رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دهمین جشنواره ملی بهره‌وری مطرح شد

بهبود بهره‌وری منوط به سالم‌سازی محیط کسب‌و‌کار از فساد دامن‌گیر است

دهمین جشنواره ملی بهره‌وری با حمایت معنوی اتاق ایران و به‌منظور اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری، افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی در مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران (ایران مال) برگزار شد.

21 اسفند 1397
کد خبر : 18000
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دهمین جشنواره ملی بهره‌وری با حمایت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این جشنواره نمایندگانی از هزار شرکت برتر درزمینهٔ بهره‌وری و مدیران عامل شرکت‌های نامزد در دهمین دوره و برگزیدگان ۹ دوره پیشین مسابقه ملی بهره‌وری حضور داشتند.

در این رویداد که با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، در قالب 56 گروه صنعتی به بررسی بهره‌وری کسب‌وکارهای حدود 5 هزار بنگاه اقتصادی پرداخته شد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در حوزه‌های منابع انسانی، سرمایه و کل عوامل داشته‌اند، معرفی و تشویق شوند.

به اعتقاد فرشید شکر خدایی دبیر این جشنواره، توجه به اهمیت توسعه بهره‌وری در حوزه خدمات از نکات قابل‌توجه در سطح ملی است که در مورد غفلت قرارگرفته است؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 70 درصد ارزش‌افزوده تولیدشده از خدمات است که نشان‌دهنده اهمیت توجه به بهره‌وری در خدمات است.

وی افزود:: اهمیت این رویداد ازاین‌جهت است که طی سالیان اخیر، شاخص‌های بهره‌وری هزاران شرکت را به‌رایگان محاسبه کرده‌ایم و در اختیار شرکت‌ها قراردادیم؛ بعلاوه با برگزاری مسابقه ملی تجربه‌های موفق تاکنون در حدود یک هزار تجربه موفق کسب‌وکار مستند شده است.

شکر خدایی تصریح کرد: در قالب این جشنواره آمار وضعیت رضایتمندی کارکنان از محل کار خود در تعامل مستقیم 27 هزار شاغل در کسب‌وکارهای مختلف انجام‌شده است و 6 هزار و 800 داور فرهیخته به‌صورت آنلاین با این رویداد ملی همراه شده‌اند که در نوع خود یک اتفاق ارزنده ملی است.

دبیر دهمین جشنواره ملی بهره‌وری در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: سال‌هاست برنامه می‌نویسیم و هدف‌گذاری می‌کنیم و همچنان به گواه آمار رسمی کشور بهره‌وری کل عوامل از 50 سال قبل کمتر است؛ متأسفانه موضوع مهم بهره‌وری هنوز به‌اندازه کافی در جامعه موردتوجه واقع نشده است.

وی افزود: به‌طورکلی برای دسترسی به توسعه در هر حوزه فعالیتی دو گزینه استفاده از منابع جدید و دیگری بهره‌گیری از امکانات موجود پیش روی قابل به‌کارگیری است.
به اعتقاد شکر خدایی طی ۱۰۰ سال گذشته با ایجاد تغییراتی در ساختار فرهنگی جامعه و همین‌طور دسترسی به منابع خارج از اقتصاد (بیشتر از مسیر فروش نفت و سایر ثروت‌های ملی) حساسیت استفاده بهتر از منابع موجود در بین مردم از بین رفته است.

دبیر دهمین جشنواره ملی بهره‌وری بر ضرورت ایجاد نهضت بهره‌وری در کشور تأکید کرد و افزود: راه‌اندازی این نهضت موضوع جدیدی نیست چرا از سال ۱۳۶۹ بزرگانی در کشور فریاد استفاده بهینه از امکانات موجود سردادند ولی تاکنون این بحث مهم در جامعه به‌صورت شایسته و بایسته نهادینه نشده است.

بهره‌وری؛ چالش جدی در شرایط دشوار اقتصادی

در ادامه، حسن فروزان فرد رئیس کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری گفت: سخن راندن در مورد بهره‌وری با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و سیاسی حاکم بر فضای کسب‌وکار پذیرش یک چالش جدی برای هر فردی است که به‌عنوان فعال اقتصادی خود را در معرض شرایط پرتنش و غیرقابل‌پیش‌بینی پیش رو قرار داده است. حساسیت این امر آنجا بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم ابر چالش‌های به‌هم‌پیچیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و زیست‌محیطی به‌گونه‌ای غیرقابل‌کنترل در عرصه روزمره زندگی ایرانیان خودنمایی می‌کند و آینده و گاهی حتی امروز را ناایمن و پرخطر می‌سازد.

به اعتقاد فروزان فرد  مهم‌ترین هدف جشنواره ملی بهره‌وری از پرداختن مداوم به مقوله بهره‌وری این است که رسماً و با صدای بلند اعلام شود باوجود همه مشکلات و عدم اطمینان و عدم قطعیت‌های موجود در فضای کسب‌وکار کشور، هنوز به آینده و دستیابی به‌روزهای بهتر امیدواری وجود دارد.

وی تصریح کرد: جشنواره ملی بهره‌وری مجالی حرفه‌ای و شناخته‌شده است که در زیر چتر آن با هوشیاری و همدلی می‌توان زمینه گردهمایی تشکل‌ها و طیف‌های مختلف فعالان اقتصادی بخش خصوصی را فراهم آورد تا حاصل این مهم دستیابی به جمع‌بندی‌های ارزشمند و هم‌زبانی برای گفتگو و رفتار پیش برنده توسعه اقتصادی مبتنی بر بهره‌وری باشد.

 فروزان فرد تأکید کرد: تجربه سال‌ها مداخله اجزای مختلف حاکمیت و به‌ویژه دولت در طرح‌ریزی، هدایت و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی به‌روشنی نشان می‌دهد تا چه اندازه این رویه معمول با نواقص و ناکارآمدی‌های دردناک و آزاردهنده همراه بوده است.

به اعتقاد رئیس کمیته علمی دهمین جشنواره ملی بهره‌وری هر تلاشی برای بهبود بهره‌وری منوط به سالم‌سازی محیط کسب‌وکار از فساد دامن‌گیر و توسعه‌یافته در همه ارکان نظام اداری کشور است. بدین منظور جشنواره ملی بهره‌وری با جدیت پیگیر تصویب و اجرای لایحه جامع شفافیت  و لایحه مدیریت تعارض منافع در دولت و مجلس خواهد بود و اجرای همه‌گیر و کامل آن را با اتکا به توان نظارتی تشکل‌های بخش خصوصی  پیگیری و گزارش دهی عمومی می‌کند.

فروزان فرد گفت: آسیب‌های جبران‌ناپذیر اقتصاد دولتی و مصادره اموال فعالان اقتصادی برجسته ، توسعه صنایع مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های دولتی و یا از طریق کمک‌ها و تزریق‌های بی‌حساب و بدون توجه به اصول بنگاه‌داری خصوصی و درنهایت چرخش ناشیانه و پر خطا با اتخاذ رویکردهای نامتناسب به سمت خصوصی‌سازی و البته در واقعیت «رهاسازی»، از مصادیق بارز این مدعاست که اقتصاد ایران سخت محتاج درک عمیق از واژه بهره‌وری و آزادسازی است.

وی خاطرنشان کرد: مراد از آزادسازی اقتصادی فاصله گرفتن حاکمیت از دست‌کاری‌های ناشیانه در سازوکارهای بازار و حرکت به سمت رفتارهای نظارتی و ارشادی به‌جای توسعه متمرکز مبتنی بر دخالت‌های گاه‌وبیگاه در قیمت ، کمیت و کیفیت است.

فروزان فرد افزود: جشنواره ملی بهره‌وری در صورت وجود هماهنگی در بین بخش‌های مختلف  اقتصادی و با تهیه طرح‌های پیشنهادی جایگزین می‌تواند زمینه‌ساز و پیشاهنگ روند نوسازی اقتصاد ایران باشد.

 

در همین رابطه