رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدجواد ظریف در همایش تجاری ایران و عراق در بغداد مطرح کرد

آمادگی ایران برای کاهش تعرفه، لغو روادید و ایجاد منطقه مشترک تجاری با عراق

همایش تجاری ایران و عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا انصاری نایب‌رئیس اتاق ایران، وزرای اقتصادی دولت عراق و مشارکت تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی، به ریاست وزیر تجارت عراق در بغداد برگزار شد.

25 دی 1397
کد خبر : 17236
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدجواد ظریف در همایش تجاری ایران و عراق که با حضور 6 وزیر عراقی، محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران و صدها فعال اقتصادی ایرانی و عراقی در بغداد برگزار شد، گفت: امروز پیوندهای ایران و عراق به‌اندازه‌ای قوی شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را بشکند و این دو کشور می‌توانند پایه‌گذار منطقه‌ای اقتصادی باشند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ایران و عراق که هر دو تجربه جنگ، تحمل فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه را دارند می‎‌توانند پایه‌گذار منطقه‌ای قوی باشند؛ منطقه‌ای که روابط کشورهایش با یکدیگر مستحکم‌تر از روابط با کشورهای خارج از منطقه است.

به اعتقاد وزیر امور خارجه کشور، در رشد این منطقه بخش خصوصی نقش حائز اهمیتی دارد و محرک اصلی است.

ظریف با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق از آمادگی ایران برای کاهش تعرفه‌های گمرکی خبر داد و در همین زمینه تصریح کرد: ایران برای مبادلات تجاری با عراق هیچ سقف معینی تعیین نکرده‌ است. ما همچنین آماده‌ایم تا از همین امروز ویزا را برای عراقی‌ها حذف کنیم یا نسخه الکترونیکی آن را به اجرا دربیاوریم.

تجهیز گذرگاه‌های مرزی دیگر موضوعی بود که وزیر امور خارجه در همایش تجاری ایران و عراق باهدف توسعه روابط ایران و عراق به صحبت درباره آن پرداخت. ظریف گفت: ایران آمادگی دارد گذرگاه‌های مرزی را با هدف توسعه تجارت میان تجار دو کشور تجهیز کند.

ظریف همچنین به ضرورت توجه به همکاری در زمینه تولیدات مشترک میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران آماده است تا با ایجاد دست کم 5 منطقه مشترک تجاری در عراق، تولید را در این کشور رونق بخشد.

ظریف همچنین بر همکاری مشترک در بهره‌برداری از میادین نفتی با عراق و تبدیل بازارچه‌های مرزی به مناطق آزاد تأکید کرد و گفت: ایران و عراق قرن‌هاست در کنار یکدیگر بوده‌اند و آینده و فرهنگ این دو کشور به هم گره خورده است؛ بر همین اساس باید روابط فعلی را به روابط راهبردی تبدیل کرد.

در ادامه این همایش تجاری، محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران که سرپرستی هیات 40 نفره فعالان بخش خصوصی در سفر به عراق را به عهده دارد بر ضرورت توجه دولت‌های دو کشور به رفع موانع قانونی و حقوقی برای توسعه تجارت میان فعالان بخض خصوصی دو کشور تاکید کرد.

انصاری در همایش تجاری ایران و عراق با اشاره به وضعیت تجارت میان فعالان اقتصادی ایران و عراق گفت: فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی در طول این سال‌ها همواره پیوند میان خود را مستحکم کرده‌اند و  در حال حاضر چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی دو کشور روشن است. بااین‌حال ضروری است تا مشکلات کنونی که مانع توسعه بیش از پیش تجارت شده شناسایی و رفع شوند.

انصاری با اشاره به حضور شرکت‌های  صادرکننده فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی ایرانی در این سفر تصریح کرد: این شرکت‌ها همه آمادگی دارند تا در عراق فعالیت کنند. به‌خصوص اینکه در حال حاضر  در عراق حدود 3 میلیارد دلار پروژه مهندسی تعریف‌شده و در این زمینه همکاری خوبی می‌تواند بیان ایران و عراق شکل بگیرد.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین به نمایندگی از پارلمان بخش خصوصی خواستار توجه بیشتر کمیته مشترک اقتصادی ایران و عراق برای حل مشکلات روابط تجاری میان دو طرف شد.

مهم‌ترین اولویت‌های ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های اقتصادی

محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران نیز از آمادگی بخش خصوصی ایران جهت تامین کلیه کالاهای مصرفی مورد نیاز پروژه‌های بازسازی عراق خبر داد و به منظور توسعه روابط تجاری ایران و عراق به ارایه پیشنهادهایی پرداخت.

در همین زمینه، توسعه همکاری‌های ریلی بین دو کشور به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده کالا برای مصرف کننده عراقی، فراهم شدن مکانیزم ترانزیت و صادرات کالاهای وارداتی به عراق به منظور واردات به ایران، اعلام تغییر قوانین و ممنوعیت های احتمالی به فعالان اقتصادی ایران و از طریق دیپلمات‌های دو کشور از 3 ماه قبل، صدور روادید بلند مدت، یکسان سازی عوارض گمرکی و رویه های مرسوم در مرزهای گمرکی، تسریع در امضای موافقتنامه همکاری های مشترک میان سازمان های دامپزشکی دو کشور و تشکیل شرکت مشترک حمل و نقل از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که به اعتقاد معاون امور بین الملل اتاق ایران باید در دستور کار دو دولت ایران و عراق قرار بگیرد.

موضوعات :
در همین رابطه