رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی همزمان با برگزاری CACCI

علی شریعتی با اشاره برگزاری پانل بررسی «اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد تجارت با اتحادیه اروپا» هم‌زمان با سی و دومین کنگره کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه، توسعه تجارت در حوزه کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا مهم‌ترین اهداف برگزاری این پانل عنوان کرد.

01 آذر 1397
کد خبر : 16406
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و دومین کنگره کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه، دوم و سوم آذرماه در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. در جریان این رویداد بین‌المللی، نمایندگان اتاق‌های منتخب با ارائه توضیحات و مستندات به کمیته داوران، برای کسب رتبه برتر به رقابت می‌پردازند. سه اتاق شیراز، خرم‌آباد و یاسوج نمایندگان برگزیده ایران در این کنفدراسیون هستند. علاوه بر این، نمایندگان کشورمان در پانل‌های تخصصی به معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف می‌پردازند.

بررسی «اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد تجارت با اتحادیه اروپا» از مهم‌ترین برنامه‌های هیات ایرانی حاضر در سی و دومین کنگره کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا – اقیانوسیه است که علی شریعتی، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در پانلی تخصصی به ارائه این موضوع خواهد پرداخت.

شریعتی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به جزئیات برگزاری این پانل تخصصی، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری پانل «اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد تجارت با اتحادیه اروپا» و حضور نمایندگانی از ایران در آن، بررسی چالش‌های تجارت و ارائه پیشنهادهایی با هدف توسعه تجارت در حوزه کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا در دوران تحریم‌هاست. علاوه بر این تجارت ایران با آمریکا نیز در زمینه کشاورزی و مواد غذایی به‌عنوان دیگر محور بررسی این پانل تخصصی خواهد بود.

امنیت مواد غذایی در ایران بر اساس شاخص جهانی GFSI، نحوه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، مزیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، موانع کسب‌وکار، رقابت‌پذیری و معرفی زنجیره تولید محصولات کشاورزی دیگر سرفصل‌هایی است که در سی و دومین کنگره کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه، شریعتی عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به آنها خواهد پرداخت.

شریعتی با اشاره به گفت‌وگوی اخیر پایگاه خبری اتاق ایران با پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران درباره «پویش اتاق‌ها برای صلح، ایده‌ای برای کمک به عبور از تحریم‌‌ها» تأکید کرد: باید در عرصه بین‌المللی به نحوی عمل کنیم که فضای کار اتاق‌های بازرگانی فارغ از اعمال تحریم‌های بین‌المللی حرکت کند.

به گفته او درحالی‌که آمریکا ادعا می‌کند غذا و دارو در ایران را تحریم نکرده است، اما امروز می‌بینیم که در عمل دو صنعت استراتژیکی که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، غذا و دارو هستند و همین موضوع موجی از نگرانی را در داخل جامعه رقم زده است.

شریعتی با تأکید بر این موضوع که باید در شرایط فعلی، قوانین و مقررات در داخل کشور زمینه‌ساز صادرات و همچنین ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد، افزود: این دوره از تحریم‌های آمریکا در حالی اتفاق افتاده که برخلاف قبل، جامعه جهانی حاضر به حمایت و تبعیت از آمریکا نیست. بااین‌حال نمی‌توان منکر این قضیه شد که اثر و شدت تحریم‌ها کمتر از دوره‌های قبل است.‌

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر این نکته که نباید دشمن را ضعیف فرض کرد، افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های داخل در مواجه با تحریم‌های اقتصادی، نبود گفتمان واحد و چندصدایی است.

به اعتقاد شریعتی توسعه صادرات در گروی رفع تحریم‌های داخلی و تسهیل قوانین و مقررات است. او هم‌چین تصریح کرد: نباید از نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این دوران غفلت ورزید. بخش خصوصی بیش از هر چیز در این دوران نیازمند حمایت است و باسیاست‌های اشتباه داخلی نباید توان تولیدکنندگان. و فعالان اقتصادی را تضعیف کرد.

در همین رابطه