رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در جلسه هم‌اندیشی بانک مرکزی و اتاق ایران مطرح شد

هدف مشترک همه باید رفاه مردم باشد

دیروز جلسه هم‌اندیشی رئیس‌کل بانک مرکزی با هیات رئیسه و اعضای اتاق ایران با محوریت بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد. رئیس‌کل بانک مرکزی در این جلسه اعلام کرد: اهداف این بانک در مقابل صادرکنندگان قرار ندارد، بلکه بانک مرکزی همواره بخش خصوصی را در کنار خود می‌بیند و به دنبال افزایش تولید است تا درنهایت به رفاه عمومی مردم و رونق اقتصادی منجر شود.

16 دی 1397
کد خبر : 17093
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل بانک مرکزی عصر دیروز در دیدار با هیأت رئیسه و اعضای اتاق ایران با تأکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات بیشتری را به سامانه نیما عرضه کنند به‌تبع، شاهد تعادل بیشتر نرخ ارز در بازار خواهیم بود و این‌گونه بخش خصوصی به رونق تولید نیز کمک کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی،‌ عبدالناصر همتی با بیان اینکه هدف مشترک ما باید ایجاد رفاه برای مردم باشد، افزود: همه ما در بانک مرکزی و بخش خصوصی در یک کشتی هستیم؛ اما از طرفی بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی کشور است و باید در مقابل 82 میلیون جمعیت ایرانی پاسخگو باشد و البته هدف مشترک همه ما باید رفاه مردم باشد که این امر از هر اولویتی مهم‌تر است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص می‌یابد و ازاین‌رو برای تأمین ارز واردات دیگر نیازهای مردم، باید از ارز حاصل از صادرات استفاده کرد. لذا ضروری است که صادرکنندگان برای رفاه مردم به میدان بیایند و ارزشان را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

بنا به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، اهداف این بانک در مقابل صادرکنندگان قرار ندارد، بلکه بانک مرکزی همواره بخش خصوصی را در کنار خود می‌بیند و به دنبال افزایش تولید است تا درنهایت به رفاه عمومی مردم و رونق اقتصادی دست یابیم.

همچنین در این جلسه معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های ارزی این بانک در قبال صادرکنندگان گفت: برای صدور دستورالعمل‌های ارزی، ابتدا با فعالان اقتصادی مشورت‌های لازم به‌عمل‌آمده است و البته در این راه همواره شفافیت اولویت بانک مرکزی بوده است.

غلامرضا پناهی اهداف تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در راستای اهداف بانک مرکزی ارزیابی و عنوان کرد: صادرکنندگان در طول 9 ماه اخیر حدود ۲۹ میلیارد یورو صادرات داشتند و حدود ۲۲ میلیارد یورو از طریق بانک مرکزی و حدود ۷ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات ارز تأمین‌شده که این امر نشان از حمایت بانک مرکزی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارد.

به گفته پناهی، این بانک از پیشنهاد‌ها و راهکارهای صادرکنندگان استقبال می‌کند، چراکه این‌گونه ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد و البته در این راه بانک مرکزی نیز به برنامه‌های توسعه‌ای صادرکنندگان کمک می‌کند.

در این جلسه هیات رئیسه و اعضای اتاق ایران ضمن تأکید بر لزوم ادامه روند با ثبات بازار ارز، مباحثی درباره روش‌های بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصادی برای کمک به توسعه کشور و همچنین افزایش همکاری‌های دوجانبه میان بانک مرکزی و اتاق مطرح کردند.

در پایان نمایندگان بخش خصوصی، تداوم جلسات همفکری میان بانک مرکزی و پارلمان بخش خصوصی را خواستار شدند.

در همین رابطه