رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با برگزاری مجمع موسس

اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان تاسیس شد؛ اعضای هیات مدیره انتخاب شدند

مجمع مؤسس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان بعدازظهر امروز با حضور پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران، علیرضا اشرف دبیر کل اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، مشاور سفیر تاجیکستان و نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

20 آبان 1397
کد خبر : 16229
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مجمع مؤسس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان یکشنبه 20 آبان‌ماه با حضور پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران، علیرضا اشرف دبیر کل اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، مشاور سفیر تاجیکستان و نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

پدرام سلطانی در این نشست ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی میان ایران و تاجیکستان، این اشتراکات را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و خواستار توجه دولت‌های دو طرف به این موضوع شد. 

 نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: در منطقه تعداد محدودی کشور هستند که دارای زبان مشترک فارسی هستند اما متأسفانه کمتر توجهی به سرمایه‌گذاری و توسعه روابط اقتصادی بر اساس این وجه تشابه صورت می‎‌گیرد. درحالی‌که زبان فارسی می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه تجارت و  همگرایی اقتصادی ایفا کند.

سلطانی از تشکیل نخستین مجمع بخش خصوصی فارسی‌ زبان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های این دوره هیات رئیسه اتاق ایران گرد هم آوردن اتاق‎های فارسی‌زبان است و امیدواریم تا با تشکیل این مجمع، محلی برای تبادل آرا و نظرات فعالان بخش خصوصی شکل بگیرد تا به‌صورت هماهنگ اقدام به نهادسازی در راستای توسعه اقتصادی کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان گفت: بر اساس تصویب هیات رئیسه اتاق ایران و اصلاح آیین‌نامه تأسیس اتاق مشترک، فعالان اقتصادی و شرکت‌های تاجیکی که علاقه‌مند به حضور در این اتاق مشترک باشند می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از سفارت‌خانه یا تشکل اقتصادی مربوطه به عضویت اتاق مشترک ایران و تاجیکستان درآیند.

 سلطانی گفت: اعضای هیات مدیره اتاق‌های مشترک وظیفه خطیری بر عهده‌ دارند و باید انگیزه کافی برای توسعه روابط اقتصادی با کشور مقابل را داشته باشند.

سلطانی ضمن تأکید بر ضرورت انتخاب افراد شایسته به‌عنوان اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، به آمادگی اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای همفکری در زمینه توسعه روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: اتاق‌های مشترک باید اتاق ایران را در کلیه مراحل همراه خود بدانند.

چشم‌انداز روشن روابط ایران و تاجیکستان

در ادامه محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان و همچنین اشتراکات بسیاری که میان دو کشور وجود دارد، افزود: اهمیت توسعه روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان بر کسی پوشیده نیست. بر همین اساس انتظار می‌رود با تشکیل اتاق مشترک چارچوب جدیدی از همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور شکل بگیرد.

او توضیح داد: زمینه‌های همکاری بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه معدن و فنی و مهندسی پیش روی دو کشور قرار دارد و خوشبختانه فعالان اقتصادی که امروز در این مجمع حضور دارند، بیش از 15 الی 20 سال با کشور تاجیکستان سابقه همکاری دارند.

به گفته کرباسی تا سال 2014 ، روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان روند رو به رشدی را داشته است بطوریکه در همان زمان حجم روابط اقتصادی دو کشور به 500 میلیون دلار می‌رسید. بااین‌حال روابط تجاری ایران و تاجیکستان طی دو سه سال گذشته کاهش پیداکرده است. بااین‌حال تأسیس اتاق مشترک فرصت مناسبی است تا اعضای هیات مدیره این اتاق باانرژی بتوانند سطح روابط تجاری را به فراتر از 500 میلیون دلار برسند.

به اعتقاد معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با توجه به ظرفیت‌های میان ایران و تاجیکستان، هدف‌گذاری روابط اقتصادی بیش از 500 میلیون دلار و حتی 1 میلیارد دلار اصلاً دور از انتظار نیست.

کرباسی گفت: ضمن اینکه با همکاری سه کشور فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان می‌توان سطح روابط اقتصادی را در مقایسه با قبل توسعه بخشید.

کرباسی در پایان حضور هیئت‌های تجاری مختلف از ازبکستان به ایران و بالعکس را یکی از فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی دانست و بر تسهیل رفت‌وآمدها به‌صورت هوایی و در نظر گرفتن خطوط هوایی چندگانه از تهران یا مشهد به پایتخت تاجیکستان تأکید کرد.

تحکیم روابط؛ هدف اصلی تاجیکستان

بوری بایوف مرادجان مشاور سفیر تاجیکستان در تهران، حمایت این کشور از تایس اتاق مشترک بازرگانی با ایران را حاکی از عزم این کشور برای تحکیم روابط با ایران دانست.

مرادجان با اشاره به سفرهای متعددی که در چند ماه گذشته از طرف هیئت‌های تجاری ایرانی و تاجیکی میان دو کشور صورت گرفته، تأکید کرد که این سفرها نقش مهمی در ارزیابی روابط دوجانبه میان ایران و تاجیکستان و حرکت به سمت رفع مشکلات دارد.

حمایت وزارت خارجه از اتاق‌های مشترک 

حسن نوریان که به‌عنوان نماینده معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست حضور پیداکرده بود، از حمایت وزارت امور خارجه از تاسیس اتاق‌های مشترک خبر داد و تأکید کرد: شرایط فعلی ایجاب می‌کند تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد.

به اعتقاد نوریان مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های اقتصادی و مردمی کردن اقتصاد دو هدف مهمی است که در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید موردتوجه قرار بگیرد.

او همچنین تأکید کرد: در شرایط فعلی تاسیس اتاق مشترک این فرصت را ایجاد می‌کند تا با آسیب‌شناسی موانع موجود و پیدا کردن راهکار، روابط اقتصادی دوجانبه تحکیم شود که مهم‌ترین نتیجه آن‌هم افزایش ثروت ملی خواهد بود.

انتخاب اعضای هیات مدیره

در پایان این نشست، انتخابات اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان برگزار و نتایج از سوی معاونت بین‌الملل اتاق ایران به شرح زیر اعلام شد:

  • اعضای اصلی هیات مدیره: عبدالرضا محمدی،‌ مریم سراج احمدی، محمددانش علاقه بند،‌ علیرضادربان ثانی،‌ حمیدبابازاده،‌ محمدحسین روشنک و کاظم شیردل
  • اعضای علی البدل هیات مدیره: علی موسوی و محمدصمدی
  •  بازرس اصلی: محسن روشنک
  • بازرس علی البدل: شهریار شیخ
در همین رابطه