رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگو

بهره‌وری و رقابت‌پذیری حلقه مفقوده بخش کشاورزی است

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید کشاورزی یکی از بخش های پیشران اقتصاد کشور است که اگر به بهره‌وری لازم دست پیدا کند نقش بزرگی در تولید ناخالص داخلی استان، ایجاد اشتغال و رقابت پذیری محصولات خواهد داشت.

07 آبان 1397
کد خبر : 16050
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در سی و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رقابت پذیری اقتصاد کشور با یک رتبه تنزل نسبت به سال گذشته، رده 89 را به خود اختصاص داده است که برای بهبود این وضعیت، مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار در استان کرمان افتتاح شد.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: بخش کشاورزی به دلیل سهم عمده‌ای که در اقتصاد منطقه دارد و اگر به میزان بهره‌وری لازم دست پیدا کند نقش بزرگی در تولید ناخالص داخلی استان، ایجاد اشتغال و رقابت پذیری محصولات خواهد داشت.

طبیب زاده با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از بخش های پیشران اقتصاد کشور است، گفت: با توجه به افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، متاسفانه شاهد بهره وری و رقابت پذیری محصولات در این بخش نیستیم.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: با همکاری و همراهی مدیران دولتی در دانشگاه ها، ظرفیت کارشناسی استان کرمان فعال تر شده است و با تداوم این روند، مسیر پرداختن به مسائل اساسی هموارتر خواهد شد. باید با کمک فعالان بخش خصوصی و حلقه های تشکیل شده بین دانشگاه، بخش خصوصی و دولت به دنبال پویایی اقتصاد استان باشیم.

نیازمند انجام برنامه اجرایی بهره وری بخش کشاورزی هستیم

سرپرست استانداری کرمان نیز در این نشست تنظیم تولید و بازار و همچنین اقتصادی بودن تولید را نیازمند برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی شدن برنامه جامع الگوی کشت دانست و گفت: در حال حاضر نیازمند انجام برنامه اجرایی بهره وری بخش کشاورزی جنوب استان هستیم.

محمدجواد فدائی تاکید کرد: ما دچار تورم برنامه و سند شده‌ایم. تعدد اسناد و متناقض بودن آنها باهم مشکلاتی را در مسیر اجرای برنامه ها ایجاد می کند.

 فدائی اظهار کرد: برای همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه در تولید بذرهای هیبریدی آماده‌ایم. امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر بخش کشاورزی و تحقق اعداد و ارقام مشخص شده در برنامه ششم توسعه باشیم.

در ادامه این نشست نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: به نظر می رسد خلاهای جدی در رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه و شاخص ها وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند.در جلسات باید به راهکارهای اجرائی برای جلوگیری از آسیب های بخش کشاورزی بپردازیم و با تعریف تکالیف هر یک از بخش ها و دستگاه ها، منجر به ایجاد مسیری متفاوت از گذشته برای تحقق نتایج مفید شویم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه بخش کشاورزی دستخوش عوامل غیرقابل محاسبه است، گفت: وضعیت تولید پسته استان به یک دهم کاهش یافته که این موضوع در تاریخ تولید پسته استان کرمان بی سابقه بوده است.

وی گفت: با اشاره به آمار بانک کشاورزی جنوب استان، بیشترین مطالبات سوخت شده در حوزه های مختلف مربوط به بخش کشاورزی در جنوب استان است اما متاسفانه شاهد افزایش تولید و درآمد کشاورزان نیستیم.

موضوعات :
در همین رابطه