رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون امور دریایی سازمان بنادر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

زور تحریم‌ها به تجارت خارجی ایران نمی‌رسد

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در حوزه‌های حمل‌ونقل، بیمه و مبادلات مالی، هرچند در مواردی هزینه مبادله را افزایش می‌دهد؛ اما نمی‌تواند همه راه‌های ایران برای تداوم تجارت خارجی را ببندد و روند معمول دادوستد خارجی ایران همچنان ادامه دارد.

26 آبان 1397
کد خبر : 16287
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: اینکه آمریکا به‌صورت یک‌جانبه دست به تحریم گسترده ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه حمل‌ونقل، بیمه و مبادلات بانکی زده است، هرگز به معنای این نیست که آمریکا توانسته باشد دسترسی ایران به همه شرکت‌های بین‌المللی بیمه، حمل‌ونقل و دیگر ابزارهای مؤثر و ضروری در تجارت خارجی را مسدود کند یا همه راه‌های مبادله با ایران را ببندد.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران با بعید دانستن توفیق تحریم‌های آمریکایی در منزوی کردن ایران در اقتصاد جهانی، افزود: ایران کشوری پهناور با مرزهای زمینی و دریایی بسیار گسترده است که باوجود اعمال دو دوره تحریم یک‌جانبه، در حال حاضر در همه مرزهای خود تجارت فعال و عادی دارد و این نشانه‌ای از عدم کارایی تحریم‌های آمریکایی‌هاست.

به عقیده حق‌شناس، همین‌که اخیراً 8 کشور برای خرید نفت ایران از تحریم‌ها معافیت گرفته‌اند بیانگر این است که تجارت ایران همچنان جاری است و متوقف کردنی نیست.

البته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سخت شدن کار در دوره تحریم را نیز یادآور شد و ادامه داد: قطعاً در تحریم‌ها کارها سخت‌تر پیش می‌روند و در مواردی هزینه آنها افزایش می‌یابد اما هدف این تحریم‌ها مانند به صفر رساندن صادرات نفت یا محدودسازی تجارت خارجی ایران محقق نخواهد شد.

حق‌شناس با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران، گفت: این کارها نه در مورد ایران و نفت آنکه درباره هیچ کشوری و هیچ کالایی محقق شدنی نیست؛ برای مثال حتی در مورد تجارت مواد مخدر و اسلحه نیز که اجماع جهانی برای متوقف کردن آن وجود دارد نیز این اتفاق نیفتاده چه برسد به تجارت قانونمند یک ایران برای نفت و کالاهایی که همگی موردنیاز اقتصاد جهانی است.

او با اشاره به اینکه دوره اخیر تحریم‌ها مورد تائید سازمان ملل نبوده و به‌اصطلاح قانونی نیست ازاین‌رو اگر کشورها بخواهند با ایران همکاری کنند مشکل قانونی ندارند و فقط با آمریکا و محدودیت‌های اعمالی از سوی این کشور طرف هستند؛ درنتیجه کشورهایی که تجارت زیادی با آمریکا ندارند که از ناحیه تنبی‌های متقابل آمریکا زیان کنند، از همکاری با ایران سود سرشاری خواهند داشت و با ما همکاری می‌کنند.

در همین رابطه