رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

16 محور اصلی سخنان روحانی در جمع مدیران وزارت کار

امور باید تا حد امکان به مردم و سمن‌ها واگذار شود

رئیس‌جمهوری با حضور در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر اینکه امور باید تا حد امکان به مردم و سمن‌ها واگذار شود، گفت: بارها رهبری به من فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند و وظایف خود را انجام دهند. دولت هم ایرادی ندارد سهامدار باشد اما نباید بنگاه‌داری کند.

06 اسفند 1397
کد خبر : 17749
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌جمهوری، ایجاد اشتغال را یکی از وظایف بسیار بزرگ همه مسئولان عنوان کرد و با بیان اینکه بیکاری مادر همه گرفتاری‌ها و مفاسد است، گفت: کار و تلاش، امنیت اجتماعی، سلامت روحی و استحکام خانواده را تضمین می‌کند.

حسن روحانی، امروز با حضور در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن بحث درباره وضعیت اشتغال‌زایی کشور، توصیه‌هایی برای بانشاط سازی محیط کار و اصلاح روابط میان دولت با کارگر و کارفرما داشت.

او در سخنرانی خود نکاتی را گوشزد کرد که در حوزه مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مدنظر قرار بگیرد.

1- موضوعی که می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد کار مفید است که اساس زندگی جامعه است و باید بانشاط در محیط کار همراه باشد.

2- اینکه محصول ایرانی بتواند با محصول خارجی رقابت کند، بسیار ارزشمند است، اما این رقابت با فقط گفتن اینکه مردم بروند و جنس ایرانی بخرند درست نمی‌شود. باید در عمل کاری انجام دهیم که مردم جنس ایرانی را بر جنس خارجی ترجیح بدهند، یا حداقل آن‌ها را مساوی بداند و اگر هم قیمت آن را مساوی نمی‌دانند کیفیت‌ها را ارزیابی کنند.

3- یکی از قدم‌های مبارزه با تحریم، انجام کار باکیفیت است؛ باید نیاز کاری که امروز محصول آن به خارج نیازمند است را رفع کنیم. این کار با جوانان بااستعداد، مخلص و وطن‌دوست امکان‌پذیر است و فقط باید به شغل و محصول تولیدی خود ایمان داشته باشند.

4- باید کاری کنیم که رابطه دولت با کار و کارگر و کارفرما اصلاح شود. دو سوی کار، کارآفرین و کارگر است و این وزارتخانه رسالت بسیار سنگینی را بر دوش دارد مخصوصاً که مهارت‌آموزی هم بخشی به عهده این وزارتخانه است.

5- وزارت کار باید همه بخش‌های فنی و حرفه‌ای را آموزش دهد تا مردم مهارت و کار را یاد بگیرند.

6- اطمینان، اعتماد و سرمایه اجتماعی اساس کار است و مدیران وزارت کار می‌توانند این سرمایه اجتماعی را با نظارت، آموزش، حمایت و کمک خود به انواع مختلف انجام دهند.

7- امروز یکی از وظایف بسیار بزرگ همه ما در هر مسئولیتی که داریم، ایجاد اشتغال در جامعه است. بیکاری مادر همه گرفتاری‌ها و مفاسد است اما کار و تلاش، امنیت اجتماعی، سلامت روحی و استحکام خانواده را تضمین می‌کند.

8- بارها رهبری به من فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند و وظایف خود را انجام دهند. دولت ایرادی ندارد سهامدار باشد اما نباید بنگاه‌داری کند. امور باید تا حد امکان به مردم و سمن‌ها واگذار شود.

9- یکی از افتخارات این دولت در طول حدود پنج سال و نیم مسئله اشتغال بوده است. منتهی این اشتغال را بسیاری از مردم باور نمی‌کنند چراکه پایه بیکاری کم نمی‌شود و ما هرچه از آن برداشت می‌کنیم و مشغول کار می‌کنیم خرمن بیکاری همچنان باقی است.

10- کل شاغلین کشور در دولت یازدهم حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده اما حالا این رقم اشتغال به حدود ۲۴ میلیون نفر رسیده است. یعنی در طول این پنج سال سه میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص داشتیم.

11- دولت تدبیر در هرسال به‌طور متوسط ۵۵۰ هزار شغل خالص درست کرده اما درعین‌حال، به دلیل افزایش ورودی بازار کار، جمعیت بیکاران اگر اول دولت سه میلیون نفر بوده الآن هم تقریباً همان است.

12- ایجاد ۵۰۰ هزار یا ۶۰۰ هزار شغل کافی نیست؛ باید آمار اشتغال‌زایی به نزدیک یک‌میلیون برسد تا اثرگذار باشد و برای این کار همه باید تلاش کنیم.

13- وزارت کار می‌تواند از شیوه‌های مختلف استفاده کند و سیاست‌هایی را در شورای عالی اشتغال مطرح کند که با آن سیاست‌ها بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم.

14- اگر می‌خواهیم پیشتاز و آینده‌نگر باشیم باید محصولی تولید کنیم و کارگری آموزش دهیم که موردنیاز جامعه باشد.

15- مردم مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت می‌گیرند در سختی و مشکلات هستند. از وزیر و معاونان این وزارتخانه‌ها و مابقی می‌خواهم برای آنهایی که حقوق ثابت دارند فکری بکنند.

16- در راستای کمک به افراد نیازمند، خانواده یک‌نفره 53 هزار تومان می‌گرفته که الآن 161 هزار و 500 تومان می‌گیرد. خانواده 2 نفره بیش از چهار برابر شده است به‌طوری‌که 60 هزار تومان می‌گرفته که الآن 275 هزار و 500 تومان می‌گیرد. خانواده 3 نفره 71 هزار تومان می‌گرفته که پنج برابر شده است و 360 هزار تومان می‌گیرد. خانواده چهارنفره 82 هزار تومان می‌گرفته و الآن بیش از پنج برابر می‌گیرد یعنی 466 هزار و 500 تومان می‌گیرد. خانواده پنج‌نفره بیش از پنج برابر شده است 100 تومان می‌گرفته که هم‌اکنون 516 هزار و 500 تومان دریافت می‌کند.

در همین رابطه