رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون بین‌الملل اتاق ایران در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و سلیمانیه عراق

پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق تسریع شود

همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و سلیمانیه عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ریباز حملان وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان عراق، سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه و فعالان اقتصادی ایران و سلیمانیه عراق برگزار شد.

26 دی 1397
کد خبر : 17261
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و سلیمانیه عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ریباز حملان وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان عراق، سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه و فعالان اقتصادی ایران و سلیمانیه عراق برگزار شد.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این همایش گفت: در شرایط فعلی و با پاکسازی عراق از شر داعش، افق‌های جدیدی در اقتصاد این کشور و در منطقه ایجاد شده است.

کرباسی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت: با توجه به وجود اراده سیاسی مشترک رهبران دو کشور، فراهم بودن ظرفیت‌های وسیع همکاری و فرصت‌های بی‌شماری که برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری وجود دارد، در صورت بهره‌برداری بهینه از آنها می‌توانیم شاهد دستیابی به سطح قابل‌قبول روابط فی‌مابین باشیم.

به اعتقاد کرباسی گام برداشتن در مسیر تجارت استاندارد و اصولی و  سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌هایی مثل صنعت دارو، مصالح ساختمانی، مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، شوینده‌ها، لوازم‌خانگی و استخراج معادن در دو کشور، راهکاری مؤثر برای تداوم روابط طولانی‌مدت است  و موجب اشتغال و رفاه مردم می‌شود.

کرباسی زیرساخت مالی، حمل و نقل، استاندارد و تبادل دانش فنی را لازمه این سرمایه گذاری مشترک دانست.

معاون امور بین‌المللی اتاق ایران افزود: بخش خصوصی ایران دارای تجارب و پیشرفت های چشمگیری در حوزه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است و آمادگی دارد تا این تجربه را در اختیار براداران عراقی خود قرار دهد.

گردشگری سلامت با توجه به تجربه ایران به عنوان یکی از قطب های پزشکی خاورمیانه دیگر زمینه همکاری مشترک میان ایران و عراق است که کرباسی در این همایش پیشنهاد داد.

معاون امور بین الملل اتاق ایران با تاکید بر تسریع در پرداخت مطالبات شرکت های صدور خدمات فنی مهندسی ایرانی که در اقلیم کردستان عراق فعال بودند یا در حال حاضر در این اقلیم مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: امیداوریم با حل و فصل اختلافات مالی، شاهد حضور گسترده تر این شرکت های ایرانی در اقلیم کردستان عراق باشیم.

 کرباسی همچنین پیشنهاد داد تا به منظور توسعه روابط ایران و سلیمانیه عراق، امضای موافقت نامه تجارت آزاد، توسعه ارتباطات بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، تجهیز و ساماندهی گمرکات، ساماندهی سیستم حمل و نقل و برقراری امکان ترانزیت، سرمایه گذاری مشترک در حوزه انبوه سازی، فرودگاه، جاده سازی، سدسازی، کشاورزی ،صنایع غذایی و گردشگری به ویژه درمانی مورد توجه دولت ها قرار بگیرد.

ایران و عراق به دنبال مناسبات اقتصادی 20 میلیارد دلاری

وزیر امور خارجه نیز طی سخنانی در این همایش اعلام کرد: ایران برنامه جدی برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق به 20 میلیارد دلار در سال دارد.

محمدجواد ظریف تاکید کرد: اطمینان می دهیم تحریمها نمی توانند روابط دو ملت را قطع کنند و تاثیری در تعاملات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق نخواهد داشت.

وی گفت: ما خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون ما از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بوده ایم.

ظریف افزود: تشکیل دولت قدرتمند در اقلیم کردستان در زودترین زمان ممکن را خواستار هستیم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت که گفتگوهای خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق و بغداد انجام شده تا مبادلات تجاری تسهیل شود.

ظریف تصریح کرد که روابط با اقلیم مهم بوده و ما روابط خویش را بر تکیه بر روابط اقتصادی توسعه خواهیم داد. با حضور قوی بخش خصوصی دو طرف رفاه بیشتری بین مردم دو کشور ایجاد شود.

موضوعات :
در همین رابطه