رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد

مسائل بانکی و ارزی میان ایران و ترکیه حل و فصل می‌شود

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد دستاوردهای سفر بخش‌خصوصی همراه با رئیس‌جمهور به ترکیه را اعلام کرد.

03 دی 1397
کد خبر : 16902
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غلامحسین شافعی رئیس اتاق مشهد با اشاره به سفر اخیر خود به ترکیه که به همراه رئیس جمهور کشورمان انجام شد، ضمن ابراز خرسندی از نتایج دیدار هیات‌های دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور اظهار داشت: بخش‌خصوصی در این سفر دغدغه‌های خود را در زمینه مبادلات ارزی و بانکی میان دو کشور بیان کرد و اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز ضمن ابراز تاسف از حل نشدن این مشکلات، از مدیران و کارشناسان بانکی ترکیه خواست تا با همتایان ایرانی خود جلسات فوری و مستمر داشته باشند تا مشکلات ناشی از مبادلات تجاری بین دو کشور و به ویژه مسائل بانکی و ارزی را حل و فصل کنند.

وی امضای دو تفاهم نامه همکاری و تسهیل در روابط بانکی را  از مهم ترین دستاوردهای این سفر  برشمرد و افزود: روسای جمهور دو کشور، انتقال از تجارت ترجیحی به تجارت آزاد را خواستار شدند و مقرر شد تا حرکت ما در زمینه توسعه روابط اقتصادی با ترکیه در این مسیر هدایت شود.

رئیس اتاق ایران در ادامه به برگزاری دو همایش ملی «توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار» در اتاق مشهد و «دوسالانه آب» در اتاق ایران اشاره کرد و افزود: هر دوی این رویدادها بسیار خوب برگزار شد و امیدواریم که دستاوردهای آن به نفع پویایی و تحرک اقتصادی در کشور باشد و به تحولاتی مثبت در حوزه های مختلف منجر شود.

شافعی از برگزاری نخستین «لیگ طراحی کسب و کار دانش‌آموزی» که در حاشیه همایش ملی توسعه پایدار در اتاق مشهد برگزار شد، قدردانی کرد و گفت: برای من، دیدن برخی از آثار و طرح‌های دانش آموزان در حوزه کسب و کار غیرقابل باور بود. امیدواریم این برنامه خلاقانه در اتاق ایران و اتاق های دیگر استان ها دنبال شود و به عنوان یک طرح دائمی و مستمر در اتاق مشهد پیگیری شود.

رئیس اتاق خراسان رضوی همچنین به انتخابات پیش رو در اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: ساز و کار انتخابات اتاق ها با تشکیل انجمن نظارت بر انتخابات در هفته گذشته کلید خورد.

شافعی تصریح کرد: باید همه تلاش کنیم تا مسائل اخلاقی رعایت شود. اخلاق به عنوان خط قرمز همه ما باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از تخریب دیگران در کشمکش های جناحی و غیر اخلاقی پرهیز کنیم.

در ادامه این جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. در ادامه مشکلات صنایع مورد بحث قرار گرفت و اعضای حاضر بر نقش پررنگ اتاق ایران در رفع مشکلات کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی، ضرورت ارتباط منظم با مدیران اقتصادی در دستگاه‌های دولتی و اهمیت استفاده نظرات بخش‌خصوصی در تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی تاکید کردند.

بی عدالتی در اخذ مالیات از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی، ارائه گزارش از برگزاری همایش روز ملی حمل و نقل در مشهد و مشکلات این بخش و موضوع واگن ها از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

همچنین در این نشست دبیر اتاق مشهد گزارشی از ارزیابی وضعیت واحدهای تولیدی در شش ماهه نخست سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ ارائه کرد. پس از ارائه این گزارش که به استناد ارزیابی ۵۳ واحد صنعتی تدوین شده بود، هر یک از اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، راهکارهایی را در باب رونق‌بخشی به صنایع و سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار پیشنهاد کردند و بر ضرورت کمک دولت برای تامین مواد اولیه و تامین منابع سرمایه در گردش صنایع، تاکید داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه