رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی

سیزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد

سیزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور هیاتی متشکل از بخش دولتی و خصوصی ایران در باکو آغاز به کار کرد.

22 اسفند 1397
کد خبر : 18021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور هیاتی متشکل از بخش دولتی و خصوصی ایران در باکو آغاز به کار کرد.

در نشست افتتاحیه این کمیسیون، احمد جمالی، سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد که جمهوری آذربایجان با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی که دارد، از جایگاه ویژه‌ای برای ایران برخوردار است.

جمالی گفت که با بهره گیری از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می توانیم شاهد شکوفایی بیش از پیش در حجم مبادلات تجاری میان دو طرف باشیم.

سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران حضور پرشمار فعالان بخش خصوصی در هیات ایرانی در مقایسه با سال‌های قبل را نشانه اهمیت ارتباط میان بخش خصوصی دو کشور دانست و گفت: تعامل بخش های خصوصی دو کشور از طریق سرمایه گذاری مشترک مد نظر دولت ایران است.

جمالی افتتاح راه آهن قزوین-رشت توسط را نقطه عطفی در توسعه روابط ٢ کشور دانست و گفت: با افتتاح این خط امکان افزایش مبادلات تجاری ایران و جمهویر آذربایجان بیش از پیش وجود دارد.

او گفت: طی 5 سال گذشته روسای جمهور دو کشور 12 بار با هم ملاقات داشته اند و حدود 100 هیات مبادله شده است. به گفته او تعداد بالای هیات‌های اعزامی میان دو کشور نیز نشانه‌ای برای اهمیت توسعه روابط دوجانبه است.

مذاکرات کارشناسی نمایندگان دو کشور در قالب ٨ کمیته شامل کمیته‌های 1.تجارت، صنایع، سرمایه گذاری ٢. مالی- بانکی ٣. گمرک و مرزی ٤. حمل و نقل و ترانزیت ٥. انرژی و محیط زیست ٦. کشاورزی و بهداشت ٧. فرهنگی، تامین اجتماعی  و بشر دوستانه ٨. گردشگری انجام می‌شود.

بر اساس اطلاعات گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال 1396 حدود 351 میلیون دلار بوده که از این رقم، 324 میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به جمهوری‌آذربایجان است.

اجلاس دوازدهم دو کشور در روزهای پایانی سال 1396 در تهران برگزار شد.

 

در همین رابطه