رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در نشست بررسی نحوه واگذاری باشگاه‌ها

موفقیت در واگذاری استقلال و پرسپولیس منوط به رعایت اصول خصوصی‌سازی است

در نخستین نشست تخصصی در مورد نحوه واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال که در اتاق ایران برگزار شد، روش‌های متعددی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد با ادامه نشست‌های کارشناسی زمینه واگذاری صحیح این دو باشگاه فراهم شود.

09 دی 1397
کد خبر : 17002
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست تخصصی به منظور بررسی نحوه واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در اتاق ایران برگزار شد.

این نشست به ریاست نایب‌رئیس اتاق ایران و با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، دبیرکل اتاق تعاون، نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس و تعدادی از پیشکسوتان دو باشگاه در اتاق ایران برگزار شد.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با تشریح سلسله وظایف و چارچوب فعالیت پارلمان بخش خصوصی کشور، گفت: اتاق ایران با توجه به فلسفه وجودی خود فراهم‌کننده زمینه رشد و هماهنگ‌کننده مسائل بخش‌خصوصی و مشاور 3 قوه است. بنابراین لازم است اتاق ایران به این موضوع مهم در فضای اقتصادی امروز بپردازد.

وی، اقتصاد ورزش را یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور دانست و تأکید کرد: درآمدهای ناشی از فوتبال تأثیر مستقیمی بر درآمدهای کشور دارد. به همین دلیل این جنبه از ورزش به دلیل اثرگذاری بر درآمدهای کشور بسیار اهمیت دارد.

سلاح‌ورزی همچنین به سابقه تلاش برای واگذاری این دو تیم اشاره کرد و گفت: تاکنون در چند نوبت واگذاری این دو تیم از سوی سازمان خصوصی‌سازی دنبال شده اما هیچ‌کدام به نتیجه نهایی نرسیده است. دو هفته قبل مجددا تصمیم گرفته شد که واگذاری این دو تیم به صورت جدی دنبال شود بنابراین باید مدل درست و منطقی برای این کار طراحی شد تا این بار این واگذاری به نتیجه برسد.

او ادامه داد: در این زمینه نیاز به طراحی مدلی است که به جای واگذاری، خصوصی‌سازی را محقق کند. باید پیش از واگذاری باشگاه‌ها الزامات خصوصی‌سازی را در این دو باشگاه رعایت کرد. در این صورت می توان انتظار داشت که اداره این دو باشگاه در آینده با چالش مواجه نشود.

نایب‌رئیس اتاق ایران از ایجاد کارگروهی در مجلس به همت رئیس کمیسیون اصل 44 خبر داد و افزود: علاوه بر این سازمان خصوصی‌سازی نیز جلساتی را به منظور رسیدگی به این مسئله برگزار می‌کند. البته باید توجه داشت که در سطح کشور دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به واگذاری این دو تیم وجود دارد و باید به دنبال بهترین راهکار برای تحقق این هدف باشیم.

صورت‌های مالی حسابرسی شده هر دو تیم آماده است

علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی بابیان این مطلب که اتاق ایران یکی از چهار عضو هیات واگذاری است، تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها در اتاق ایران بسیار مهم است. هیات واگذاری موظف است شرایط واگذاری، اهلیت متقاضیان و قیمت پایه را تعیین کند. 4 عضو این هیات که حق رأی دارند، شامل وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تعاون می‌شود. البته دو تن از نمایندگان مجلس به همراه رئیس سازمان خصوصی سازی نیز بدون حق رأی، عضو این هیات هستند.

وی ادامه داد: در سال 87 هیات وزیران تصویب کردند که دو تیم استقلال و پرسپولیس واگذار شوند. متأسفانه این مصوبه بعد از 6 سال اجرایی نشد تا اینکه در سال 94 طی برگزاری 4 مزایده تلاش شد تا این دو تیم را واگذاری کنیم که متأسفانه توفیقی حاصل نشد. در آن زمان دو تیم مذکور صورت‌های مالی حسابرسی شده نداشتند، برای همین تصمیم گرفتیم استقلال و پرسپولیس را در قالب دو برند به فروش برسانیم.

پوری‌حسینی تشریح کرد: در آن زمان اهلیت هر 4 شرکت‌کننده در مزایده رد شد. 3 تن از آنها به دلیل بدهی‌های بالای بانکی رد صلاحیت شدند.

بر اساس اظهارات وی در حال حاضر صورت‌های مالی هر دو تیم آماده است و می‌توانیم روند واگذاری را دنبال کنیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به مسئولان هر دو تیم یادآور شد: هر آنچه می‌خواهند برای بهتر انجام شدن روند واگذاری انجام دهند، از همین امروز دنبال کرده و به دقیقه 90 موکول نکنید.

بر اساس اظهارات وی مدل‌های متفاوتی برای اجرایی کردن این پروژه وجود دارد فقط باید با مطالعه و دقت کافی این روند را دنبال کنیم.

پوری‌حسینی این را هم اضافه کرد که نباید در این روند خود را محدود کنیم که تنها پیشکسوتان و هواداران به عنوان متقاضی وارد این عرصه شوند.

در همین رابطه نیز دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مطالعه‌ای انجام داده که در آن مدل‌های متعدد جهانی بررسی شده است. این مطالعه مدل تأمین مالی جمعی را که از طریق 4 روش اهدا، پاداش، قرض و سهامی انجام می‌شود را پیشنهاد می‌دهد. در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح وجود دارد.

تعیین تکلیف در مورد حق پخش مسابقات فوتبال

محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از بی‌توجهی مسئولان به مقوله فوتبال و نیازهای آن انتقاد کرد و گفت: مردم، فدراسیون و چرخه اقتصادی سه رکن اصلی فوتبال هستند که باید در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه باشند.

وی تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این بخش مربوط به حق پخش مسابقات فوتبال است که همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. به نظر می‌رسد باید پیش از واگذاری‌ها این مشکلات را برطرف کرد. هر دو تیم باید منابع درآمدی خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعریف کنند وگرنه این واگذاری هم مانند تجربیات گذشته محکوم به شکست خواهد بود.

هدف از واگذاری رسیدن به مدیریت هوشمندانه است

ماشاالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون، چسبندگی فوتبال به دولت را از عوامل اصلی مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌های قانونی لازم برای این کار وجود دارد. البته تأمین مالی باشگاه مسئله بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس اظهارات وی، بخش‌خصوصی در پی مدیریت هوشمندانه با قابلیت به‌روز کردن فعالیت‌ها در این دو تیم است.

استفاده از ظرفیت کمیته ماده 12 در روند واگذاری

کاظم دلخوش، نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس از استقبال نمایندگان درمورد واگذاری این دو تیم بزرگ کشور خبر داد و گفت: در این مورد نگرانی‌هایی وجود دارد که باید به کمک یکدیگر آنها را حل کنیم. متأسفانه بازی‌های سیاسی هم در دولت و هم پشت‌صحنه فوتبال وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد. وی همچنین یادآور شد در این مورد نباید از بورس استفاده کرد چراکه بازار سرمایه ایران هنوز نوپاست و شاید ظرفیت لازم برای اجرای این پروژه را نداشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین با توجه به اینکه ریاست دوره‌ای کمیته ماده 12 را برعهده دارد، گفت: می‌توانیم از این ظرفیت برای فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال استفاده کنیم.

زیرساخت‌های واگذاری فراهم نیست

صادق درودگر، دبیر بازاریابی سازمان لیگ نیز بر این باور است که اگر قرار است این دو باشگاه را خصوصی کنیم، باید یک نظام خصوصی‌سازی تعریف شود و قوانین حمایتی آن هم از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا از باشگاه‌ها حمایت شود. اینکه فقط خصوصی‌سازی منحصر به همین دو باشگاه باشد، نگاهی غیرکارشناسی است.

وی ادامه داد: اگر یک صنفی بخواهد کاری انجام دهد برای او راهکارهای حمایتی وجود دارد، اما برای باشگاه‌ها چه راهکاری اندیشیده شده است؟ در ورزش به سرمایه‌گذار چه چیزی داده می‌شود که سرمایه‌گذار عاقل رغبت کند و به ورزش بیاید. سرمایه‌گذار همیشه به دنبال سود بوده و می‌خواهد پولش در طول زمان به او بازگردد. در ورزش ما چه چیزی به جز برند پرسپولیس و استقلال وجود دارد؟

درودگر خاطرنشان کرد: برای موفقیت در روند واگذاری باشد زیرساخت‌های آن فراهم باشد که در حال حاضر آماده نیست.

استقلال و پرسپولیس را به‌تدریج واگذار کنیم

ابوالفضل روغنی، عضو سابق هیات مدیره پرسپولیس نیز با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های اصل 44 تاکنون توفیقی نداشته است، تأکید کرد: اگر بخواهیم در روند واگذاری‌ها موفق عمل کنیم بهترین راهکار، واگذاری تدریجی این دو باشگاه است.

وی ادامه داد: می‌توان با ایجاد تعاونی‌ها و گروه‌های تخصصی این حرکت تدریجی واگذاری را مدیریت کرد.

از استقلال و پرسپولیس تنها یک برند باقی مانده است

کاظم اولیایی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال از مسئولان خواست که قبل از واگذاری‌ها، ماهیت و دارایی‌های هر دو تیم را شناسایی کنند. بر اساس اظهارات وی بخش قابل توجهی از ساختمان‌ها و متعلقات باشگاه استقلال از سوی دولت مصادره شده و متأسفانه تنها یک برند از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: اینکه می گویید سهام این دو باشگاه را واگذار کنید، اول بینید سهامی باقی مانده که می‌خواهید واگذار کنید؟ وقتی از باشگاه حرف می‌زنیم، باشگاه استانداردهای خاص خود را دارد. اما هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها در استقلال و پرسپولیس رعایت نشده است.

استفاده از سازوکار بورس برای واگذاری دو تیم بزرگ کشور

افشین پیروانی، پیشکسوت تیم پرسپولیس، فوتبال را صنعتی پردرآمد خواند که هم در فرهنگ و هم اقتصاد، اثرگذار است. وی تأکید کرد: به دلیل جایگاهی که این دو تیم بین هواداران دارند باید در واگذاری آنها وسواس خاصی به خرج داد.

پیروانی تصریح کرد: بهتر است این کار مرحله‌به‌مرحله از طریق بورس و با استفاده از تجربیات سایر کشورها انجام شود. هرچند شرایط در ایران با دیگر کشورها بسیار متفاوت بوده و لازم است آنچه به عنوان تجربیات جهانی مطرح است را بومی‌سازی کرده و سپس مورد توجه قرار دهیم.

ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای حمایت از خریداران استقلال و پرسپولیس

کامران منزوی، سرپرست پیشین استقلال با طرح این سئوال که آیا قانونی جامع و کامل برای حمایت از خریداران این دو تیم بزرگ کشور وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: باید قانونی وجود داشته باشد که بعد از واگذاری از حقوق مالکیت صاحبان این دو تیم حمایت کند. همین الان لباس‌های استقلال و پرسپولیس در فروشگاه‌های ورزشی بدون هیچ ممانعتی به فروش می‌رسد.

سرپرست پیشین استقلال نیز حق پخش مسابقات فوتبال را یک منبع درآمد مهم برای تیم‌ها دانست و خواستار رسیدگی به این مسئله شد.

موضوعات :
در همین رابطه