رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

پیشنهاد ایجاد واحدهای پتروشیمی در سایر کشورها

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران پیشنهاد شد واحدهای پتروشیمی در کشورهایی که خریدار فرآورده‌های نفتی هستند، راه‌اندازی شود و از این طریق علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی کشور، بازارهای جدید را نیز در اختیار بگیریم.

10 دی 1397
کد خبر : 16994
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست اخیر علاوه بر بررسی چگونگی ایجاد دیپلماسی انرژی در کشور این پیشنهاد را مطرح کردند که با توجه به تغییر رویکردهای بین‌المللی در مورد نفت و تبدیل آن به سرمایه، باید از تلاش برای فروش آن دست کشید و برای این منظور بهتر است واحدهای پتروشیمی در دیگر کشورها ایجاد شود و با کمک آن ارزآوری کشور را افزایش داد.

در این جلسه علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از قرار گرفتن تدوین سند الگوی مصرف انرژی در کشور از سوی شورای عالی انرژی خبر داد و گفت: در این سند قرار است خام فروشی منابع طبیعی متوقف شود، همچنین مصرف انرژی کاهش یابد و فعالیت‌های زیربنایی اقتصادی و اجتماعی توسعه یابد.

وی از اعضای کمیسیون خواست تا نظرات خود را در مورد بندهای پیشنهادی این سند ارائه دهند.

در ادامه محمود خاقانی، کارشناس بین‌الملل انرژی، گزارشی از راهگشایی دیپلماسی انرژی ارائه داد. بر اساس اظهارات وی، دیپلماسی از دو بُعد قابل اجرا است. یک بعد آن دیپلماسی سخت است که به کمک تهیه انواع تسلیحات و مانورهای نظامی به دست می‌آید و دیگری دیپلماسی نرم است که به کمک ارتباطات و تعاملات شکل می‌گیرد. در ایران دیپلماسی سخت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین از بی‌توجهی ایران نسبت به قراردادهای منطقه‌ای انتقاد کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود در قراردادهای منطقه‌ای مانند اکو استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی از ورود کشورهای توسعه‌یافته به عرصه جدید از فناوری‌های انرژی خبر داد و افزود: در دنیا به نفت به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنند اما در ایران همچنان نفت را یک کالا در نظر می‌گیرند. حتی در ایران برای انرژی، بورس ایجاد کردند که اقدامی نادرست است.

خاقانی ادامه داد: باید از تک روی‌ها دست برداشت و سیاست‌هایی را در نظر گرفت که بهبود جایگاه ایران در سطح بین‌المللی کمک کند.

در همین رابطه