رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج در نشست شورای گفت‌وگوی کردستان

تسهیل و تسریع در صادرات، خواسته به‌حق فعالان اقتصادی کردستان است

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج می گوید: استان کردستان علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های غنی اقتصادی به‌ویژه کشاورزی، معدن، گردشگری و بازرگانی در شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی کشور جایگاه مناسبی ندارد.

24 دی 1397
کد خبر : 17219
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی‌ویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با دستور کار بررسی مسائل و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان استان در استانداری کردستان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست گفت: استان کردستان علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های غنی اقتصادی به‌ویژه کشاورزی، معدن، گردشگری و بازرگانی در شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی کشور جایگاه مناسبی ندارد.

سید کمال حسینی افزود: استان کردستان در چند دهه گذشته همواره یکی از استان‌های محروم ایران بوده است. این امر نتیجه عدم توجه به زیرساخت‌های منطقه، بسترهای روانی و مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده و متأسفانه بی‌توجهی به دلایل تاریخی توجیه می‌شود.

حسینی افزود: کردستان به‌دلیل ویژگی‌های ژئواستراتژیکی، تنوع فرهنگی و برخورداری از منابع گسترده انرژی مورد طمع قدرت‌های جهانی بوده و مستعد حوادث بسیاری است. بنابراین تحولات جدید منطقه‌ای و دخالت برخی کشورها در امور همسایگان می‌طلبد دانش دقیق‌تری از وضعیت خود داشته و به شیوه عملی‌تری به عدالت اقتصادی و توسعه فراگیر بپردازیم.

وی بی توجهی به بخش خصوصی استان را یکی از عوامل ضعیف بودن بنیه های اقتصادی کردستان عنوان کرد و گفت: برای توسعه استان باید ظرفیت های بخش خصوصی به کار گرفته شود. انتظار داریم شرایط سخت افزاری و نرم‌افزاری به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد.

رئیس اتاق سنندج اظهار داشت: از سرگیری فعالیت مرز سیف سقز و رسمی شدن مرز سیرانبند، بر طرف کردن مشکلات مرز باشماق مریوان، ضرورت ایجاد تردد مرزی برای بازرگانان دو طرف و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک از جمله انتظارات فعالان بخش خصوصی از دولتمردان است.

برای ورود به بازار ۵۰۰ میلیونی جهان عرب باید از عراق و سوریه وارد شویم

در ادامه دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، تجارت با جهان عرب را برای کشور لازم دانست و اظهار داشت: برای ورود به بازار ۵۰۰ میلیونی جهان عرب باید از عراق و سوریه وارد شویم.

حسن دانایی فر با اشاره به اینکه عراق و سوریه در آستانه ورود به بازسازی هستند، گفت: ارزش صادرات سال گذشته به عراق 6.4 میلیارد دلار بود. پیش بینی می شود صادرات امسال به 8.1 میلیارد دلار برسد. 
متاسفانه صدور خدمات فنی مهندسی نداریم و امیدواریم در سال ۲۰۱۹ بتوانیم در صدور این خدمات موفق تر باشیم. 

وی از همکاری با عراق در بخش های صدور کالا، گردشگری، انرژی و خدمات فنی مهندسی خبر داد و افزود: سال گذشته ۶ میلیون زائر بین دو کشور تردد کرده اند که ۷۲ درصد گردشگران خارجی ایران زائران عراقی و ۷۵درصد گردشگران خارجی عراق نیز زائران ایرانی بوده اند.
دانایی فر وی به صدور ۱۲۰۰ مگاوات برق از طریق۳ خط و همچنین انتقال ۲۴ میلیون مترمکعب گاز از ۲ خط، به عراق خبر داد و یادآور شد: عراق رتبه اول صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. 

وی بر لزوم ایجاد شرکت هایی برای توسعه گردشگری سلامت تاکید کرد و گفت: دفاتر این شرکت ها باید در اقلیم و با دید جذب گردشگر از بصره و بغداد و سایر استان های عراق ایجاد شود. در سوریه نیز اراده سیاسی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد، کارخانه های زیادی آنجا نیازمند بازسازی و سرمایه گذاری هستند. 

موضوعات :
در همین رابطه