روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی

نبود وحدت رویه در نظارت‌ها فعالان اقتصادی را عاجز کرده است

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج می‌گوید: نبود وحدت رویه در برخی نظارت‌ها و تعدد دستگاه‌های ناظر، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را عاجز کرده است.

03 بهمن 1397
کد خبر : 17338
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی با فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس و نایب‌رئیس اتاق و فرمانده سپاه استان به میزبانی اتاق یاسوج و با موضوع پایش فضای کسب‌وکار برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست با انتقاد از نحوه نظارت دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: وحدت رویه در برخی نظارت‌ها وجود ندارد و زیاد بودن تعداد دستگاه‌های ناظر، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را عاجز کرده است.

جبار کیانی پور افزود: امیدواریم در این شرایط که اقتصاد کشور مورد هجمه قرار گرفته، مانند تمام رویدادهایی که در طول ۴۰ سال گذشته رخ داده، بتوانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سپاه استفاده کنیم تا از این دوره مانند دوره‌های قبل عبور کنیم و شاهد شکوفایی و رشد اقتصاد استان باشیم.

کیانی پور ادامه داد: سپاه به‌عنوان یک نهاد انقلابی می‌تواند ثبات و امنیت اقتصادی را در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور به وجود آورد، همان‌گونه که در بعضی موارد در حوزه اقتصادی که بخش خصوصی توان و یا شرایط وارد شدنش را نداشت، توانست به‌درستی در مناطق مرزی و کمتر توسعه‌یافته ورود پیدا کرده و پروژه‌ها و شاهکارهای عظیمی را به سرانجام برساند.

رئیس اتاق یاسوج گفت: برای تولد و رشد یک بنگاه اقتصادی سال‌ها زمان نیاز داریم اما وقتی در یک شرایط نابرابر در یک حوزه فاسد و رانتی قرار می‌گیرد خسران جدی به مجموعه اقتصادی وارد می‌شود و همه تلاش‌ها و زحمات این مجموعه را از بین می‌برد.

کیانی پور تأکید کرد: بخش خصوصی همواره اهتمام جدی برای مبارزه با فساد داشته است، اما راه درست مبارزه با فساد را طلب می‌کند راهی که به فضای کسب‌وکار آسیب وارد نکرده و شرافت بنگاه‌ها را لکه‌دار نکند و صیانت از بنگاه‌ها را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر خصوصی‌سازی، بیان کرد: امروز بخش خصوصی به‌شدت نیازمند حمایت است زیرا برای تأمین منابع، مشکلات جدی داشته و درگیر مشکلات تأمین نقدینگی است و این فرصت برایش ایجاد نمی‌شود که قیمت تمام‌شده محصولش را پایین بیاورد و به‌درستی محصول خود را ارائه دهد.

کیانی پور با اشاره به اهمیت ایجاد فرصت و شرایط لازم در عرصه‌های بین‌المللی گفت: امیدواریم سپاه بتواند در شناسایی بازارهای بین‌المللی به بخش خصوصی کمک کند زیرا حضور سپاه سبب می‌شود تا بخشی از بازار این کشورها را برای فروش محصولات خود در دست بگیریم. همچنین در حوزه خدمات فنی و مهندسی که زیرساخت‌های اساسی استان است به‌صورت جدی به کمک سپاه نیازمند هستیم.

وی بیان کرد: قیمت تمام‌شده کالا بر اساس پارامترهای متعددی از جمله تأمین متریال، عرضه و تقاضا است. مردم باید قدرت خرید داشته و کالا با قیمت مناسب به دست آنها برسد و بازرگان هم بتواند کارش را ادامه دهد. بنابراین با تشکیل کمیته‌های مشترک با مجموعه دولت، باید شرایطی ایجاد کنیم که سبب ایجاد نارضایتی و تشنج در بین مردم نشود.

رئیس اتاق یاسوج گفت: اگر قراراست پروژه و پرونده‌ای مورد بررسی، بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید یک‌بار این کار انجام شده و تکلیفش مشخص باشد. دستگاه‌های مختلف نظارتی در هر شرایطی نباید به یک بنگاه ورود کرده و شیرازه آن بنگاه از هم بپاشد، بلکه می‌توان بدون اینکه بنگاه و فعالیت‌های آن تحت تأثیر قرار گیرد بحث‌های نظارتی را انجام داد.

کیانی پور با بیان اینکه ظرفیت‌های سپاه می‌تواند به حضور ما در بازار برخی کشورها کمک کند، گفت: سپاه فتح کارهای خوبی در حوزه کارآفرینی‌های خرد و کوچک انجام داده که می‌توانیم با همکاری هم این حوزه را گسترش داده و فارغ‌التحصیلان بیکار را در این حوزه ساماندهی کنیم.

انحراف در تسهیلات واحدهای تولیدی استان

نائب رئیس اتاق یاسوج نیز در این نشست گفت: آنچه فضای کسب‌وکار استان را ملتهب کرده، ابهامی است که در این فضا به وجود آمده است. نظارت‌ها نیز بسیار سخت‌گیرانه شده که حتی کسی هم مشکلی ندارد، ترس دارد.

چنگیز هاشمی افزود: متأسفانه تسهیلات بدون حساب‌وکتاب زیادی برای گاوداری، دامداری و پرورش ماهی پرداخت شده که تسهیلات گاوداری برای تالارهای عروسی هزینه شده است. متأسفانه نظارت و پایش صورت نگرفته است. به‌طور مثال استان در بخش دام‌پروری ظرفیت بالایی دارد ولی در تأمین گوشت قرمز خود با مشکل مواجه است و قیمت آن با سایر استان‌هایی که همچنین ظرفیتی ندارد، برابری می‌کند.

هاشمی بیان کرد: ما نتوانستیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایمان استفاده کنیم. استان کهگیلویه و بویراحمد، استان محدودی است و باید سپاه و سایر دستگاه‌های استان با همراهی اتاق بازرگانی دست‌به‌دست هم دهند تا با یک شیوه درست و منطقی کارها را پیش برده و باعث حل مشکل واحدهای تولیدی و معیشت مردم شویم.

آماده هرگونه همکاری با بخش خصوصی هستیم

در ادامه فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: به‌زودی در نشستی با همه مسئولان استان، میثاق‌نامه امضا می‌کنیم که فارغ از مسائل صنفی، سیاسی و جناحی برای کمک به معیشت مردم، اشتغال و رونق اقتصادی استان مانند سایر استان‌ها در کنار هم قرار گیریم.

سرهنگ حمید خرمدل اظهار داشت: ما به‌عنوان مجموعه سپاه مسئولیت مستقیم در حوزه  اقتصادی و فعالیت تجاری نداریم اما با توجه به اینکه در مسائل مربوط به نظام و انقلاب احساس مسئولیت می‌کنیم، حوزه فعالیت بخش خصوصی هم دغدغه ما بوده و آماده هرگونه همکاری هستیم.

خرمدل با بیان اینکه مشکلات در این استان نسبت به سایر نقاط کشور چند برابر است، افزود: منشأ این ایرادات در حوزه فرهنگی است. متأسفانه در استان یک مشکل فرهنگی حاد به نام قوم‌گرایی و سیاست‌زدگی وجود دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. تا زمانی که این مشکل وجود دارد هر چه تسهیلات به حوزه اقتصادی تزریق شود و هر چه صنعت‌گر و کارآفرین به استان وارد شود، باز هم مشکل حل نخواهد شد.

وی عدم درک متقابل، خودزنی، بخشی‌نگری و نداشتن نگاه جامع به مسائل را از دیگر مشکلات این استان عنوان و بیان کرد: در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که آب کارخانه‌ای که ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند و کارگر دارد را قطع کنند، چون فیش آب را پرداخت نکرده است.

خرمدل بیان کرد: در استان وضع نابهنجاری در فضای مدیریتی، اجرایی، صنعت و کسب‌وکار به وجود آمده، است. همه باید برای رونق فضای کسب‌وکار استان تلاش کنیم، زیرا شغل امنیت روحی، روانی و اجتماعی می‌آورد و به هر میزانی که بیکاری افزایش پیدا می‌کند فقر، قتل، طلاق و بسیاری از معضلات دیگر هم افزایش می‌یابد.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: باید نگاه به فضای کسب‌وکار را در استان عوض کنیم. همچنین نگاه ویژه‌ای  به پنجره واحد داشته باشیم و بروکراسی‌های اداری را از جلوی پای صنعتگران و سرمایه‌گذاران برداریم.

موضوعات :
در همین رابطه