رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست با سفیر اندونزی

کائوچو و روغن خوراکی دو حوزه مشخص همکاری کرمان و اندونزی است

سیدمهدی طبیب‌زاده می گوید: در حال حاضر کرمان تنها در زمینه واردات کائوچوی طبیعی برای تولید لاستیک و روغن‌های خوراکی با کشور اندونزی همکاری دارد که زمینه های همکاری بین دو طرف می تواند بسیار گسترش یابد.

24 آبان 1397
کد خبر : 16271
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، در نشست جمعی از فعالان اقتصادی استان با سفیر اندونزی در ایران، گفت: کرمان بزرگترین و مشهورترین کارخانه تولید لاستیک ایران را داراست و سالانه 22 تا 25 هزار تن کائوچوی طبیعی را به ارزش 70 میلیون دلار وارد می کند که به دلیل مشکلات تبادل مالی و حمل نقل تنها 10 درصد این واردات سهم اندونزی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در کرمان حدود 400 هزار تن ظرفیت تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی وجود دارد و  بهترین روغن ایران محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز ظرفیت کمی از مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه از اندونزی وارد می شود.

طبیب زاده، در ادامه به معرفی بیشتر ظرفیت های استان کرمان پرداخت و خاطرنشان کرد: خرما و پسته، فرش با کیفیت و ماندگار، صنایع دستی متنوع، پنج اثر ثبت جهانی، قرارگرفتن در ذوزنقه طلایی برای تولید انرژی خورشیدی، بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور، معادن و فلزات، گیاهان دارویی با کیفیت و سابقه صادراتی 20 ساله، دارابودن زیرساخت هایی مانند راه آهن، فرودگاه، انبارها و کارخانه های بزرگ و... از جمله این ظرفیت‌ها است. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: زمینه های فراوان سرمایه گذاری در کرمان وجود دارد که کشور ثروتمند و قوی اندونزی می تواند در این زمینه ها سرمایه گذاری کند.

سفیر اندونزی در ایران نیز در این نشست گفت: اندونزی روابط خوب و نزدیکی نه تنها در زمینه سیاسی بلکه در زمینه های تجاری و فرهنگی با ایران دارد و در دو سال گذشته شاهد افزایش و ارتقای روابط به ویژه در زمینه اقتصادی بین دو کشور بوده‌ایم. اوکتاویان علیم الدین، افزود: هیچ مشکلی بر سر راه ارتقای روابط دو کشور وجود ندارد و از بازرگانان و فعالان اقتصادی کرمان درخواست می کنیم اقدامات لازم را برای افزایش روابط انجام دهند.

وی با اشاره به حضور دانشجویانی از اندونزی در شهرهای اصفهان، مشهد، کیش و شیراز، گفت: وجود دانشگاه های مختلف در کرمان می تواند زمینه تبادل دانشجو و استاد را بین این استان و اندونزی فراهم کند. علیم الدین اظهار کرد: تحریم های اعمال شده علیه ایران تاکنون تاثیر چندانی بر روابط بین دو کشور نداشته و پیش‌بینی می شود حجم مبادلات تجاری در سال 2018 بیشتر از سال گذشته باشد. وی ادامه داد: اندونزی، خرما به ویژه خرمای مضافتی را از ایران وارد می کند و در زمینه پسته نیز می تواند در بازارهای این کشور با سایر رقبای خود به رقابت بپردازد.

 سفیر اندونزی در ایران بیان کرد: اندونزی و کرمان در زمینه گیاهان دارویی و انرژی های خورشیدی فعال هستند و می توانند در این زمینه همکاری های مشترک خوبی با یکدیگر داشته باشند. وی افزود: سالانه 20 میلیون دلار قهوه از اندونزی به ایران صادر می شود و همچنین می توان در زمینه واردات روغن پالم اندونزی که اکنون از طریق پاکستان به ایران می‌رسد، اقداماتی انجام داد که از طریق کرمان انجام شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی استان پرسش هایی را در رابطه با مبادلات تجاری با اندونزی مطرح کردند که سفیر این کشور به آنها پاسخ داد.

موضوعات :
در همین رابطه