رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با حضور رئیس اتاق کرمان

مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان کرمان افتتاح شد

مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان کرمان با حضور رئیس اتاق کرمان و دبیر علمی جشنواره ملی بهره وری در محل مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان افتتاح شد.

05 آبان 1397
کد خبر : 16019
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در همایش توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان، گفت: علاوه بر راه‌اندازی این مرکز، تلاش لازم را برای تدوین سند رقابت‌پذیر کردن کسب و کارهای استان انجام خواهیم داد.

سیدمهدی طبیب زاده در این همایش با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی مهمترین عامل موفقیت بنگاه‌ها، توان رقابت پذیری آنهاست، افزود: رقابت پذیری به معنای داشتن توان تولید کالا و خدمات قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی است و اگر بنگاهی نتواند این توان را در مجموعه خود ایجاد کند حذف خواهد شد.

طبیب زاده ادامه داد: اگر محصولات صادراتی ما تنوع و تعدد لازم را ندارند یعنی اقتصاد ما رقابتی نیست و بنگاه های ما تولید رقابتی ندارند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر شاخص اندازه گیری رقابت‌پذیری اقتصادی در بین 140 کشور دنیا رتبه 89 را دارد که این رتبه نسبت به سال گذشته یک پله تنزل داشته است.

وی افزود: علاوه بر عوامل بیرونی و شرایط طبیعی دنیا از جمله رشد فناوری و تغییرات سریع شرایط خاص داخل کشور نیز عرصه فعالیت را بر بنگاه های تولیدی سخت کرده و نامناسب بودن فضای کسب و کار، تصمیمات خلق الساعه، هزینه های مبادله‌ای زیاد و تامین مالی شرایط رقابت را دشوار تر کرده است.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر نهضت فناورانه و بهره‌ورانه را ایجاد کرد زیرا نبود فناوری، تکنولوژی، بهره وری و توان رقابت پذیری موجب شده اقتصاد استان کرمان با وجود همه ظرفیت ها، جایگاه مناسبی نداشته باشد.

مهمترین عامل موفقیت بنگاه‌ها، توان رقابت پذیری است

درادامه این همایش رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان با بیان اینکه رقابت پذیری در یک فضای کسب و کار همراه با ریسک وجود دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم ها، محدودیت منابع و بازارهای ناشناخته باید ریسک کرد و به رقابت پذیری اندیشید.

 مسعود رشیدی نژاد افزود: مرکز مطالعات اتاق کرمان، مطالعات پژوهش های خود را بر اساس نیاز فعالان اقتصادی، تشکل ها، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق انجام می دهد و تاکنون توانسته در بحث توسعه مدل سرمایه‌گذاری استان، پنجره واحد، بهره­وری در آب، انرژی و کشاورزی را تدوین کند که همه این موارد در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شدند.

رشیدی نژادبا بیان اینکه فعالیت های ما با دیدگاه علمی و با استفاده از روش های نوین انجام می شود، ادامه داد: در بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد استان کرمان مدلی طراحی شد که مورد تایید مرکز آمار، بانک مرکزی و اتاق ایران قرار گرفت و اطلاعات لازم در این حوزه جمع آوری شده و در حال بارگذاری است. امیدواریم در مرکز توسعه رقابت‌پذیری بتوانیم از مشارکت همه استفاده کنیم.

دبیر علمی جشنواره ملی بهره وری نیز در این نشست از تلاش اتاق کرمان برای افزایش بهره‌وری و رقابت پذیری فعالیت های اقتصادی استان قدردانی کرد و گفت: معتقدیم مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان کرمان بتواند بسیار تاثیرگذار باشد و همه تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مدنظر انجام خواهیم داد.

احسان جنتی فرد اظهار کرد: محیط کسب و کار در بسیاری از استان های کشور نامطلوب است و از سوی دیگر نیز وضعیت رقابت پذیری در کشور مناسب نیست و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد در حوزه های بهره وری و رقابت پذیری در استان ها ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار در تمامی استان ها و همکاری اتاق ها مصوب شد، ادامه داد: ماموریت این مرکز کمک به افزایش سطح رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و توسعه مفهوم رقابت پذیری در آنهاست و چشم انداز این مرکز نیز اندازه گیری توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی، صنایع و اقتصاد کشور تعریف شده است.

جنتی فرد افزود: تاکنون در استان های لرستان، اردبیل، کرمانشاه و کرمان مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار را راه اندازی کرده‌ایم و در حال فعالیت هستند.

دبیر علمی جشنواره ملی بهره وری خاطرنشان کرد: قرار شده دبیرخانه مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان در اتاق کرمان باشد و بر اساس رتبه بندی های انجام شده و خدمات ارائه شده بتواند از حمایت های مالی و معنوی سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه بی شک خروجی مناسب مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار استان برای دستگاههای دولتی بسیار مفید خواهد بود، گفت: انتشار کتاب، تهیه اطلاعات مورد نظر برای طرح در شورای گفت و گو، برگزاری دوره های مشاوره و آموزش برای اعضای اتاق، برگزاری تورهای یادگیری، راه اندازی جشنواره ها و مسابقه های اقتصادی از جمله فعالیت های این مرکز خواهد بود.

 

موضوعات :
در همین رابطه