رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در همایش بزرگداشت روز ملی صادرات

صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه فعالیت‌های تجاری را مختل کرده است

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر می گوید در شرایط نوسانات ارزی، صادرات کالا موجه‌ترین امر در ایجاد رونق اقتصادی، ارزآوری و فروش کالای ایرانی به شمار می‌رود. ابلاغ آیین‌نامه‌های اظهار ارز صادراتی، رغبت و میل بازرگانان به فعالیت‌های تجاری، رونق اقتصاد و تقویت بازارهای داخلی را از بین برده است.

18 آذر 1397
کد خبر : 16675
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خوزستان با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشور، نماینده ولی فقیه، استاندار خوزستان، روسای اتاق های خرمشهر و اهواز و جمعی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان برگزار شد و از 15 صادرکننده نمونه استان تقدیر به عمل آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این نشست با تبریک روز ملی صادرات به صادرکنندگان استان گفت: نام گذاری برگی از تقویم سالانه با نام روز ملی صادرات، اقدامی در خور تحسین جهت تقدیر و تجلیل از تلاش های فعالان اقتصادی در شرایط سخت تجاری به شمار می رود.

هانی فیصلی افزود: در سالی که با درایت مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، تحقق اهداف این شعار محوری و اصولی را نمی توان بدون صادرات کالاهای ملی و تولیدات صنعتگران داخلی متصور شد.

فیصلی بیان کرد: حمایت از بازرگانان و صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی را نباید منحصر به شعار کرد. همواره فریاد رهایی اقتصاد، حمایت از بخش خصوصی و تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی سر داده می شود در حالی که فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی با زنجیرهای انحصار، سوء برنامه ریزی و تصمیمات خلق الساعه از کار افتاده است.

فیصلی ادامه داد: صدور بخشنامه ها و آیین نامه های خلق الساعه با تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی حرکت فعالیت های تجاری و صادرات کالاها به سوی رشد را مختل کرده است. چگونه دم از حمایت از صادرات کالاهای غیر نفتی می زنیم ولی در عمل قوانین مخل این عرصه مهم اقتصادی و ارزآوری را وضع می کنیم.

وی افزود: در شرایط نوسان ارزی، صادرات کالا موجه ترین امر در ایجاد رونق اقتصادی، ارزآوری و فروش کالای ایرانی به شمار می رود. ابلاغ آیین نامه های اظهار ارز صادراتی، رغبت و میل بازرگانان به فعالیت های تجاری، رونق اقتصاد و تقویت بازارهای داخلی را از بین برده است.

فیصلی گفت: استثنا قرار دادن فعالیت های صادراتی با دو کشور عراق و افغانستان، رایزنی دیپلماسی با مدیران هم تراز کشور عراق، رفع انحصار و نگاه سودجویانه در مرزهای زمینی به ویژه شلمچه، اعطای امتیازات و تسهیلات ویژه به فعالیت های صادراتی و همچنین اختصاص واقعی و عملی مزایای تجاری مناطق آزاد در منطقه اروند بخشی از مطالبات فعالان اقتصادی است.

 او افزود: همچنین رایزنی جهت لایروبی اروند رود جهت ورود شناورهای با ظرفیت بالا، حمایت از واردکنندگان در قبال معافیت مالیاتی واقعی در فعالیت های صادراتی، رفع آیین نامه های مخل در امر صادرات و تصویب و اجرایی آیین نامه های اقتصادی با مشاوره و نظر مستقیم فعالان بخش خصوصی نیز بخشی از مطالبات فعالان اقتصادی در پیشبرد اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی در استان است که انتظار داریم با تدبیر مدیران دولتی به تحقق برسد.

فیصلی گفت: اتاق خرمشهر همواره با برگزاری جلسات متعدد با موضوع بررسی و رفع معضلات صادراتی سعی در بهبود شرایط فعالیت های صادراتی منطقه کرده که برگزاری 22 نشست تخصصی در 24 ماه اخیر گواهی بر این مدعاست. همراهی، حمایت و مشارکت دستگاه های دخیل راهی برای نیل سریع تر به اهداف و برنامه هاست که امیدواریم در شرایط اقتصادی موجود با سرعت بیشتر حاصل شود.

شرایط نامطلوب اقتصادی، ناشی از سوء مدیریت ها است

معاون امور استان های اتاق ایران نیز در این همایش با اشاره به فضای نامطلوب در بستر فعالیت های اقتصادی و تجاری، بوجود آمدن این شرایط را ناشی از سوء مدیریت ها برشمرد.

سید جواد زمانی بیان کرد: بر مبنای اصول علم اقتصاد، سه شاخص در بهبود بستر اقتصادی و حصول رشد موثر است. وجود منابع طبیعی کافی، دارا بودن نبوغ، قدرت تفکر، علم و خلاقیت، توانائی فعالیت در زمینه ها و شاخه های مختلف اقتصادی سه شاخص مهم اقتصاد در علم امروز هستند.

زمانی ادامه داد: عبور از دیوارهای تحریم با بهره بردن از این سه شاخص دور از دسترس نیست. در کشور ما نیز به وفور شاهد این سه عامل و شاخص اساسی هستیم که حصول صادرات در ماه های اخیر گواهی بر این امر است. وضع قوانین غیر کارشناسی و سوء مدیریت دستگاه های حکومتی، تنها عامل مخل وضعیت اقتصادی می تواند به شمار آید.

موضوعات :
در همین رابطه