رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست مجمع نمایندگان اصفهان با هیات نمایندگان اتاق اصفهان مطرح شد

وظیفه نظارت مجلس در شرایط کنونی از قانون‌گذاری اهمیت بیشتری دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تاکید کرد که صدور بخشنامه‌های متعدد، تولیدکنندگان و بازرگانان را سردرگم ساخته است.

23 دی 1397
کد خبر : 17203
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با هیات نمایندگان اتاق اصفهان در سالن اجتماعات این اتاق با موضوع بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این نشست گفت: بخش خصوصی اصفهان تمام قد پشت سر نمایندگان مجلس در حمایت از زاینده رود است و در این راستا طرح ها و پیشنهادهای اجرایی به دولت و مجلس از سوی اتاق اصفهان ارائه شده است.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با اظهار گلایه از نگاه یک جانبه مسوولین دولتی به مسائل بخش صنعت گفت: تنها نسخه پیشنهادی دولت برای حل مسائل صنعت، اختصاص منابع مالی است و این در حالیست که تامین مالی بخشی از مسال صنعت است و موضوعات مهم تر از جمله اجرا نشدن قانون های مصوب مجلس چالش فعالان اقتصادی است.

سهل آبادی با اشاره به اجرایی نشدن قانون بهبود محیط کسب و کار گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد، تولیدکنندگان و بازرگانان را سردرگم ساخته است. خواستار قاطعیت رئیس جمهور در اجرای قوانین و بخشنامه‌های حمایتی از تولید و اشتغال زا هستیم زیرا بسیاری از این قوانین در حد تصویب باقی مانده است.

اتاق اصفهان  همواره پشتیبان و مشاور نمایندگان مجلس بوده است

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به فعالیت های اتاق اصفهان گفت: اتاق بازرگانی همواره پشتیبان و مشاور نمایندگان مجلس بوده است.

ناصر موسوی لارگانی به نادیده گرفتن استان اصفهان در بودجه سال 98 انتقاد کرد و افزود: متاسفانه نه مجلس و نه دولت جدیتی برای رفع مشکلات اقتصادی ندارند. با وجودی که مقام معظم رهبری هر سال را به نام حمایت از تولید داخلی نامگذاری می کنند ولی حمایت چندانی از تولید داخلی نمی شود. به عنوان مثال بودجه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک ششم بودجه دانشگاه علوم پزشکی فارس است، این در حالیست که اصفهان دومین استان پرداخت کننده مالیات است.

موسوی لارگانی با تقدیر از اتاق اصفهان در حمایت از استعفای نمایندگان مجلس گفت: استان اصفهان در یک انزوای خبری قرار داشت ولی با این استعفا مسائل استان برای مسوولین و سایر استان ها روشن و شفاف شد.

وظیفه نظارت مجلس از قانون گذاری در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارد

در ادامه محسن پورسینا، رئیس کمیسیون تشکلهای اتاق اصفهان گفت: وظیفه نظارت مجلس از قانون گذاری در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارد. در برنامه دوم توسعه، دولت مکلف شد به ازای هر 3 نفر بازنشسته شدن 1 نفر را استخدام کند تا به مروز زمان حجم دولت کاهش یابد، چنانچه این رویه طی 27 سال گذشته انجام می شد، دولت می توانست 30 درصد بودجه جاری در بخش عمرانی هزینه کند.

قاسم علی جباری، رئیس کمیسیون حمایت از سرمیه گذاری اتاق اصفهان نیز صدور بخش نامه های متعدد روزانه را بلای جان تولید برشمرد و گفت: عطف به ما سبق بخش نامه ها و صدور روزانه آنها باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.

نوسانات نرخ ارز اجازه فعالیت به تولیدکنندگان و بازرگانان را نمی دهد

رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: از نمایندگان می خواهیم که نسبت به چند نرخی شدن ارز اعتراض کنند زیرا وجود نرخ ارز از 4200 تا 12000 تومان اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی در دو بخش تولید و تجارت را نخواهد داد.

مسعود گلشیرازی علت کاهش صادرات ماه های اخیر را تصور کاهش نرخ ارز نزد صادرکنندگان برشمرد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز امکان فعالیت به صادرکنندگان را نمی دهد زیرا نرخ پایه ارز برای آنان مشخص نیست. برای فعال اقتصادی نرخ ارز باید مشخص و قابل پیش بینی باشد که بر اساس آن بتواند به تولید و تجارت بپردازد.

گلشیرازی راهبرد اشتغال زایی در جامعه را منوط به رشد سرمایه گذاری دانست و گفت: سرمایه گذاری که امروز با دلار هزار تومان یک فعالیت اقتصادی فایناس می کند و دو سال بعد باید با دلار  10 هزار تومان پرداخت کند، در این شرایط هیچ گونه سرمایه گذاری  انجام نمی شود و به دنبال آن رشد اقتصادی و اشتغال زایی منفی می شود.

امنیت روانی جامعه را با پخش مستندهای با موضوع کارآفرینی نبریم

در ادامه امیرکشانی، رئیس شورای عالی جوانان اتاق اصفهان با انتقاد از نسبت دادن جریان نفوذ به استارت آپ ها گفت: این قبیل مستندها امنیت روانی جامعه را مخدوش می کند. یک جوان در شرایط کنونی از میان چهار گزینه، استخدام در سازمان های دولتی، استخدام در بخش خصوصی، مهاجرت و کارافرینی باید یک انتخاب داشته باشد.

احمد خوروش، رئیس کمیسیون معادن اتاق اصفهان نیز در این نشست خواستار مقابل مجلس شورای اسلامی با یارانه های پنهان دولت به واحدهای بزرگ تولیدی وشبه دولتی شد و افزود: این واحدها قیمت محصولات را به قیمت های بین المللی عرضه می کنند ولی مواد اولیه خود را به کمترین بها خریداری می کنند.  

نبود مدیریت یکپارچه در اصفهان  یکی از عوامل  حل نشدن مسائل استان است

سیدرسول رنجبران، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست علت حل نشدن مسائل و مشکلات اقتصادی استان را یکی نبود سازمان متناسب با آن و دیگری پاسخگو نبودن نسبت به روند حل مسائل دانست.

وی نبود مدیریت یکپارچه در اصفهان را یکی از عوامل ناموفق بودن در حل مسائل استان برشمرد و گفت: استفاده از شیوه های متفاوت و حضور افراد توانمند در سازمان های دولتی می تواند مسیر حل مسائل استان را هموار کند.

عدالت در توزیع ارز سامانه نیما

زهرا اخوان نسب، رئیس شورای عالی بانوان اتاق اصفهان نیز در این نشست مسائل پیرامون سامانه ارزی نیما را از چالش های مهم واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: یک شرکت بزرگ تولیدی می تواند چندین میلیون یورو از سامانه، ارز دریافت کند ولی شرکت های متوسط و کوچک برای دریافت چندصدهزار یورو مجبور به تغییر ارز خود از یورو به روپیه و غیره می شوند.

جعفر برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشت خواستار مشورت نمایندگان مجلس و وزرا با تشکل های اقتصادی برای انتخاب مدیران سازمان های دولتی در استان شد.

مجلس بر استقلال بانک مرکزی تاکید کند

در ادامه محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان گفت: دولت و مجلس باید مهمترین مساله کشور را در وسط میدان قرار دهند و برای حل ان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند. خواستار استقلال بانک مرکزی از دولت هستیم. متاسفانه بانک مرکزی ابزار دولت برای انجام سیاست های دولتمردان شده است.

محمدحسین نصر اصفهانی، مدیر پژوهشکده رویان اصفهان نیز با اشاره به دانش آموختگی سالانه چند هزار رشته بیولوژیکی گفت: توسعه زیرساخت های رشته بیولوژیکی از جمله بیمارستان تخصصی رویان اصفهان می تواند زمینه اشتغال و همچنین جذب گردشگران سلامت را فراهم سازد.

 علی کرباسی زاده، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان نیز گفت: صدور مجوز برای راه اندازی طرح های اقتصادی در استان اصفهان طولانی و زمان بر است و در شرایط کنونی خودتحریمی اثرات بیشتر از تحریم های آمریکا دارد.

 مجتبی ملااحمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان در این نشست گفت: در شرایط تحریم های آمریکا تحریم های یکجانبه مسوولین دولتی بویژه در ترخیص کالا قابل توجه است.

وی تصریح کرد: وقتی یک واحد تولیدی برای تامین یک قطعه الکترونیکی ماشین آلات تولید توانسته تحریم ها را دور بزند و با خرید نقدی از یک کشور همسایه قطعه را به گمرک بیاورد و 22 روز منتظر ترخیص آن شود و  1700 کارگر در معرص بیکاری اند یک تولید کننده چه باید انجام دهد؟

در ادامه حمیدرضا فولاگر، رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت:80 درصد ارز صادراتی متعلق به شرکت های پتروشیمی و فولاد و 20 درصد به سایر بخش هاست و شرایط صادرات برای 20 درصد باید تسهیل تر شود.

زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار بازنگری اساسی در قانون کار شد و گفت: قانون فعلی نه معضل بیکاری کشور را حل کرد و نه  شرایط زندگی کارگران را بهبود ببخشید.

سید محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: استعفای نمایندگان استان اصفهان را رئیس مجلس در دستور کار قرار نداد و نمایندگان همچنین بر استعفای خود تاکید دارند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در این نشست اصلاح ساختار نظام اداری کشور را یکی از طرح های مهم و اثرگذار مجلس در آینده نزدیک برشمرد و گفت: ساختار اداره کشور نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان نیز تاکید کرد: هیچ نماینده ای از استان اصفهان عقب نشینی از استعفایش نکرده است. با توجه به نظرسنجی انجام شده با موضوع  تحریم های داخلی و خارجی، 98 درصد مردم معتقدند خود تحریمی داخلی از 2 درصد تحریم های آمریکا اثرگذارتر است.

موضوعات :
در همین رابطه