رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق زاهدان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

محدودیت صادرات در مرز سیستان و بلوچستان، نه به نفع دولت است نه بخش خصوصی

جدیدترین بخشنامه گمرک، حاکی از ایجاد محدودیت‌ برای صادرکنندگان دارای کارت بازرگانی در بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان است. از طرفی پیله‌وران می‌توانند در این منطقه تجارت کنند. رئیس اتاق زاهدان با انتقاد از صدور این بخشنامه تاکید کرد که این سیاست نه به نفع دولت و نه به نفع بخش خصوصی است.

27 آذر 1397
کد خبر : 16803
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جدیدترین بخشنامه گمرک ایران در منطقه سیستان و بلوچستان، حاکی از ایجاد محدودیت‌ برای صادرکنندگان دارای کارت بازرگانی در بازارچه‌های مرزی این استان است. از طرفی در این بخشنامه تأکید شده است که تنها پیله‌وران می‌توانند در این منطقه تجارت داشته باشند.

عبدالحکیم ریگی میر جاوه رئیس اتاق زاهدان با انتقاد از این بخشنامه، پیله‌وران را صادرکنندگان جزء نامید و تأکید کرد که دولت به‌جای ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان، زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان را تقویت کند.

رئیس اتاق زاهدان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: اینکه بخشنامه ماه گذشته گمرک بر چه اساس و منطقی صادر شده، بخش خصوصی کاملاً از آن بی‌اطلاع است. متأسفانه تصمیمات بدون توجه به نظرات بخش خصوصی گرفته می‌شود. در همین بخشنامه که تأکید شده تنها پیله‌وران می‌توانند در بازارچه‌های مرزی استان مانند میر جاوه و کوهک فعالیت داشته باشند، با این استدلال که ظرفیت صادراتی آنها روزانه 50 میلیون تومان است؛ حاکی از بی‌اطلاعی دولت از ماهیت و نحوه فعالیت پیله‌وران است.

ریگی میر جاوه تأکید کرد: زمانی که سرمایه یک پیله‌ور 10 میلیون تومان هم نیست، چطور می‌تواند تا چند برابر این سرمایه، صادرات داشته باشد. این تصمیم جز ایجاد ناهنجاری و از بین بردن نظام تجارت در استان سیستان و بلوچستان هیچ نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به سیاست پیمان‌سپاری ارزی که مورد توجه دولت است افزود: یک فرد درعین‌حال هم می‌تواند پیله‌ور باشد و هم کشاورز؛ وقتی قرار است تعداد بسیار زیادی کالا صادر کند، سازوکار برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور که مدام از سوی دولت تأکید می‌شود، به چه شکل انجام خواهد شد؟

او تصریح کرد: از زمانی که بازارچه‌های مرزی راه‌اندازی شدند، قرار بود که صادرکنندگانی که کارت بازرگانی دارند، فعالان اقتصادی اصلی این بازارچه‌ها باشند؛ اما با تصمیم اخیر دولت، صادرکنندگان به‌جای سود فقط ضرر هنگفت داشته‌اند.

ریگی میر جاوه تأکید کرد: از طرفی اگر این تصمیم را باهدف حمایت از پیله‌وران در نظر بگیریم، بسیاری از پیله‌وران تعهد می‌دهند و شخص دیگری است که به‌جای آنها صادر می‌کند. در همین راستا پیله‌وران سهم اندکی از سود صادرات خواهند برد.

رئیس اتاق زاهدان همچنین با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم در مرزهای گمرکی، گفت: در مرزهای ایران و پاکستان به دلیل مشکلات زیرساختی، کامیون‌های در حال تردد مجبورند بین 8 تا 10 روز در مرز متوقف شوند.

زیرساخت‌ بازارچه‌های مرزی تقویت شود

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به آماده نبودن زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی پیشنهاد داد که گمرک از درآمدهای حاصله از دریافت عوارض از کامیون‌ها و متصدیان بازارچه‌های مرزی که به‌حساب خزانه می‌رود، برای تقویت زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی هزینه کند.

او همچنین تأکید کرد: محدود کردن صادرکنندگان دارای کارت بازرگانی در بازارچه‌های مرزی، به‌هیچ‌وجه به نفع دولت نیست. ضمن اینکه علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز به طور گسترده از این تصمیم آسیب می‌بیند.

در همین رابطه