رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در دیدار رئیس بانک مرکزی ایران با همتای عراقی

توافقنامه سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق امضا شد

روسای بانک مرکزی ایران و عراق توافق کردند مشکلات مربوط به انتقال و بازگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان به عراق برطرف شود.

17 بهمن 1397
کد خبر : 17537
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

روسای بانک مرکزی ایران و عراق در دیدار باهم بر تعیین مکانیزم مالی بین دو کشور توافق کردند. عبدالرضا همتی، رئیس بانک مرکزی ایران که روز سه‌شنبه به عراق سفر کرده، در دیدار با علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق توافق کردند مشکلات مربوط به انتقال و بازگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان به عراق برطرف شود.

همتی که برای انجام مذاکرات بانکی به عراق سفر کرده درباره ارتقای سطح روابط مالی دو کشور گفت: عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و لازمه دوام این ارتباط، روابط بانکی است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش گسترده‌ای برای برهم ریختن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران انجام داد، اما با تمهیدات اندیشیده شده، توطئه‌های دشمن خنثی‌شده و هم‌اکنون ثبات لازم بر اقتصاد ایران حاکم است.

همتی یادآور شد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه، ترکیه، هند، چین و دیگر کشورها به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست‌یافته است.

او تصریح کرد: ما اطمینان داریم با همکاری دولت عراق و نیز با پیگیری هر چه سریع‌تر مناسبات اقتصادی و ایجاد کانال مالی پرداخت، به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی عراق هم این دیدار را در ادامه توافقات مالی دو کشور دانست و گفت که این دیدار زمینه‌ساز تقویت همکاری اقتصادی ایران و عراق است.

به گفته رئیس بانک مرکزی عراق، آنها همه تلاش خود را برای رفع موانع همکاری‌های اقتصادی دو کشور به کار خواهد برد.

در این دیدار توافق شد بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق بر اساس دستور پرداخت بانک مرکزی ایران، پرداخت یا منتقل شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

توافقنامه سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق میان روسای بانک مرکزی دو کشور، شب گذشته در عراق در محل هتل الرشید بغداد امضا شد.

موضوعات :
در همین رابطه