی خود می‌پردازند، تاثیر پدیده‌های نوین در فضای کسب‌وکار را بررسی کرده است.

الهام گوهریان

خبرنگار
16 خرداد 1395
کد خبر : 1578
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی، استفاده از تلگرام، اینستاگرام و فیس‌بوک برای تبلیغ و ترویج ایده و توسعه کسب و کارهای خرد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. صاحبان برخی کسب و کارها به دلیل محدودیت منابع مالی امکان دسترسی به ابزارهای گران برای تبلیغات ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از طریق برخی ابزارهای نوین، با صرف کمی وقت و داشتن حوصله و سلیقه، افراد زیادی را جذب کرده و به نتایج خوبی در توسعه کسب و کار خود برسند.

کسب وکارهای خرد که طبق تعریف رسمی با کارکنانی کمتر از 10 نفر راه‌اندازی می‌شود، نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی دارند و با پرورش ایده‌های جدید به پویایی اقتصاد کمک می‌کنند. در روزهایی که نام و آوازه استارتاپ‌ها بر سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از کارهای کوچک با موفقیت‌های بزرگ همراه شده‌اند، اهمیت ارتباط با دنیای مجازی بیشتر جلوه کرده است.

نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی هم برای فروشندگان کالا و خدمات، هم خریداران آنها فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده است. خریداران بدون صرف وقت برای خرید حضوری و تنها با دیدن عکس‌های متفاوت ازکالاها می‌توانند خریدشان را انجام دهند. صاحبان کسب و کارهای کوچک با استفاده از برخی خلاقیت‌ها، دنبال‌کننده های خود را در شبکه های اجتماعی افزایش داده‌اند و از این طریق هم به تبلیغ کسب و کار خود می‌پردازند و هم اطلاعاتی را در زمینه فعالیت خود در اختیار مخاطبانشان می‌گذارند. یکی از آرایشگران که گروه تلگرامی برای خود راه‌اندازی کرده است، علاوه بر اینکه اطلاعیه‌هایی در مورد زمان‌‌های فعالیت و نوع کار خود منتشر می‌کند، اطلاعاتی تخصصی نیز در زمینه آرایشگری ارائه می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود دنبال کنندگان این صفحه آن را ترک نکنند. استفاده از این ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به تعداد بالای مشتریان بالقوه موجب شده تا رقابت در جذب مخاطب افزایش یابد.

ساناز که قبلا شاگرد آرایشگر بوده به تازگی کسب و کار خودش را راه انداخته، با تشکیل گروهی تلگرامی، دسترسی سریع‌تری به مشتریانش پیدا کرده است. ساناز می‌گوید هنوز نمی‌توانم همه مشتریانم را در گروه اضافه کنم چرا که همه آنها تلگرام ندارند. او معتقد است با وجود تلگرام مدیریت کسب و کارش بهتر شده اما چون به تازگی راه‌اندازی کرده هنوز نمی‌تواند بگوید در توسعه آن نیز نقشی خواهد داشت یا خیر.

احسان  که مغازه فروش سیم کارت دارد با راه اندازی کانال تلگرامی از دی ماه 94 با 11 هزار و 200 عضو، به فروش بسیار بیشتری از قبل رسیده است. او در این باره می‌گوید: از وقتی کانال را  راه‌اندازی کرده‌ام کسب و کارم 30 درصد رشد داشته است و به فروشی بهتر رسیده‌ام. در عین حال مراجعات حضوری به فروشگاه نیز کمتر شده است و بیشتر افراد از طریق تلگرام و با سفارش اینترنتی سیم‌کارت تهیه می‌کنند.

میثم کریمی، یک سال است که کارش را در ساخت سازه‌های ام‌دی‌اف شروع کرده و از همان زمان نیز کانال تلگرامی را برای ارائه نمونه کار، معرفی محصولات جدید و اطلاع‌رسانی از اخبار جدید راه انداخته است. میثم که کانالش نزدیک به 200 عضو دارد راجع به هزینه‌های اداره چنین کانالی می‌گوید: این کار هزینه زیادی ندارد و به نسبت بقیه شیوه‌های تبلیغ مناسب‌تر است. میثم ادامه می‌دهد: «مجموعه عوامل بازاریابی در کار ما تاثیر دارد یکی از راه‌ها ارائه نمونه کار و مدل به مشتری هست و ما همیشه باید برای توسعه کار خود به روش‌های متنوع تبلیغ نیز توجه کنیم.» میثم که برای بیش از 20 نفر کار آفرینی کرده و برای آنها به صورت مستقیم و یا بطور پروژه‌ای کار ایجاد کرده است، در اینستاگرام هم به تبلیغ حرفه خود مشغول است. او در مورد تفاوت اینستاگرام و تلگرام می‌گوید: «خیلی فرقی ندارند. هردو بدون هزینه و سهل‌الوصول بوده و قابلیت ارائه نمونه کار دارند. تنها اینکه در تلگرام می‌توان با مشتری یا همکار بیشتر و موثرتر صحبت و تبادل اطلاعات کرد.  در این مدت بازخورد این تبلیغات از نظر  پیدا کردن مشتری در تلگرام کمی بهتر بوده است.»

ورود جدی فعالان اقتصادی در بنگاه‌های کوچک به موضوع تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، همان طور که تلگرام و اینستاگرام، جایش را روی کاناپه و میزناهارخوری خانواده‌ها باز کرده، بر روی صفحه لپ‌تاپ‌ یا موبایل صاحبان کارگاه‌ها و مغازه‌های کوچک نیز جا خوش کرده و به کارشان رونق داده است.

در همین رابطه