رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با مصوبه شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی

بانک‌های انصار، قوامین، حکمت، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای از تصویب ادغام ۵ بانک و موسسه وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه توسط شورای پول و اعتبار خبر داد.هفته گذشته حسن روحانی از برنامه ادغام بانک‌های نظامی و تشکیل یک بانک واحد خبر داده و تاکید کرده بود انجام این امر به نفع اصلاح نظام بانکی کشور است.

11 اسفند 1397
کد خبر : 17806
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، با هدف متمرکز  کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان،  مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می شوند.

بانک مرکزی همچنین در راستای اطلاع‌رسانی شفاف به آحاد جامعه، بالاخص ذی‌نفعان اصلی (سپرده‌گذاران، سهامداران و کارکنان)، نکات زیر را یادآور شد:

۱. ارائه خدمات بانکی به تمامی مشتریان اعم از سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان توسط بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده، با مدیریت و راهبری بانک سپه طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری، تسهیلاتی و سایر قراردادهای منعقده قبلی دریافت کنند.

۲. به منظور حفظ و ایفای حقوق تمامی سهامداران بانک‌ها و مؤسسه اعتباری تحت ادغام و با عنایت به بررسی‌های کارشناسی همه جانبه و هماهنگی انجام گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، چارچوب مدونی برای این مهم تنظیم شده و طبق برنامه، هر یک از بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یاد شده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهامداران مرتبط با خود اقدام می‌کنند و به تمامی سهامداران اطمینان داده می‌شود کلیه حقوق آن‌ها کارسازی و ایفا خواهد شد.

۳. کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است.

هفته گذشته، حسن روحانی در هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی، با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور، این خبر را اعلام و تاکید کرد: ادغام بانک‌‎های نیروهای مسلح، به اصلاح روند اصلاحات کلی درزمینه بانک‌ها کمک خواهد کرد.
ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی از دیگر نکاتی بود که روحانی در این نشست به آن پرداخت و تاکید داشت بانک مرکزی باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند.
 
ادغام بانک‌های نظامی زمان‌بر است
پس از انتشار این خبر، غلامحسین تقی نتاج در گفت‌وگو با ایرنا، در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان زیرساخت برای ادغام بانک‌های نظامی فراهم است، گفت: در حوزه فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های لازم برای این ادغام وجود ندارد؛ ادغام بانک‌های نظامی امری زمان‌بر است؛ در گام نخست تجمیع آنها انجام می‌شود و به‌تدریج ظرف مدت حدود 5 سال ادغام صورت خواهد گرفت.
به گفته مدیرعامل بانک قوامین، نظام بانکی فاقد سیستم یکپارچه (corebanking) برای اتصال نزدیک پنج هزار شعبه این بانک‌ها را در سراسر کشور است آن‌هم در شرایطی که مجموع این بانک‌ها حدود 24 میلیون نفر مشتری دارند.
وی همچنین با بیان این موضوعو که  متأسفانه ذهنیت مردم نسبت به ادغام‌ها و خصوصی‌سازی‌های قبلی خوب و مثبت نیست، تاکبد کرد: این سابقه ذهنی به این خاطر هست که غیرمجازها ادغام شده بودند؛ الآن بانک‌هایی ادغام می‌شوند که همگی مجاز هستند و تحت پوشش بانک مرکزی هستند؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارند.
 

 

در همین رابطه