رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمدرضا کرباسی در همایش اقتصادی ایران و استان‌های مرکز و جنوب عراق

شعب بانک‌های ایرانی در کربلا، برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در عراق فعال شوند

همایش همکاری های اقتصادی ایران و استان های مرکز و جنوب عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور، عقیل عمران الطریحی استاندار کربلا، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، مسئولان محلی استان های کربلا، نجف، بابل، میسان، واسط و السماوه و فعالان اقتصادی ایران و کربلا برگزار شد.

26 دی 1397
کد خبر : 17262
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 همایش همکاری های اقتصادی ایران و استان های مرکز و جنوب عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور، عقیل عمران الطریحی استاندار کربلا، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، مسئولان محلی استان های کربلا، نجف، بابل، میسان، واسط و السماوه و فعالان اقتصادی ایران و کربلا برگزار شد.

ظریف در این همایش گفت: ما و ملت عراق دارای گذشته، حال و آینده مشترک هستیم و ملت ایران و همه اقوام و طوایف عراقی در کنار هم در جنگ با داعش و سقوط رژیم دیکتاتوری صدام شهید دادند.

وی با اشاره به اینکه وجود عتبات عالیات در عراق قلب‌های دو ملت ایرانی و عراقی را به متصل کرده گفت :ما نیازی نداریم تا ایرانی‌ها را برای کار در عراق تشویق کنیم بلکه فقط باید تلاش کرد تا موانع را در مسیر این همکاری‌ها برداریم.

به اعتقاد ظریف اگر موانع برداشته بشود حجم روابط تجاری چندین برابر رقم فعلی خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تعرفه‌ای که عراق بر ایران گذاشته بیش از تعرفه‌ای است که در مورد کشورهای عربی اعمال‌شده، با این حال حجم تبادل تجاری بین دو بالغ‌بر 8 میلیارد دلار است.
وی با بیان این نکته که همکاری در حوزه انرژی بسیار بیشتر شده و شرکت‌های ایرانی می‌توانند نیاز عراق را در این خصوص تأمین کنند،خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تعرفه رابین دو کشور به صفر برساند.
به گفته ظریف، امروز علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا جمهوری اسلامی ایران سالانه به ارزش 2 میلیارد دلار گاز و برق به عراق صادر می‌کند.
ظریف تأکید کرد: اگر دو کشور تصمیم بگیرند، آمریکا حق ندارد برای این دو کشور همسایه، حد و حدود تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه امروز 80 شرکت فنی و مهندسی با قرارداد به ارزش 8 میلیارد دلار در عراق فعال هستند گفت: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران از توانمندترین شرکت‌ها در منطقه هستند.
ظریف با اشاره به توانمندی ایران در بازسازی عراق گفت: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی عراق بعد از داعش بسیار زیاد است.
وی همچنین گفت: ایران از 5 سال قبل آمادگی خود را به‌طرف عراقی برای لغو کامل و متقابل روادید سفر بین دو کشور اعلام کرده و هنوز ایران برای لغو روادید آماده است.
وی ادامه داد که اگر امکان لغو روادید توسط طرف عراقی وجود ندارد ما آماده لغو روادید برای بازرگانان کشور هستیم و پیش‌نویس این توافق به وزارت خارجه عراق از دو هفته پیش ارائه‌شده است.
تأسیس شعب بانکی در نقاط مرزی در دستور کار دو دولت قرار بگیرد

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت: با توجه به وجود اراده سیاسی مشترک رهبران دو کشور، فراهم بودن ظرفیت‌های وسیع همکاری و فرصت‌های بی‌شماری که برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری وجود دارد، در صورت بهره‌برداری بهینه از آنها می‌توانیم شاهد دستیابی به سطح قابل‌قبول روابط فی‌مابین باشیم.

به اعتقاد کرباسی فعالان اقتصادی دو کشور در کنار تجارت کالایی باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک باشند؛ چراکه همکاری‌های درازمدت اقتصادی را تضمین می‌کند. وی در همین زمینه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌هایی مثل صنعت دارو، مصالح ساختمانی، مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، شوینده‌ها، لوازم‌خانگی و استخراج معادن در دو کشور، راهکاری مؤثر برای تداوم روابط طولانی‌مدت است؛ ایجاد کارخانه لبنی کاله در کربلا نمونه‌ای از این همکاری مشترک است.

معاون امور بین‌المللی اتاق ایران افزود: بخش خصوصی جهت همکاری در بخش توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی استان کربلا و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک درزمینه‌های مختلف عمرانی آن استان ازجمله ساخت‌وساز، فرودگاه، جاده‌سازی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری، زیارتی، توریسم درمانی آمادگی کامل دارد.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، همکاری مشترک درزمینه تحقیق و توسعه غذای حلال بر اساس استانداردهای مصوب سازمان همکاری اسلامی (OIC) از زمینه‌های مستعد همکاری است و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باتجربه چندین ساله در بخش غذای حلال آمادگی همکاری مشترک را دارد.

کرباسی ضمن تأکید بر برگزاری‌های همایش و نمایشگاه‌های تخصصی، تصریح کرد: ساماندهی و گسترش روابط بانکی میان دو کشور به‌منظور تسهیل مراودات تجاری فعالان بخش خصوصی ایران و عراق باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی دو کشور قرار گیرد، دراین‌ارتباط پیشنهاد می‌شود ضمن فعال کردن شعب بانکی ایرانی در شهر کربلا، ایجاد شعبات بانکی در نقاط مرزی دو کشور به‌طورجدی بررسی و پیگیری شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین پیشنهاد داد تا با توجه به نقش فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌های دائمی کالاهای صادراتی ایران در مناطق مختلف عراق به‌ویژه شهرهای نجف و کربلا، سرمایه‌گذاری مشترک در تأسیس این فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها موردتوجه مقامات ایران و کربلا قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه