رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

طی دیدار سفیر سیرالئون در تهران با رئیس اتاق ایران عنوان شد

ایران می‌تواند خدمات فنی و مهندسی به سیرالئون صادر کند

سفیر سیرالئون در تهران طی دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواستار تشویق سرمایه گذران ایرانی برای حضور در بازار این کشور در زمینه ساختمان‌سازی، فعالیت‌های زیرساختی، ارتقای سلامت، گردشگری و کشاورزی شد.

13 اسفند 1397
کد خبر : 17849
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر سیرالئون در تهران با رئیس اتاق ایران ملاقات کرد و طی این نشست با اشاره به سابقه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و ضمن تأکید بر اعزام هیات های تجاری به همت اتاق ایران به کشور سیرالئون و فراهم شدن زمینه آشنایی بیشتر بین بخش خصوصی دو کشور، تأکید کرد: به دنبال تحولات اخیر دولت سیرالئون و آغاز فعالیت‌های توسعه‌ای در این کشور، همکاری با ایران از اولویت‌های ما بوده و خواستار حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورمان هستیم.

بر اساس اظهارات علی بادارا کامارا، سفیر سیرالئون در تهران دولت جدید این کشور مبارزه با فساد را در برنامه کاری خود قرار داده و در تلاش است با ایجاد سیستم‌های شفاف مالی از بروز هرگونه اقدام رانت جویانه در بدنه دولت جلوگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین دولت بر این باور است که اگر کار در دست بخش خصوصی نباشد به توفیق نمی‌رسد. بنابراین می‌خواهیم با همکاری اتاق ایران و بخش خصوصی خود، زمینه همکاری‌های تجاری را فراهم کنیم. البته در این رابطه علاقه‌مند به حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورمان هستیم. اگر سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور صورت گیرد، علاوه بر انتقال تجربه و دانش لازم، اشتغال پایدار نیز شکل خواهد گرفت.

بادارا کامارا با بیان این مطلب که در سیرالئون یک دانشکده و یک کلینیک ایرانی توسط بخش خصوصی تأسیس شده و فعالیت می‌کند، همکاری‌های گذشته دو کشور را ناموفق خواند و تصریح کرد: دولت سیرالئون خواستار احیای روابط گذشته و تلاش برای به ثمر رسیدن همکاری‌هاست.

سفیر سیرالئون در تهران مشارکت در مباحث آموزشی، سلامت، بهداشت و گردشگری را به عنوان حوزه‌هایی که دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند، پیشنهاد داد و تشریح کرد: مزرعه‌داری و کشاورزی در این کشور به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود به طوری که تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در دسترس قرار ندارد. در این حوزه نیز همکاری فعالان اقتصادی ایرانی را طلب می‌کنیم.

صادرات انواع مواد معدنی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و انواع آبزیان به ایران پیشنهاد دیگری بود که از سوی سفیر این کشور مطرح شد.

وی در انتها تأکید کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور و سرمایه‌گذاری در این کشور تنها از طریق سفارت اقدام کرده چراکه غیر از این مسیر، ممکن است دچار خسارت‌های قابل‌توجهی شوند.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به شروع روند توسعه در این کشور و اظهار امیدواری برای آینده خوب اقتصادی در سیرالئون، ظرفیت‌های این کشور را برای همکاری‌های اقتصادی بالا و متنوع توصیف کرد و گفت: حجم روابط فعلی بین دو کشور بسیار ناچیز است. با توجه به اینکه دولت سیرالئون در تلاش است، اقدامات توسعه‌ای را در این کشور پیاده کند، ایران می‌تواند در فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی با این کشور همکاری کند. ایران دستاوردهای خوبی در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارد و می‌تواند در بخش ساختمان‌سازی و مصالح ساختمانی نیز مشارکت داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه دولت سیرالئون دو محور مهم توسعه یعنی مبارزه با فساد و تقویت نیروی انسانی را در برنامه کاری خود قرار داده، قابل‌تقدیر است و می‌توان به آینده این کشور امیدوار بود. سیاست دولت و بخش خصوصی ایران نیز این است که در توسعه روابط تجاری بین‌المللی خود، کشورهای مسلمان را در اولویت قرار دهد و باتوجه به این تعداد مسلمانی که در این کشور زندگی می‌کنند، سیرالئون می‌تواند یکی از اهداف تجاری و اقتصادی ایران به شمار آید.

شافعی به دستاوردهای ایران در حوزه شیلات، سلامت، آموزش، ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی اشاره و تأکید کرد: ایران می‌تواند تجربیات و تکنولوژی‌های خود را در این بخش‌ها در اختیار این کشور قرار دهد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: قبل از هر چیز لازم است اطلاعات خود را نسبت به بخش خصوصی طرف مقابل افزایش دهیم. برای این کار ارتباط بیشتر بین معاونت بین‌الملل اتاق ایران و سفارت سیرالئون در تهران بسیار مهم است.

شافعی تأکید کرد: اتاق ایران آمادگی دارد هیات‌هایی را بر اساس نیاز و ظرفیت‌های سیرالئون آماده و به این کشور اعزام کند.

در همین رابطه