رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

کیوان کاشفی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرد

برقراری پروازهای خارجی به کرمانشاه؛ زمینه‌ساز توسعه گردشگری استان

چهلمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، با محوریت گردشگری استان و توسعه آن برگزار شد. در این نشست کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری استان خبر داد و استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری، از مذاکره برای خرید قشم‌ایر برای استان کرمانشاه خبر داد.

14 اسفند 1397
کد خبر : 17871
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در چهلمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان، با اشاره به ظرفیت‌های کرمانشاه در حوزه گردشگری، گفت: پیشنهاد‌های خوبی برای رونق گردشگری استان مطرح شده است که بسیاری از آن‌ها قابلیت اجرا دارد.

کیوان کاشفی، یکی از مهم‌ترین این پیشنهاد‌ها را برقراری پروازهای خارجی و بین‌المللی با توجه به زیرساخت‌های فرودگاه کرمانشاه اعلام کرد و افزود: تقویت زیرساخت‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه می‌تواند به ایجاد اشتغال در استان کمک کند، به‌خصوص که حوزه خدمات و گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که برای ایجاد اشتغال در سال آینده بر آن تمرکز شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه به مشکلات واحدهای صنعتی در پرداخت حقوق و تسویه‌حساب کارگران اشاره کرد و از فعالان حوزه تولید خواست تسویه‌حساب با کارگران خود را بر اساس مستندات قانونی انجام دهند تا در آینده مشکلاتی برای آنها ایجاد نشود.

گردشگری به‌تنهایی می‌تواند اقتصاد کرمانشاه را بچرخاند

استاندار کرمانشاه نیز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه با بیان اینکه گردشگری به‌تنهایی می‌تواند اقتصاد استان را بچرخاند، گفت: سال ۹۸، سال گردشگری و اشتغال استان کرمانشاه نام‌گذاری شده و این بهترین فرصت برای افزایش درآمد سرانه مردم استان به‌صورت عادلانه است که باید از آن استفاده کرد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه امروزه گردشگری به یک صنعت سودآور تبدیل شده، افزود: این صنعت جای خود را در سبد هزینه خانوارها باز کرده است و گردش مالی آن می‌تواند زمینه‌ساز مشاغل و اصناف شود.

استاندار کرمانشاه، این استان را از نظر گردشگری با ظرفیت و غنی دانست و افزود: ظرفیت گردشگری در استان کرمانشاه آن‌قدر هست که به‌تنهایی بتواند اقتصاد استان را بچرخاند.

او با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید ظرفیت‌های استان را بزرگ جلوه دهیم و به قسمت‌های منفی اشاره نکنیم، اضافه کرد: همه استان‌ها در زمینه گردشگری نواقصی دارند و نباید اجازه دهیم این نواقص مانند غباری جلوی ظرفیت‌های گردشگری ما را بگیرد.

بازوند با بیان اینکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند همه اقدامات را انجام دهد، اضافه کرد: ما باید برای توسعه گردشگری زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم و بخش خصوصی در سایر زمینه‌ها پای‌کار بیاید.

او از اتاق کرمانشاه و بخش خصوصی خواست گردشگری را در سال ۹۸ اولویت کارهای خود قرار دهند.

استاندار کرمانشاه برای حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری اعلام آمادگی کرد و افزود: برای سرمایه‌گذارانی که در زمینه هتل در کرمانشاه پای‌کار بیایند حداقل ۵۰ درصد سود تسهیلات آنها را از محل کمک‌های فنی و اعتباری می‌پردازیم.

او با بیان اینکه نواقصی که در حوزه گردشگری استان وجود دارد نیز باید مرتفع شود، گفت: متأسفانه در حوزه تبلیغات گردشگری ضعیف هستیم و برای رفع این نقص باید بیلبوردهایی در شهرها و اتوبان‌های کشور به معرفی کرمانشاه اختصاص دهیم.

کرمانشاه هاب ارائه خدمات به منطقه

استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه حوزه خدمات هم می‌تواند محور توسعه استان باشد، عنوان کرد: کرمانشاه موقعیت جغرافیایی خوبی برای ارائه خدمات به استان‌های هم‌جوار دارد.

او با اشاره به فاصله کوتاه دوساعته زمینی کرمانشاه با چهار استان هم‌جوار، اظهار کرد: کرمانشاه می‌تواند هاب ارائه خدمات در منطقه باشد.

بازوند با بیان اینکه سیاست ما نیز تقویت کرمانشاه به‌عنوان مرکز منطقه است، تأکید کرد: برای این منظور باید زیرساخت‌ها و شرایط مختلفی را فراهم کنیم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

مدیر ارشد استان کرمانشاه اضافه شدن کرمانشاه به جمع کلان‌شهرها بعد از چندین سال انتظار را از جمله این اقدامات دانست که می‌تواند جایگاه استان را تقویت کند.

 بازوند اضافه کرد: به‌علاوه مجوز بندر خشک برای کرمانشاه اخذ شده که از شاخص‌هایی است که می‌تواند مرکزیت کرمانشاه را در منطقه تقویت کند.

او با اشاره به وسعت ۴۰۰ هکتاری که برای بندر خشک کرمانشاه در نظر گرفته شده، گفت: سرمایه‌گذاری قرار است با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان در این زمینه پای‌کار بیاید.

استاندار کرمانشاه فراهم بودن راه دسترسی مناسب را از دیگر ملزومات ارائه خدمات به استان‌های هم‌جوار دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای کرمانشاه بهبود وضعیت راه‌ها و خصوصاً ایجاد آزادراه‌ها است.

بازوند یادآور شد: برای همین منظور پیگیری احداث آزادراه همدان به کرمانشاه با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.

پیگیر خرید قشم ایر برای کرمانشاه هستیم

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هم‌اکنون فرودگاه کرمانشاه و شرکت‌های هواپیمایی که در استان پرواز دارند نیز از وضعیت قابل‌قبول برخوردار هستند، عنوان کرد: هم‌اکنون یک باند دیگر در حال اضافه شدن به فرودگاه کرمانشاه است که ۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش در حال انجام است.

بازوند از پیگیری برای اینکه فرودگاه کرمانشاه بیس شرکت هواپیمای ایران ایر قرار گیرد هم خبر داد و اضافه کرد: قرار است دو شهر کشور شامل کرمانشاه و بندرعباس مجوز بیس قرار گرفتن ایران ایر را بگیرند که این کار در بندرعباس اجرایی شده و به‌زودی نوبت کرمانشاه است.

او خاطرنشان کرد: البته عقیده داریم در این زمینه تعللی از سوی سازمان هواپیمایی صورت گرفته است، زیرا توافق ما زودتر از موعد بود.

 بازوند از انجام رایزنی‌های فراوان برای خریداری قشم ایر برای استان کرمانشاه خبر داد که حدود 1100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اضافه کرد: این کار در دست اقدام است اما با کمبود سرمایه‌گذار در این زمینه مواجهیم.

به گفته او، اگرچه بخش‌های دیگری از کشور از جمله اصفهان و یا حتی کیش نیز دنبال خریداری قشر ایر هستند، اما کرمانشاه با جدیت در این زمینه پای‌کار است.

او از اعلام آمادگی برای برقراری پرواز از کرمانشاه به استان‌ها و یا حتی کشورهای دیگر خبر داد و اضافه کرد: اگر شرکت‌های گردشگری مسافران پروازها را تضمین کنند، ما هم پرواز را به مقاصدی که تقاضا باشد برقرار می‌کنیم.

امیدواریم مرز خسروی به‌زودی بازگشایی شود

استاندار کرمانشاه همچنین ابراز امیدواری کرد به‌زودی شاهد بازگشایی مرز خسروی باشیم و گفت: مجوزهای موردنیاز این کار را ۱۰ روز قبل اخذ کردیم.

بازوند اظهار کرد: در سفری که رئیس‌جمهور به کشور عراق خواهد داشت نیز این موضوع دوباره پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه بازگشایی مرز تأثیر بسزایی بر رونق گردشگری استان خواهد داشت، مهم‌ترین سود حاصل از بازگشایی مرز خسروی را برای هتل‌های قصر شیرین دانست که اکنون بدهی زیادی بالا آوردند و نمی‌توانند اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند.

بازوند گفت: این هتلداران هیچ دخالتی در بسته شدن مرز نداشتند و نباید این‌گونه متضرر شوند، بر این اساس پیشنهاد دادیم جریمه آنها نیز بخشیده شود و امکان استفاده از تسهیلات چهار درصدی مناطق زلزله‌زده را داشته باشند.

استاندار کرمانشاه در پایان ابراز امیدواری کرد، با انتخاب اعضای جدید هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه در سال ۹۸ شاهد جهش خوبی در بخش خصوصی استان باشیم و با کمک این بخش موانعی که سر راه جذب سرمایه‌گذاری و تولید ثروت وجود دارد مرتفع شود.

در همین رابطه