رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران

کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان آغاز به کار کرد

اولین نشست کمیته مشترک ایران و بلغارستان با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و اعضای این کمیته برگزار شد.

29 دی 1397
کد خبر : 17289
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست اعضای کمیته مشترک ایران و بلغارستان با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد.

کرباسی در این نشست با اشاره به تحریم‌‎های اعمال‌شده علیه ایران و تأثیر این تحریم‌ها بر ترانزیت و حمل‌ونقل کشور گفت: در شرایط فعلی ضروری است تا زمینه ارسال کالا و حمل‌ونقل زمینی از طریق کشورهای همسایه صورت گیرد و از ظرفیت کشورهای همسایه به‌خصوص بلغارستان در این زمینه نهایت استفاده را کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک میان ایران و بلغارستان را ضروری دانست و تأکید کرد یکی از وظایف اصلی کمیته مشترک ایران و بلغارستان، باید پیگیری تأسیس این شرکت‌ها بر اساس توافقی باشد که قبلاً صورت گرفته اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

او همچنین با تأکید بر سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و بلغارستان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایران در بلغارستان، هرچند کوچک، اما اثرگذار و به نفع اقتصاد کشور است.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کمیته مشترک بازرگانی با اتاق مشترک بازرگانی، حضور نمایندگان دو نهاد تأثیرگذار در امر تجارت، یعنی سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه در آن است که به اعضای کمیته این فرصت را می‌دهد تا از ظرفیت‌های این دو ارگان بهره ببرند.

کرباسی همچنین بر ردوبدل کردن هیات های تجاری میان ایران و بلغارستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستور کارهای کمیته مشترک ایران و بلغارستان تأکید کرد و پیشنهاد داد تا این کمیته در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان که قرار است در صوفیه برگزار شود، فعالانه مشارکت کند.

سعید هادئی به عنوان رئیس کمیته مشترک ایران و بلغارستان، فرشاد ایزک شیری نایب‌رئیس و بهروز اسدی، حسین لاهوتیان، عبداله یونسی مجرد، جواد بهرام زاده درزم، عطاله موسوی، حامد استیری، میکائیل پور حسن، محمدرضا حاجی زینلی بیوکی، حامد میرشریفیان به همراه نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت ایران اعضای این کمیته افتصادی هستند.

بلغارستان؛ دروازه ورود به اروپا

در ادامه، سعید هادئی رئیس کمیته مشترک ایران و بلغارستان ضمن قدردانی از تصمیم اتاق ایران جهت تشکیل کمیته مشترک ایران و بلغارستان که نقش حائز اهمیتی در تسهیل روابط فعالان اقتصادی دو کشور دارد، گفت: حدود 30 سال فعالیت در این کشور، این موضوع را برای من ثابت کرده که دولت و فعالان اقتصادی بلغارستانی دید بسیار مثبتی چه درزمینهٔ سرمایه‌گذاری، تولید و بازرگانی با ایرانی‌ها دارند. در دیدار اخیری هم که با سفیر بلغارستان داشتم، ایشان بسیار بر این موضوع تأکید کردند ؛ فکر می‌کنم در شرایط فعلی ضروری است تا ایران هم روابط اقتصادی خودش را با بلغارستان تحکیم بخشد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، اهمیت اقتصادی کشور بلغارستان ازاین‌جهت است که این کشور حکم دروازه‌ اروپا را دارد و قطعاً می‌تواند راهگشای موانعی باشد که در حال حاضر میان ایران و اروپا وجود دارد.

فرشاد ایزک شیری نایب‌رئیس کمیته مشترک ایران و بلغارستان نیز با تأکید بر دید مثبت فعالان اقتصادی بلغارستانی به ایران، یکی از مهم‌ترین وظایف کمیته مشترک ایران و بلغارستان را تلاش برای تولید و سرمایه‌گذاری مشترک میان فعالان اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

امیر مسعود دانشخو نماینده سازمان توسعه تجارت نیز رابطه ایران و بلغارستان را بسیار طولانی‌مدت دانست و با ارائه آماری از صادرات و واردات ایران و بلغارستان در 9 ماه نخست سال 97، تأکید کرد وزارت صنعت آماده است تا برای تسهیل روابط فعالان اقتصادی دو کشور، نهایت همکاری را با کمیته مشترک ایران و بلغارستان داشته باشد.

نماینده وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد در شرایط فعلی بین المللی، همانطور که جناب عراقچی هم تاکید  دارند باید به دنبال معبرهایی باشیم که پایداری ملی را بالا ببرد؛ بلغارستان نیز یکی از همین معبرهاست که رابطه اقتصادی با آن بسیار حایز اهمیت است.

در همین رابطه