در شب ميلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، برای سلامتی سیدابراهیم رئیسی و همراهان دعا کنیم

رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد

چین، در صدر جدول رشد درآمد گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است صنعت توریسم جهان در 9 ماهه ابتدای سال 2018 رشدی 5 درصدی داشته است‌.

12 آذر 1397
کد خبر : 16573
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان جهانی گردشگری در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است صنعت توریسم جهان در 9 ماهه ابتدای سال 2018 رشدی 5 درصدی داشته است‌. این درحالی است که بسیاری از نقاط جهان درگیر کشمکش‌های سیاسی یا جنگ‌های منطقه‌ای و زد و خوردهای اقتصادی است‌. بحران امنیت در خاورمیانه، بحران جنگ تجاری بین آمریکا و چین، سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، تضعیف پوند، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شلوغی‌های فرانسه، نوسانات قیمت نفت، نقش منفی برخی کشورها مانند عربستان در نظم جهانی و مسائل دیگر نتوانسته رشد گردشگری را متوقف کند‌.
این نشان‌دهنده صنعت و درآمدی پایدار است که می‌تواند در هر شرایطی کشورها را منتفع کند‌. در گزارش تازه سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است علی‌رغم افزایش هزینه گردشگری در برخی کشورها از جمله آمریکا یا بریتانیا و فرانسه همچنان درآمد گردشگری و حضور گردشگران در حال افزایش است‌.
این در حالی است که کشور ما به دلیل تحریم‌های تازه آمریکا و کاهش ارزش پول ملی می‌تواند در زمینه ارائه سفرهای ارزان‌قیمت ایفای نقش کند‌. طبق آمار ارائه‌شده توسط سازمان جهانی گردشگری خاورمیانه رشدی 6 درصدی را تجربه کرده است‌. اما سهم ایران مانند ادوار گذشته از درآمد گردشگری هیچ تناسبی با ظرفیت‌های بالقوه‌اش ندارد‌. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران فعال در این حوزه برآورد کرده‌اند که گسترش توریسم و توسعه زیرساخت‌های مربوط به سفرهای داخلی و همچنین بوم‌گردی و تفریحات سفری در کشورهای مختلف می‌تواند جلوی ضرر و زیان‌های ناشی از رکود اقتصادی، تورم، تحریم‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی و جنگ‌های تجاری که هم‌اکنون بسیاری از کشورهای جهان درگیر آن هستند را بگیرد و به جای آن موجب رشد اقتصادی گسترده شود‌.
آسیا و اقیانوسیه در رتبه اول رشد گردشگری
به گفته تحلیلگران این ارقام می‌توانست بسیار بالاتر از این اعداد کنونی منتشرشده باشد اما با توجه به بحران‌های اقتصادی و مالی که مردم و دولت کشورهای مختلف با آن روبه‌رو بوده‌اند، کمتر از آن چیزی است که باید باشد و این در حالی است که صنعت توریسم ظرفیت و پتانسیل بیشتری برای تمامی کشورها در خصوص رشد اقتصادی جهان دارد و باید دولت‌ها تمرکز بیشتری بر توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن داشته باشند‌.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر که اوج زمان گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود، بالغ بر هزار و ۸۳ میلیون مقصد گردشگری بین‌المللی در جهان میزبان بالغ بر ۵۶ میلیون نفر گردشگر و توریست بوده است‌. حالا داده‌های سال ۲۰۱۸ میلادی حاکی از آن است که پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری برای سال‌جاری که معادل یک رشد چهار تا پنج درصدی بود، دقیقا مطابق آمارهای منتشر شده از این سازمان در بازه زمانی ۹ ماهه نخست سال‌جاری میلادی است‌.
بر اساس گزارش tradearabia، به طور کلی می‌توان گفت این آمار و ارقام نشان می‌دهد به‌جز چند کشور، تمامی کشورهای جهان شاهد رشد و افزایش صنعت توریسم و درآمدزایی حاصل از آن بوده‌اند بنابراین تخمین زده شده است که رشد اقتصادی جهانی در سال‌های آتی تاثیرپذیری بسیار بیشتری از توریسم و گردشگری خواهد داشت‌.
نگاهی به هزینه‌های سفر و درآمد گردشگری در کشورهای مختلف
آمار ارائه‌شده توسط سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد کشور انگلستان با وجود کاهش ورود گردشگر با رشدی 12 درصدی در زمینه افزایش درآمد توریسم مواجه بوده است‌. بعد از انگلستان، استرالیا رشدی 11 درصدی را تجربه کرده است و رتبه‌های بعدی متعلق به فرانسه با رشد هشت درصدی، ایتالیا شش درصدی و آمریکا و اسپانیا و آلمان با رشدی سه درصدی است‌.
اما مانند چند سال گذشته در صدر جدول رشد درآمد گردشگری چین قرار دارد‌. درآمد گردشگری چین در سال 2018 با وجود کاهش ارزش یوان رشدی 21 درصدی را تجربه کرده است‌. این نشان می‌دهد چینی‌ها که مانند ایران، با سیاست‌های آمریکا با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده‌اند، توانسته‌اند از شرایط تازه بیشترین بهره را ببرند‌. بعد از چین ماکائو با رشد 20 درصدی و ژاپن با رشدی 19 درصدی قرار دارند‌.
اما در زمینه افزایش هزینه سفر، روسیه در صدر است‌. سفر به فدراسیون روسیه با افزایش 15 درصدی هزینه‌ها مواجه بوده است‌. بریتانیا نیز با وجود کاهش ارزش پوند به دلیل خروج از اتحادیه اروپا و مشکلات سیاست داخلی رشدی 10 درصدی را در هزینه سفرها تجربه کرده است‌. فرانسه هم مانند انگلستان با 10 درصد افزایش هزینه سفر رکورددار است‌.
بوم‌گردی و توسعه توریسم
توجه به بوم‌گردی و مشارکت مردم محلی برای حمایت از صنعت توریسم مساله‌ای است که به صورت جهانی مورد توجه قرار گرفته است‌. چند سالی است که در کشور ما هم خانه‌های بوم‌گردی و آموزش مردم مناطق گردشگرپذیر برای پذیرایی از توریست‌ها در دستور کار است‌. خانه‌های بوم‌گردی این فرصت را به گردشگر می‌دهد که علاوه بر تجربه زیست در محیطی متفاوت همزمان از نوع غذایی و صنایع دستی محل سفر نیز استفاده کند‌.
خانه‌های بوم‌گردی در سال‌های گذشته و استان‌هایی مانند شیراز، یزد، کاشان و گیلان رشد چشم‌گیری داشته و نیازمند توجه مسوولان هستند‌. بسیاری از شهروندانی که خانه‌هایشان به لحاظ معماری و تاریخی توانایی تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دارد، نیازمند مشوق‌هایی از سوی دولت هستند‌؛ مشوق‌هایی که می‌تواند در قالب وام‌های بلندمدت با بهره کم پرداخت شود و چرخ گردشگری کشور را بچرخاند‌.

در همین رابطه