رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق کرمانشاه به مناسبت روز ملی صادرات

صادرات کرمانشاه، امسال 3 میلیارد دلاری می‌شود

به گفته کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه اگرچه طی چند سال اخیر روند صادرات استان کرمانشاه به دلیل مشکلاتی که در کشور عراق وجود داشت کاهش پیدا کرد، اما امسال شاهد افزایش مجدد صادرات این استان هستیم .

30 مهر 1397
کد خبر : 15935
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه به مناسبت روز ملی صادرات، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد صادرات استان کرمانشاه، گفت: اگرچه طی چند سال اخیر روند صادرات استان کرمانشاه به دلیل مشکلاتی که در کشور عراق وجود داشت کاهش پیدا کرد، اما امسال شاهد افزایش مجدد صادرات این استان هستیم .

کاشفی افزود: یکی از مهمترین دلایل رونق صادرات در سال جاری افزایش قیمت دلار است که صادرات را برای تجار شیرین کرده است. برقراری آرامش نسبی در عراق نیز یکی دیگر از دلایل رونق صادرات کرمانشاه است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: این افزایش صادرات در شرایطی صورت گرفته که امسال با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه متعددی مواجه بودیم و حتی صادرات برخی از اقلام مهم مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه نیز ممنوع شد.

با مجموع این شرایط، صادرات امسال استان می‌تواند دوباره به رکورد سه میلیارد دلار سال‌های قبل برسد.

کاشفی با بیان اینکه از تمام ظرفیت تولید و تجارت استان کرمانشاه برای صادرات استفاده می‌شود، افزود: برای افزایش بیشتر صادرات استان نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید هستیم. این ظرفیت‌‌سازی باید در دو بخش زیرساخت‌های مرزی و توسعه سرمایه‌گذاری انجام شود.

او با اشاره به وضعیت فعلی زیرساخت‌های دو مرز مهم پرویزخان و سومار تصریح کرد: هر سال وعده‌هایی برای تامین اعتبار و بهبود زیرساخت‌های آن داده می‌شود، اما هنوز با امکانات موجود، شایسته تردد روزانه حدود هزار کامیون نیست.

ضرورت جذب اعتبارات ملی

کاشفی بر ضرورت جذب اعتبارات ملی به منظور توسعه مرزهای استان تاکید کرد و افزود: مرزهای کرمانشاه هم اکنون مختص استان نیست و به بسیاری از استان‌های دیگر کشور هم خدمات ارایه می‌کند.

 رئیس اتاق کرمانشاه بر لزوم ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید با رویکرد صادراتی در استان هم تاکید کرد و گفت: باید به دنبال تولید کالاهایی باشیم که در کشور عراق بازارهای صادراتی خوبی دارد. البته برخی از این محصولات که در سال‌های اخیر میزان صادرات قابل توجهی داشته و نیازمند راه‌اندازی یک زنجیره تولید است، اما سایر کالاها مانند انواع کنسرو، کمپوت، شیرینی و شکلات می‌توانیم به خوبی کار کنیم.

وی با اشاره به شرایط پیش روی بین‌المللی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی کشور و تحریم‌ها ورود ماشین‌آلات شرایط سرمایه‌گذاری سخت شده است.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه سرمایه‌گذاری به صورت مستقل و مشترک با طرف‌های عراقی انجام شده، خاطرنشان کرد: این نوع سرمایه‌گذاری مزیت‌های زیادی دارد که هم بعد مسافت را کاهش می‌دهد و هم هزینه‌ تعرفه‌های وارداتی قابل توجهی را که عراق وضع کرده نیز حذف می‌کند.

مبادلات تجاری با عراق سنتی است

وی با بیان اینکه باید به سمت شیوه‌های مدرن تجارت برویم، تاکید کرد: اکنون بخشی از مبادلات تجاری ما با عراق به صورت سنتی است که این امر ناشی از وضعیت کشور عراق است.  متاسفانه این کشور سیستم بانکی  و L.C مناسب ندارد و بسیاری از مبادلات به صورت پایاپای صورت می‌گیرد.

کاشفی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در تجارت با عراق داریم، شیوه حمل و نقل است که اکنون عراق از روش حمل یکسره تبعیت نمی‌کند. امیدواریم با پیوستن عراق به کنوانسیون‌های بین‌المللی وضعیت تجارت با این کشور به سمت مدرن شدن برود.

برنامه اتاق کرمانشاه برای آموزش شیوه نوین تجارت

کاشفی ضمن توضیح برنامه‌های اتاق کرمانشاه برای آموزش شیوه‌های نوین تجارت به بازرگانان گفت:  طی چند سال گذشته این آموزش‌ها اجباری شده است. توجه تجار داخل استان به مسائل بازاریابی، برندینگ و بسته‌بندی ضروری است. اقدامات خوبی طی 2 3 سال اخیر در این زمینه انجام شده و حتی الزاماتی نیز برای بسته‌بندی کالاها تعریف شده است.

به بازارهای صادراتی جز عراق هم توجه شود

 رئیس اتاق کرمانشاه بیان کرد: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد توجه به بازارهای صادراتی دیگر است. اگرچه اکنون بیش از 20 کشور هدف صادرات کرمانشاه هستند، اما عمده صادرات ما و حتی بیش از 60 درصد صادرات کل کشور با عراق است.

کاشفی با تاکید بر ضرورت صادرات به کشورهای همسایه گفت: استان کرمانشاه پتانسیل‌های خوبی در زمینه صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین صادرات مواد معدنی و قیر به کشورهای آفریقایی دارد.

در همین رابطه