رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج

برای حفظ بازارهای صادراتی نیاز به حمل‌ونقل هوایی داریم

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق کرج می گوید، تنها صادرات صیفی جات و گل و‌گیاه البرز به کشورهای حاشیه خلیج فارس وخاور میانه، روزانه ٢٤ کانتینر است. لذا ضروری است بستر برای حمل و نقل هوایی در پوشش "کارگوسنتر" در استان فراهم شود.

09 دی 1397
کد خبر : 16996
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به مزیت وجود فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام و امکانات و توانائی های تولیدی و صنعتی البرز گفت: حضور پررنگ‌ در بازار صادرات مستلزم‌ ایجاد و ارائه کلیه خدمات بسته بندی و حمل و نقل هوائی "کارگوسنتر" در این خطه است.

رحیم بنامولایی اضافه کرد: تنها صادرات صیفی جات و گل و‌گیاه استان ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس وخاور میانه، روزانه ٢٤ کانتینر است. لذا ضروری است بستر برای حمل و نقل هوائی در پوشش "کارگوسنتر" در استان فراهم شود. 

بنامولایی ضمن اشاره به گران و مقرون به صرفه نبودن سوخت هواپیماهای باربری، افزود: در صورتی که سوخت هواپیماهای باربری با قیمت سوخت هواپیماهای مسافربری در اختیار فرودگاه پیام‌ البرز قرار گیرد، شاهد ایجاد تحول در صادرات استان خواهیم بود.

وی گفت: درصورت کاهش قیمت سوخت هواپیماهای باربری در فرودگاه بین المللی پیام، صادرات استان به خصوص محصولات کشاورزی که بایستی در حداقل زمان به کشورهای مقصد صادر شود از طریق هوائی انجام خواهد شد. 

رئیس اتاق کرج  اظهار کرد : برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی پیام به یک قطب اقتصادی مهم، ضروری است زیرساخت های لازم ایجاد شود. در حال حاضر چند شرکت خارجی برای سرمایه گذاری و ایجاد حمل و نقل هوائی باری در استان اعلام امادگی کرده اندکه امید است این مهم با موفقیت در حد انتظار همراه شود.

وی افزود: در گذشته حضور اتاق بازرگانی در هیات رئیسه شرکت شهرک های صنعتی استان ضروری بود که ادامه این روند می تواند همکاری در توسعه صنعتی و تجارت استان را تقویت کند.

بنامولایی گفت: به دنبال معافیت مالیاتی در شعاع ١٢٠ کیلومتری شهرک اشتهارد برای همه سرمایه گذار های این منطقه هستیم. مذاکرات را تا حصول نتیجه نهائی ادامه می دهیم و مصوبه لازم برای کسانی که از قبل در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند، تصویب شده است. اگر بتوانیم برای کل استان معافیت مالیاتی بگیریم، در مسیر توسعه صنعتی استان تحول شگرفی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره برگزاری هفته پژوهش گفت: در آئین ویژه این هفته همراهی و همفکری دانشگاه خوارزمی، استارتاپ ها، بخش خصوصی، سازمان صنعت و پارک و علم و فناوری در مسیر تحول در اقتصاد و پویائی استان را شاهد بودیم و نقشه راه برای آینده جوانان را در دستور کار قرار دادیم تا امید بخش دانشجویان باشیم.

رئیس اتاق کرج با اشاره به اینکه در دنیا، محور مسائل اقتصادی اتاق های بازرگانی هستند، اظهار کرد: با توجه به نگاه استاندار محترم به بخش خصوصی برای میدان داری در هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی، ما در این گذر از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

بنا مولائی از نبود سازمان اموال تملیکی در اقتصاد و دارایی به عنوان یک چالش نام برد و گفت: این مشکل باعث سردرگمی برخی تجار و کسانی شده که کالا وارد استان می کنند. همچنین باید به مدیران بانک های استان تفویض اختیار داده شود و پرونده های مالیاتی که در تهران گرفته می شود بایستی به درآمد استان اضافه شود.

وی یادآوری کرد: استان البرز سه هزارو500 واحدتولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک دارد که بیش از 120 هزار نفر دراین صنایع مشغول به کار هستند، ضمن آنکه بخشی از تولید البرز صادراتی است.

تشکیل ستاد نظارت بر گمرکات البرز ضروری است

در ادامه این نشست استاندار البرز با اشاره به یک مقاله تخصصی در حوزه اقتصاد و تاثیر بخش خصوصی در این حوزه افزود: ایجاد بسترهای ارتباط بخش خصوصی داخل کشور با نظام اقتصاد بین الملل و تسهیل گری و عدم دخالت دولت در این حوزه مورد تقاضای بخش خصوصی است.
عزیز الله شهبازی با بیان اینکه آرامش سیاسی و رونق اقتصادی مانند 2بال توسعه برای پرواز هستند، ادامه داد: با توجه به جلسات تخصصی و بازدیدهای مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی، حرکت ها به سمت بالندگی است. صنعتگران و تولیدکنندگان هوش بالایی دارند و در راستای اعتلای کشور و انتفاع شخصی بسیار برنامه محور و پویا اقدام می کنند.

شهبازی با اشاره به خدمات گمرکی و فعالیت صنایع صادرات محور، بر تشکیل ستاد نظارت بر گمرکات استان تاکید کرد و گفت: باید وضعیت صادرات و واردات استان مورد بررسی دقیق و رصد قرار گیرد. گمرک از دغدغه های عمده واحدهای تولیدی استان است از این رو باید ستاد نظارت بر گمرکات استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: طی نشستی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت گمرک منطقه ویژه پیام گفت و گو خواهد شد. منطقه ویژه اقتصادی پیام به نوعی موتور محرکه اقتصاد استان محسوب می شود که باید از ظرفیت های آن به نحو مطلوب بهره برداری کرد.
شهبازی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت اجرای اصل 144 قانون اساسی گفت: تکلیف ما در حوزه بهره برداری از ظرفیت بخش خصوصی مشخص است. در شورای برنامه ریزی استان نیز انتظار می رود اتاق بازرگانی هم حضور داشته باشد چرا که فعالیت این اتاق تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان دارد.
شهبازی افزود: دولت ها کوچک می شوند و تسهیل گری و سیاست گذاری را برعهده می گیرند. باید بخش خصوصی وارد عمل شود زیرا هر کجا، کار برون سپاری شده و از ظرفیت های مردمی استفاده کردیم، نتایج خوبی داشته است.
استاندار البرز خاطرنشان کرد: ضرورت دارد فرصت مناسبی برای تمام تشکل ها فراهم شود تا دغدغه های خود را بیان و با اجماع نظرات به جمع بندی درستی برسیم. اطلاعات ما در زمینه واحدهای صنعتی، مشکلات، موانع، فرصت ها و ظرفیت ها باید به دقت احصا شود تا تصمیم گیری درستی صورت گیرد.

شهبازی گفت: با توجه به ظرفیت هایی که برای افزایش تولید در استان وجود دارد به طور قطع باید زیرساخت های لازم فراهم شود. از این رو 2 ایستگاه فوق توزیع در استان شکل خواهد گرفت. ضرورت دارد تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات واحدهای صنعتی در داخل استان حل شود.

وی ادامه داد: در حوزه تمرکز زدایی از استان به جد وارد عمل شده ایم و طی ابلاغی از فرمانداران خواسته شده که بستر این امر را ایجاد کنند. از مدیران دستگاه های استان انتظار می ورد در هفته یک روز را به شهرستان ها اختصاص دهند و مشکلات و موانع مردم و حوزه مربوطه را مورد بررسی قرار دهند.
وی تصریح کرد: ایجاد اداره گمرکات استان در دستور برنامه های استان قرار گرفت تا از این طریق صنایع و واحدهای تولیدی با سهولت بیشتری اقدامات خود را پیگیری کنند. کارگروه شناسایی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال و در ذیل آن کارگروه مشکل یابی واحدها در اتاق بازرگانی استان تشکیل خواهد شد.
استاندار البرز بیان داشت: جای خرسندی است که مجموعه استان در قالب یک تیم متحد و منسجم در خصوص تسهیل و رفع موانع تولید در این دوران گذر، همراه سرمایه گذاران و بخش خصوصی هستند.

در همین رابطه