رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وزیر کشاورزی در کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب

تعادل بخشی آب با یک فرمول از مرکز شدنی نیست

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با حضور در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب به چند راهکار کلی برای حل بحران آب اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات آب اولویت‌هایی در وزارت کشاورزی منظور کرده‌ایم؛ در قدم اول کشت نشائی را توسعه دادیم، همچنین بر کشت گلخانه‌ای متمرکز شدیم، ارتقای بهره‌وری آب و در نهایت استفاده از تکنولوژی‌های جدید را نیز در نظر گرفتیم.

27 آذر 1397
کد خبر : 16824
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب حضور پیدا کرد. وی در این نشست علاوه بر تشریح اقدامات این وزارتخانه برای حل مشکلات و چالش‌های حوزه آب، تأکید کرد: برای موفقیت در این حوزه نمی‌توان به شکل دستوری از مرکز رفتار کرد بلکه باید با همکاری و تعامل بین دستگاهی و استفاده از دیدگاه‌های بخش خصوصی قدم برداشت.

محمود حجتی ضرورت فرهنگ‌سازی و اثرات مثبت آن بر جامعه و بالا رفتن آگاهی عمومی در مورد مشکلات آبی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از عمده‌ترین گرفتاری‌های ما، برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی است. در این راستا موضوع تعادل بخشی را مدنظر قرار دادیم و باید آن را با جدیت دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تنها با یک شیوه و فرمول از مرکز نمی‌توان موضوع تعادل بخشی آب را حل‌وفصل کرد، چرا که 610 دشت در کشور داریم که هرکدام دربرگیرنده جوامع، بزرگان، مسئولان محلی و دستگاه‌های ذی‌ربط مختلف هستند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود 2 موضوع مدیریت آب و مصرف آب را عمده‌ترین موضوعات این حوزه دانست و تصریح کرد: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی حیاتی‌ترین و بهترین شیوه مدیریت منابع آب است که از طریق شیوه‌هایی همچون آبخیزداری، پخش سیلاب‌ها و اقداماتی از این دست انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی تعادل سفره‌ها را برهم زده به طوری که همواره مصرف آب از تغذیه آب در سفره‌ها بیشتر بوده است.

حجتی یادآور شد: ایرانیان یکی از بهترین بهره‌برداران از آب در طول تاریخ بوده‌اند و موضوع قنات از افتخارات ایران است، اما در چند دهه اخیر این نظام بهره‌برداری را برهم زده‌ایم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است به طوری که متوسط مصرف آن در جهان 70 درصد اما در کشور از این میزان بیشتر است که یک دلیل آن گرم و خشک بودن طبیعت کشور است.

حجتی با بیان این مطلب که در شیوه رساندن آب به مزرعه عقب‌ماندگی زیادی داریم تأکید کرد: طی سال‌های گذشته نسبت به این مشکل توجه کرده‌ایم و به طور متوسط سالیانه 2 درصد راندمان آبیاری و انتقال آب به پای بوته و درخت در کشور افزایش یافته است.

وی همچنین بر اهمیت موضوع بهره‌وری آب اشاره و تصریح کرد: جهت‌گیری وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته به طور عمده بر واردات محصولاتی بوده که به آب تابستانه نیاز دارند، زیرا بیشترین تبخیر را در این فصل داشته و محدودیت‌های بیشتری در تابستان داریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: رویکرد دیگر وزارتخانه برای مدیریت مصرف آب، توسعه کشت نشایی است که 25 تا 30 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و خوشبختانه به سرعت در حال گسترش است. همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای از سوی این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته و امید می‌رود محدودیت تخصیص آب به گلخانه‌ها نیز رفع شود.

حجتی خاطر نشان کرد: این شیوه، میزان بهره‌وری آب را در برخی محصولات جالیزی تا 10 برابر افزایش داده است و امسال برای نخستین بار در نیمه نخست سال، یک هزار و 400 هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای به میزان 2 برابر سال گذشته ثبت شده است؛ بدین ترتیب می‌توان محصولات غیر فصل که ارزش اقتصادی بالایی دارند را نیز به راحتی تولید کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آمار ارقام واردات و صادرات غذا در هشت‌ماهه امسال حاکی از بهبود یک میلیارد دلاری آن در مقایسه با سال گذشته است که یکی از دلایل آن کشت محصولات کم آب بر و دارای ارزش اقتصادی بالاتر است.

حجتی ادامه داد: در پنج سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در سطح مزرعه در کشور انجام شده که شامل سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و زیرساختی و همچنین پشتیبانی از افزایش بهره‌وری آب بوده است.

در همین رابطه