رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

در دیدار جمال رازقی با نماینده اتاق بازرگانی اکراین مطرح شد

رایزنی اتاق شیراز و اکراین برای کشت فراسرزمینی

در دیدار رئیس اتاق شیراز و نماینده اتاق بازرگانی اکراین، فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس و اکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه کشت فراسرزمینی از جمله مواردی بود که در مورد آن رایزنی شد.

20 اسفند 1397
کد خبر : 17947
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: زمینه همکاری اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی استان فارس با کشور اکراین فراهم است و تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های هر دو طرف به‌صورت کارشناسی بررسی و دنبال شود.

جمال رازقی در دیدار با سرگی کروگلاکوفسکی، نماینده اتاق بازرگانی اکراین در ایران با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس برای جذب سرمایه‌گذاری افزود: استان فارس در زمینه پزشکی در دنیا صاحب رتبه است و در زمینه پیوند کبد دارای مقام نخست است و سالانه نزدیک به 600 پیوند در آن انجام می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت این استان در حوزه صنایع گفت: بخش عمده صنایع استان فارس بر 2 محور صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع پشتیبان نفت و گاز استوار است. در کشاورزی استان سالانه 11 تا 12 میلیون تن محصول تولید می‌شود و در زمینه پشتیبانی نفت و گاز نیز به دلیل نزدیکی به منطقه پارس جنوبی و عسلویه اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است.

رئیس اتاق شیراز یادآور شد: زمانی قرار بود استان فارس قطب صنعتی شود که محقق نشده اما در برخی از صنایع به‌ویژه سیمان حرف برای گفتن دارد.

رازقی با اشاره به اینکه بنیه اقتصادی استان فارس کشاورزی است، گفت: بخش کشاورزی فارس پیشرو و فعال است و در زمینه کشت فراسرزمینی نیز اگر زمینه و شرایط لازم وجود داشته باشد، آماده سرمایه‌گذاری هستیم.

او با بیان اینکه در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیز آماده سرمایه‌گذاری هستیم، تصریح کرد: صنعت سیمان و لوله، پزشکی و توریسم سلامت و صنایع تبدیلی کشاورزی مواردی است که می‌تواند زمینه همکاری و سرمایه‌گذاری شود.

رئیس اتاق شیراز همچنین از اعزام هیئتی ایرانی به اکراین در نیمه دوم فروردین و ابتدای اردیبهشت خبر داد و افزود: مأموریت این هیئت، رصد و بررسی زمینه‌های همکاری با اوکراین است و هم‌زمان ما نیز برای پذیرش هیئت‌های اکراینی را برای بررسی ظرفیت‌ها و امکانات همکاری‌های دوجانبه و سرمایه‌گذاری آمادگی داریم.

ابراهیم غلام‌زاده، نائب رئیس اتاق شیراز نیز در این دیدار به بیان ظرفیت‌های استان فارس در زمینه سیمان‌سفید پرداخت و گفت: فارس 10 کارخانه سیمان دارد که 10 درصد از تولید سیمان ایران را انجام می‌دهند و 3 کارخانه نیز سیمان‌سفید را تولید می‌کنند که 30 درصد سیمان‌سفید کشور را تولید می‌کنند.

او با اشاره به تولید لوله فایبرگلاس در شیراز افزود: در تولید این محصول که بخشی از آن به عراق صادرات می‌شود، از بهترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و اوکراین باشد.

از همکاری اقتصادی مشترک با استان فارس استقبال می‌کنیم

سرگی کروگلاکوفسکی، نماینده اتاق بازرگانی اکراین در ایران نیز با اشاره به ظرفیت استان فارس و ایران برای سرمایه‌گذاری، پتانسیل اتاق بازرگانی را برای تحقق این امر مهم دانست و گفت: ما می‌توانیم این ظرفیت‌ها را به فعالان اقتصادی اکراین معرفی کرده و در یک شرایط مناسب همکاری کنیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های مطرح شده از سوی اتاق فارس گفت: این امور نیاز به کار کارشناسی دارد اما شرایط برای کشت فراسرزمینی در اکراین مهیا است و عده‌ای نیز کار را در آنجا شروع کردند.

نماینده اتاق بازرگانی اکراین در ایران افزود: در حال حاضر در اکراین حق مالکیت زمین‌های کشاورزی واگذار نمی‌شود که البته این قانون در حال اصلاح و بررسی است تا با واگذاری حق مالکیت، امکان خریدوفروش نیز فراهم شود.

کروگلاکوفسکی افزود: یکی از موارد بسیار مهم در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران، حل مسئله ارز است که اگر حل شود، جذابیت بالایی برای حضور فعالان اقتصادی خارجی در ایران ایجاد می‌کند.

کروگلاکوفسکی همچنین با اشاره به تضمین سرمایه‌گذاری در اکراین گفت: حمایت نهادهای دولتی اکراین و تفاهم‌نامه دولتی برای سرمایه‌گذاری که بین ایران و اکراین در حال مبادله است، از مواردی است که تضمین سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد.

موضوعات :
در همین رابطه