رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بهزاد محقق حضرتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

همکاری با شرکت‌های خارجی باید بیشتر در زمینه تأمین مالی باشد

عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران معتقد است ایران باید در دو زمینه «لایسنسورها» و «تأمین مالی» با شرکت‌های خارجی همکاری داشته باشد.

21 خرداد 1395
کد خبر : 1736
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تبدیل طلای سیاه به سایر فرآورده‌ها، جزو سودآورترین صنایع دنیا به شمار می‌آید؛ «صنعت پتروشیمی». اما این صنعت نیز مانند دیگر صنایع برای رشد و توسعه نیازمند فراهم آمدن بستری مناسب است. بستری که اکنون انتظار می‌رود با برداشته شدنِ تحریم‌های نفتی و سایر تحریم‌ها مهیا شده باشد. این روزها شرکت‌های مختلف از شرق آسیا گرفته تا شرق اروپا به ایران می‌آیند و پیشنهادهایی برای همکاری و پروژه‌های مشترک ارائه می‌دهند؛ فعالیت در بخش پتروشیمی می‌تواند جزو مهم‌ترینِ آن‌ها باشد. بهزاد محقق حضرتی عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران و همچنین عضو انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی درباره حضور این شرکت‌ها به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید که همکاری با شرکت‌های خارجی باید بیشتر در زمینه تأمین مالی باشد. او همچنین به نیاز صنعت پتروشیمی به لایسنسورها به عنوان یکی از موارد مهم اشاره می‌کند.

دولت مدت‌هاست سعی دارد بخش خصوصی را وارد عرصه پتروشیمی کند. بهزاد محقق حضرتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره می‌گوید: «صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. سیاست‌های دولت نیز به گونه‌ای بوده که سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه تنها توسط دولت صورت نگیرد بلکه سایر بخش‌ها نیز به این عرصه ورود پیدا کنند.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «برای مثال وزارت نفت تنها نقش رگولاتوری را در عرصه پتروشیمی بازی می‌کند. اما برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر بخش خصوصی و سایر بخش‌ها تکیه شده است.»

طبق گفته این عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران، در حال حاضر شرکت‌های مختلفی با ایران فعالیت می‌کنند. او در این باره می‌گوید: «برای مثال شرکت‌های ژاپنی یکی از این شرکت‌ها هستند. به صورت کلی این شرکت‌ها سابقه دیرینه‌ای در صنعت پتروشیمی ایران دارند. برای مثال بندر امام پیش از انقلاب با عنوان پتروشیمی ایران-ژاپن شناخته می‌شد.» او در ادامه تأکید می‌کند: «البته باید توجه داشت که مشارکت این شرکت‌ها حتماً همراه با تأمین مالی باشد.»

محقق حضرتی تأکید دارد که همراهی با شرکت‌های خارجی باید از جنبه‌های مختلف از مهندسی و اجرا گرفته تا تأمین مالی و کالا مورد بررسی قرار بگیرد. او در این باره می‌گوید: «ما در حال حاضر در بخش کالا در ایران به طور کامل خودکفا هستیم اما نیاز بالایی به لایسنس داریم.» او ادامه می‌دهد: «تعداد لایسنسورهای دنیا کمتر از انگشتان دست است و اکثر آن‌ها در شرایط پساتحریم تمایل بالایی به همکاری با ایران دارند. به علاوه ما در زمینه تأمین مالی نیز نیاز به همکاری کشورهای پیشرفته داریم.»

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر مدت زیادی از اجرای برجام نگذشته است، اظهار می‌کند: «کشورهای بسیاری در قالب هیات‌های مختلف به ایران می‌آیند که بسیاری از آن‌ها در زمینه پتروشیمی تمایل به همکاری با ایران را دارند. همه این‌ها باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند.»

در همین رابطه